ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ

Τρίτη 28 Ιουνίου 2022

Τι «αντέχει» και τι «δεν αντέχει» η οικονομία;


Με την ακρίβεια σε Ενέργεια, καύσιμα και βασικά προϊόντα πρώτης ανάγκης να καλπάζει, η κυβέρνηση, με τις εξαγγελίες για επιδόματα που δεν φτάνουν να καλύψουν ούτε ένα μέρος από τις τεράστιες απώλειες στο λαϊκό εισόδημα, απογειώνει τον εμπαιγμό και προσπαθεί να συγκρατήσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια, επαναλαμβάνοντας μονότονα ότι «η ακρίβεια είναι εισαγόμενη».

Το σίγουρο είναι ότι οι τιμές των τροφίμων και της Ενέργειας θα παραμείνουν σε δυσθεώρητα επίπεδα για πολύ καιρό ακόμα, ενώ και η όποια «εξομάλυνση» - αν υπάρξει τέτοια - θα οδηγήσει σε κόστη πολύ μεγαλύτερα απ' αυτά που πλήρωνε ο λαός πριν από λίγους μήνες.

Μελέτη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σημειώνει ότι οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων θα συνεχιστούν λόγω σημαντικής αύξησης στις τιμές παραγωγού φυτικών - ζωικών ελαίων και ζωοτροφών, κατά 39,7% και 32,2% αντίστοιχα. Οπως αναφέρεται στη μελέτη, «η εκτίναξη των τιμών χονδρικής στον κλάδο των τροφίμων κατά πάνω από 40% θα κρατήσει ζωντανές τις πιέσεις στο επίπεδο των καταναλωτικών τιμών για αρκετούς μήνες ακόμα».

Επιπλέον, με Ενέργεια, μεταφορικά κόστη και πρώτες ύλες στα ύψη, νέες ανατιμήσεις είναι στα σκαριά το επόμενο διάστημα και θα φανούν στο «ράφι». Υπενθυμίζεται ότι ο πληθωρισμός κινήθηκε τον Μάη στο 11,2%, κυρίως εξαιτίας των αυξήσεων κατά 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, όπου περιέχονται αγαθά όπως ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη - σοκολάτες - γλυκά - παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ - κακάο - τσάι, μεταλλικό νερό - αναψυκτικά - χυμοί φρούτων.

Ούτε ένα ευρώ τη μέρα...

Και ενώ η ακρίβεια θερίζει, η κυβέρνηση εξαγγέλλει επανάληψη του περιβόητου «Fuel Pass», που στην προηγούμενη εκδοχή του «χάρισε» στους οδηγούς ...13 ευρώ για καύσιμα τον μήνα. Με όσα δηλαδή «γεμίζει» ένα μηχανάκι μικρού κυβισμού! Τώρα το μέτρο κοστολογείται στα 375 εκατ. ευρώ για τους μήνες Ιούλη - Αύγουστο - Σεπτέμβρη και αντιστοιχεί σε 0,6 έως 0,8 λεπτά του ευρώ τη μέρα. Με το ζόρι δηλαδή 10 λίτρα βενζίνης κάθε 30 μέρες.

Η κυβέρνηση επικαλείται προκλητικά τις «αντοχές της οικονομίας» για να δικαιολογήσει τα αστεία ποσά που παρουσιάζει ως «ανακούφιση από την ακρίβεια». «Αντοχές της οικονομίας» όμως σημαίνει ξέσκισμα του λαού για να ταΐζουν τα μονοπώλια.

Απόδειξη γι' αυτό είναι τα πανηγύρια της κυβέρνησης ότι ακόμα και αυτή η γλίσχρη επιδότηση για τα καύσιμα αποφασίστηκε μόνο όταν διαπιστώθηκε ότι η υπεραπόδοση της φορολογίας τον Μάη δημιούργησε τον περίφημο «δημοσιονομικό χώρο», που έζησε ο λαός τα προηγούμενα χρόνια με τα απαράδεκτα «πρωτογενή πλεονάσματα» της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ.

Ομολογούν δηλαδή, κράτος και κυβέρνηση, ότι τα παίρνουν από τη μια τσέπη, ταράζοντας στους φόρους τη λαϊκή οικογένεια, και της επιστρέφουν ένα μικρό μόνο μέρος ως «επιδότηση» για την ακρίβεια, που δεν φτάνει ούτε για «ζήτω».

Για την Ιστορία, τα φορολογικά έσοδα τον Μάη ήταν αυξημένα κατά 1,162 δισ. ευρώ (συνολικά τα φορολογικά έσοδα ήταν περίπου 4 δισ.) σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού. Αντίστοιχα, τα φορολογικά έσοδα την περίοδο Γενάρη - Μάη ξεπέρασαν τα 20 δισ. ευρώ και σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στον μεγαλύτερο όγκο των έμμεσων φόρων που εισπράχθηκαν από την κατανάλωση εξαιτίας της ακρίβειας (αυξημένες τιμές = αυξημένα έσοδα από ΦΠΑ).

Για το καλό ...των ομίλων

Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι επιδοτήσεις στο ρεύμα, τις οποίες η κυβέρνηση επίσης παρουσιάζει ως «μέτρο ανακούφισης» των λαϊκών νοικοκυριών. Αφετηρία και έγνοια της όμως είναι τα συμφέροντα της «αγοράς» και ειδικά των ομίλων της Ενέργειας, που βρίσκονται σε δύσκολη θέση εξαιτίας της αδυναμίας του λαού να πληρώσει τους θεόρατους λογαριασμούς.

Σε επιστολή του στην κυβέρνηση ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας ζητά τη «λήψη μέτρων που θα συμβάλουν στην ανάσχεση των ασφυκτικών πιέσεων που δέχεται ο κλάδος της προμήθειας Ενέργειας, οι οποίες είναι αποτέλεσμα των συνεχώς επιδεινούμενων συνθηκών χρηματοοικονομικής ρευστότητας και της ραγδαίας αύξησης των επισφαλειών που σχετίζονται με τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών».

Εξειδικεύοντας τα αιτήματά τους, οι εταιρείες ζητούν ρευστότητα με την παροχή κρατικών εγγυήσεων για τον δανεισμό τους όσο διαρκεί η κρίση. Ζητούν δηλαδή να πληρώσει ο λαός, μέσα από τη φορολογία και τον κρατικό προϋπολογισμό, τις εγγυήσεις για τα δάνεια των ομίλων.

Παραπέρα, ζητούν την «προκαταβολή σε ποσοστό τουλάχιστον 75% του εκτιμώμενου ποσού των επιδοτήσεων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου για κάθε μήνα εφαρμογής του μέτρου». Δηλαδή να προκαταβάλει η κυβέρνηση το επίδομα προς τα λαϊκά νοικοκυριά, ώστε να διευκολύνεται η έγκαιρη αποπληρωμή των λογαριασμών, ή έστω ενός μέρους τους, και να υπάρχει ροή στην εισπραξιμότητα των εταιρειών!

Επιβεβαιώνεται ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης με την επιδότηση του ρεύματος δεν είναι να δώσει πραγματική ανάσα στον λαό, που υποφέρει και βουλιάζει στην ενεργειακή φτώχεια, αφού και τα χρήματα που δίνει σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τη χασούρα από την ακρίβεια που καλπάζει. Αντίθετα, το κράτος προσπαθεί και μ' αυτόν τον τρόπο να ρίξει σωσίβιο στους λιανεμπόρους της Ενέργειας, που κινδυνεύουν από τα «κανόνια» των ανείσπρακτων λογαριασμών, και να διασκεδάσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια που μεγαλώνει.

Για το κεφάλαιο το ταμείο είναι «φουλ»

Ουσιαστική ανακούφιση για τα λαϊκά νοικοκυριά δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιά λαϊκής κατανάλωσης, του φόρου στα καύσιμα, της ρήτρας αναπροσαρμογής. Χωρίς δηλαδή να πληρώσει το κεφάλαιο και όχι ο λαός. Τι απαντά όμως η κυβέρνηση; Οτι δεν το επιτρέπουν οι «αντοχές της οικονομίας». Την ίδια ώρα, βέβαια, η οικονομία «αντέχει»:

  • Τον νέο «αναπτυξιακό» νόμο, ο οποίος προβλέπει κίνητρα, επιδοτήσεις και φορολογικές απαλλαγές στους ομίλους, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 11 δισ. ευρώ! Ανάμεσα σε άλλα προβλέπεται και η επιδότηση του λεγόμενου «κόστους απασχόλησης», τζάμπα δουλειά δηλαδή για τους μεγαλοεργοδότες.
  • Μια σειρά νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές, όπως αυτές που απαλλάσσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες πλοίων αναψυχής από κάθε φόρο, τέλος και οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου. Θυμίζουμε ότι η σταθερή χρονιάτικη επιδότηση που εισπράττουν οι εφοπλιστές έχει φτάσει τα 138 εκατ. ευρώ, ενώ θα πάρουν και 370 εκατ. ευρώ για ανανέωση στόλου από τα ΕΣΠΑ και άλλα 300 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Νέαρχος».
  • Διακρατικές συμφωνίες με τις οποίες απαλλάσσει από φόρους τις αεροπορικές εταιρείες. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι το κράτος μεριμνά για πάσης φύσεως φοροαπαλλαγές άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως ο ΦΠΑ, και ότι «η ανωτέρω απώλεια εσόδων» όλων των φοροαπαλλαγών των επιχειρηματικών ομίλων «θα αναπληρώνεται από άλλες πηγές εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού» - βλ. αύξηση της φοροαφαίμαξης του λαού.
  • Τον νέο κλιματικό νόμο, που με πρόσχημα την «πράσινη μετάβαση» και την «κλιματική ουδετερότητα» φορτώνει με νέα, «πράσινα» βάρη τις τσέπες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, με το πανάκριβο «πράσινο» ρεύμα, τους «πράσινους» φόρους, την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και νέου «πράσινου» εξοπλισμού.
Περί «αδικίας» των «οριζόντιων» μέτρων

Αλλο προκλητικό επιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι δεν μειώνει «οριζόντια» τους έμμεσους φόρους επειδή έτσι θα ευνοήσει και τους πιο πλούσιους, που έχουν να πληρώσουν. Είναι πραγματικά για γέλια! Δεν «κόβει» οριζόντια τον ΦΠΑ για να μην αδικήσει τάχα τους πολλούς, αλλά τον κρατάει «στο ύψος του» για να τους τα παίρνει χοντρά, «οριζόντια» και «κάθετα», αφού οι έμμεσοι φόροι πλήττουν πρώτα και κύρια την πλατιά λαϊκή κατανάλωση.

Το «πρόβλημα» επομένως του κράτους, με όλες τις κυβερνήσεις - της ΝΔ σήμερα, του ΣΥΡΙΖΑ ή του ΠΑΣΟΚ προηγουμένως - δεν είναι η «αδικία» τάχα των «οριζόντιων μέτρων», όπως προσπαθούν να το παρουσιάσουν. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει: Επικαλούνται όλοι τις «αντοχές της οικονομίας» και βαφτίζουν «στοχευμένες παρεμβάσεις» τα ψίχουλα που μοιράζουν στα λαϊκά στρώματα. Ανακυκλώνουν τη φτώχεια χωρίς να προσφέρουν ούτε μια μικρή ανάσα από την ακρίβεια, ώστε να μπορεί το κεφάλαιο να απολαμβάνει το «καρβέλι» ολόκληρο, με προνόμια, φοροαπαλλαγές και «ζεστό» χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ευρωπαϊκά κονδύλια.


Κ. Πασ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου