ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ

Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2020

Για ποιους δεν ισχύει το κυβερνητικό δόγμα «νόμος και τάξη»


Στην Ελλάδα ως γνωστόν εδώ και πολλούς μήνες υπάρχει το δόγμα «νόμος και τάξη».

 Ένα δόγμα με έμφαση στις καταλήψεις κτιρίων, στις διαδηλώσεις φοιτητών όταν αντιδρούν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, στην πλατεία Εξαρχείων, στην ΑΣΟΕΕ, σε φοιτήτριες που υποβάλλονται σε σωματική έρευνα καταμεσής της οδού Πατησίων.  Φαίνεται όμως ότι αυτό το – αυστηρό κατά τα άλλα – δόγμα δεν αφορά τις τράπεζες, τις εταιρείες
τηλεπικοινωνιών και τις ιδιωτικές εταιρείες παροχής ενέργειας!

Εκεί παρά το δόγμα «νόμος και τάξη», παρά την επανασύσταση της ομάδας Δέλτα, παρά τις συσκέψεις που συγκαλεί συχνά ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τους εκπροσώπους των εταιρειών ανά κλάδο, παρά τις 1500 νέες προσλήψεις στην αστυνομία και την αποφασιστικότητα του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, καταγράφεται ένα περίεργο φαινόμενο: Αύξηση της παραβατικότητας.

Δεν πρόκειται για συμπέρασμα του «Ημερόδρομου», αλλά για τα λεγόμενα του Λευτέρη Ζαγορίτη, δηλαδή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «η παραβατικότητα η οποία υπάρχει, δυστυχώς, αυξάνεται. Δεν μας ικανοποιεί το γεγονός ότι λύνουμε τις υποθέσεις, γιατί πολλαπλάσιες υποθέσεις δεν έρχονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή και άρα, μπορεί να μην επιλύονται». Σύμφωνα με την ίδια την αρχή είναι ενδεικτικά τα στοιχεία της, ως προς τα πραγματικά μεγέθη του προβλήματος, αφού εκτιμά πως μόνο ένα μικρό μέρος των καταναλωτών καταφεύγει στις υπηρεσίες της.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή περιέγραψε αναλυτικά από πού προέρχεται η παραβατικότητα συνολικά. Όπως είπε «υπάρχει ένα στατιστικό στοιχείο που έχει την κατανομή των υποθέσεων, ανά κατηγορία. Δηλαδή, καταναλωτικά αγαθά που είναι το 1/4 των υποθέσεων, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες που προσεγγίζουν το 15%, ταχυδρομικές και ηλεκτρονικές επικοινωνίες που είναι ένας πολύ μεγάλος «όγκος» και αγγίζει το 37%».

Ο Λευτέρης Ζαγορίτης (πρώην βουλευτής της ΝΔ) αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες παραμέτρους αύξησης της παραβατικότητας σημειώνοντας πως «οφείλεται στις αθέμιτες, πολλές φορές, εμπορικές πρακτικές των εταιρειών τηλεπικοινωνιών ή άλλων εταιρειών που είναι συνδεδεμένες με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, όπου με τα γνωστά πενταψήφια νούμερα παίρνουν λίγα χρήματα από πάρα πολλούς και “φορτώνουν” τον κόσμο με οφειλές, σε μία περίοδο που ο κόσμος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε μία σειρά από ζητήματα».

Επίσης επισήμανε ότι  «έχουμε μία αύξηση στην Ενέργεια και την Ύδρευση» που προφανώς σχετίζεται και με τα «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» με τα οποία λειτουργεί η ΔΕΗ αλλά και την επέκταση της ιδιωτικοποίησης στον κλάδο. Περιέγραψε ότι «έχουμε κάνει συστάσεις προς ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας, δεδομένου ότι στα συμβόλαιά τους ή στην προσυμβατική ενημέρωση, δεν τα λένε όλα στους καταναλωτές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρίσκονται προ εκπλήξεως την επόμενη ημέρα, όταν πια έχουν εγγραφεί στις καινούριες εταιρείες και αρχίζουν να παίρνουν τους λογαριασμούς. Κι εκεί που νόμιζαν ότι θα πλήρωναν ένα άλφα ποσό, πληρώνουν, τελικά, ένα άλφα συν ποσό».

Παράλληλα ο Συνήγορος του Καταναλωτή μίλησε για τις «εισπρακτικές λεγόμενες εταιρείες, τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, όπου θα πρέπει κι εκεί να υπάρξει μέριμνα τόσο στις κλασικές αυτές εταιρείες, όσο και στις νομικές εταιρείες, οι οποίες εμπίπτουν στην εξουσία των Δικηγορικών Συλλόγων στα Πειθαρχικά Συμβούλια των Δικηγορικών Συλλόγων, όταν παραβιάζουν τη νομοθεσία σε σχέση με τις επαφές, που έχουν με τους καταναλωτές. Πάρα πολλές φορές έχουμε ενημερώσεις ατόμων άσχετων με τον οφειλέτη, όπως η οικογένειά του ή όπως το εργασιακό του περιβάλλον, κάτι που είναι εξαιρετικά προσβλητικό σε ανθρώπους, οι οποίοι γνωρίζουν οι περισσότεροι από αυτούς ότι οφείλουν, προσπαθούν, να ανταποκριθούν, πλην όμως βρίσκονται σε αδυναμία».

Η βοηθός του Συνηγόρου του Καταναλωτή, Βασιλική Μπώλου, αναφέρθηκε στην παραβατικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Μόνο και μόνο από το γεγονός ότι χρειάστηκε …ειδική εισηγήτρια για το θέμα δείχνει το βαθμό ασυδοσίας των τραπεζών. Όπως επισήμανε η Βασιλική Μπώλου υπάρχει πρόβλημα «με τις χρεώσεις των τραπεζών. Κυρίως, χρεώσεις για την επανέκδοση του PIN, χρεώσεις για την επανέκδοση κάρτας χρεωστικής και πιστωτικής, για τις προμήθειες στις περιπτώσεις ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ άλλες τράπεζες, όπως, επίσης, και για χρέωση κατά την εκτύπωση της ανάλυσης του λογαριασμού από ΑΤΜ. Οι τράπεζες μας απάντησαν ότι, καταρχάς, είχαν ενημερώσει τους καταναλωτές για αυτές τις χρεώσεις, που θα τους επιβάλλονταν. Βέβαια, εμείς, τελικά, επειδή καλέσαμε τις τράπεζες στην αρχή, διαπιστώσαμε ότι η ενημέρωση δεν ήταν προσωποποιημένη και πολλοί καταναλωτές ενημερώθηκαν από το ίντερνετ, που, καταρχάς, δεν έχουν όλοι πρόσβαση. Κατόπιν αυτού, πήραν κάποιες χρεώσεις πίσω, δηλαδή, την προμήθεια για την έκδοση ΡΙΝ και τη χρέωση προμήθειας ανάληψης μετρητών, αλλά μόνο στα απομακρυσμένα νησιά και περιοχές».

Παράλληλα σημείωσε ότι καταγράφεται παραβατικότητα και στα «έξοδα κτηματογράφησης» δηλαδή τα απαραίτητα για το κτηματολόγιο. Όπως είπε «στις περισσότερες συμβάσεις, δεν προβλέπεται ο όρος, που να υποχρεώνει τον καταναλωτή, να προβεί σε αυτή τη χρέωση και, μάλιστα, για εμπράγματο δικαίωμα, που θα ενέγραφε η τράπεζα για εξασφάλιση των δικών της δικαιωμάτων».  

Έτσι συνέχισε «στις συμβάσεις περιέχονται, κυρίως, όροι αόριστοι. Δηλαδή, έλεγαν οι όροι, κυρίως, τυχόν έξοδα που θα επιβληθούν ή πάσης φύσεως έξοδα, χωρίς να αναλύουν με ακρίβεια και να κάνουν αναφορά στα συγκεκριμένα έξοδα».

Υ.Γ: Επειδή τυπικά στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής παρουσιάστηκε ο απολογισμός του συνηγόρου του Καταναλωτή για το 2018 να καταγράψουμε και αυτό που είπε ο Λευτέρης Ζαγορίτης στην έναρξη της συνεδρίασης: «Έχω διανείμει την περίληψη της Εκθέσεως της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή του 2018, μαζί, όμως, και με την ηλεκτρονική μορφή όλης της Έκθεσης. Επίσης, θα δείτε ότι υπάρχουν και τρεις – τέσσερις σελίδες, που είναι τα νέα στοιχεία με τις επιδόσεις και τα δεδομένα τα οποία έχουμε για το 2019». Δηλαδή τα όσα ανέφερε αφορούν και την χρονιά που πριν λίγες εβδομάδες εξέπνευσε.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου