ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ

Κυριακή 10 Ιουλίου 2022

Είναι «πράσινο» το φυσικό αέριο, όπως ισχυρίζεται τώρα η ΕΕ;


Πριν από λίγες μέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έφερε στο Ευρωκοινοβούλιο τον λεγόμενο «κανονισμό ταξινόμησης», με τον οποίο ταξινομεί ποιες είναι δήθεν «περιβαλλοντικά βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες» και χαρακτηρίζει την πυρηνική ενέργεια -που μέχρι χτες την απέκλειαν- και το φυσικό αέριο πηγές Ενέργειας «συμβατές με την πράσινη μετάβαση» της ΕΕ και τις σχετικές ευρωενωσιακές και κρατικές επενδύσεις σ' αυτές «πράσινες».

Πρόκειται για αντιδραστικό, αντιλαϊκό κανονισμό που επιβάλλει το είδος των πηγών Ενέργειας που θα χρησιμοποιούν τα κράτη - μέλη, σύμφωνα με τις επιλογές και τους ανταγωνισμούς των μονοπωλίων. Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ φυσικά καταψήφισε αυτόν τον αντιλαϊκό και αντιεπιστημονικό «κανονισμό». Η αντίθεση των πολιτικών δυνάμεων της σοσιαλδημοκρατίας, των Πράσινων και της ομάδας της λεγόμενης «Αριστεράς», καθώς και διαφόρων ΜΚΟ, δεν έχει να κάνει με τα λαϊκά συμφέροντα αλλά με τα συμφέροντα αντίπαλων ομίλων, που προωθούν επενδύσεις και κερδοφόρες δραστηριότητες με άξονα άλλες πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες κ.τ.λ.).

Έχει κάποια επιστημονική βάση ο χαρακτηρισμός του φυσικού αερίου ως φιλοπεριβαλλοντικού καυσίμου από την ΕΕ των μονοπωλίων; Το φυσικό αέριο δεν είναι «πράσινο» καύσιμο καθώς:

  • Δεν είναι ανανεώσιμη πηγή Ενέργειας, αλλά ορυκτό καύσιμο μη ανανεώσιμο (τουλάχιστον δεν είναι ανανεώσιμο στην κλίμακα ύπαρξης του σύγχρονου ανθρώπου, αφού απαιτεί εκατομμύρια χρόνια για τον σχηματισμό του και προϋποθέτει κατάλληλες γεωλογικές συνθήκες). Σε 50 - 100 χρόνια αναμένεται να μην υπάρχουν πια εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα.
  • Το κύριο συστατικό του είναι το μεθάνιο, χημική ένωση που κατά την καύση της παράγει διοξείδιο του άνθρακα (βασικό αέριο του θερμοκηπίου). Η καύση του παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα για την παραγωγή της ίδιας ποσότητας Ενέργειας συγκριτικά κυρίως με το κάρβουνο και δευτερευόντως με το πετρέλαιο (και τα δύο επίσης ορυκτά καύσιμα). Το φυσικό αέριο είναι σήμερα η γρηγορότερα αναπτυσσόμενη πηγή διοξειδίου του άνθρακα την τελευταία δεκαετία και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί, ιδίως μετά την απόφαση της ΕΕ. Γι' αυτούς που πριν το χαρακτήριζαν προσωρινή βρώμικη λύση, η οποία πρέπει να εγκαταλειφθεί το ταχύτερο και τώρα το χαρακτηρίζουν «πράσινο» καύσιμο, σημειώνεται ότι με την ίδια έννοια μπορεί και το πετρέλαιο να θεωρηθεί «πράσινο» συγκριτικά με το κάρβουνο... Να περιμένουμε και τέτοια βάφτιση;
  • Λόγω των φυσικών ιδιοτήτων του μορίου του, το μεθάνιο είναι πολύ πιο επιβαρυντικό (28 φορές) στο φαινόμενο του θερμοκηπίου συγκριτικά με το διοξείδιο του άνθρακα και οι απώλειες μεθανίου κατά τις γεωτρήσεις και τη μετέπειτα λειτουργία των πηγαδιών άντλησης φυσικού αερίου, όπως και κατά τη μεταφορά και χρήση του αερίου στην τελική κατανάλωση, αποτελούν δυσανάλογα μεγάλο παράγοντα επιβάρυνσης.
  • Συχνά το φυσικό αέριο περιέχει και σημαντικές ποσότητες του τοξικού υδρόθειου, οπότε επιλέγεται μια ποσότητα από το φυσικό αέριο να καίγεται (χωρίς να παράγει Ενέργεια) μαζί με το υδρόθειο, παράγοντας διοξείδιο του άνθρακα, διοξείδιο του θείου και άλλες χημικές ενώσεις που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα.
  • Πολύπλευρες είναι οι επιπτώσεις στο περιβάλλον (μόλυνση υπόγειων και επιφανειακών υδάτων, μείωση της διαθεσιμότητας καθαρού νερού με επίπτωση στα οικοσυστήματα κ.τ.λ.) από την παραγωγή φυσικού αερίου με την τεχνική της ρηγμάτωσης (fracking).
  • Ειδικότερα, το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι ακόμη πιο επιβαρυντικό για το περιβάλλον από τη μεταφερόμενη με αγωγούς αέρια μορφή του, καθώς καταναλώνεται Ενέργεια κατά την υγροποίηση του φυσικού αερίου, αλλά και για τη μεταφορά του με πλοία στα σημεία κατανάλωσης, παράγοντας σημαντικές επιπλέον ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα.

Άρα, δεν έχει καμιά επιστημονική βάση το «βάφτισμα» του φυσικού αερίου ως «πράσινου» καυσίμου. Ειδικότερα, η αντικατάσταση από LNG του φυσικού αερίου, που μεταφερόταν μέχρι σήμερα στις χώρες της ΕΕ με αγωγούς, θα είναι προς όφελος των ΗΠΑ, που θα το πουλάνε, και των εφοπλιστών, που θα το μεταφέρουν με τα καράβια τους, όχι προς όφελος των λαών και του περιβάλλοντος. Αποδεικνύεται τελικά ότι κριτήριο ΕΕ και αστικών κυβερνήσεων είναι η κερδοφορία των ευρωπαϊκών ομίλων, η ενίσχυσή τους στην αντιπαράθεσή τους με αντίπαλα μονοπώλια άλλων ιμπεριαλιστικών κέντρων, που οδήγησε άλλωστε και στην ιμπεριαλιστική σύγκρουση στην Ουκρανία, την οποία πληρώνουν πολλαπλά οι λαοί.

Όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, «μεγάλοι χαμένοι της "πράσινης μετάβασης" της ΕΕ, της απολιγνιτοποίησης, του Χρηματιστηρίου της Ενέργειας είναι η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, που βλέπουν την Ενέργεια να μετατρέπεται σε πανάκριβο, απλησίαστο εμπόρευμα, εκτινάσσοντας την ενεργειακή φτώχεια, επιδεινώνοντας δραματικά όλους τους όρους της ζωής τους. Τα διάφορα κυβερνητικά επιδόματα τύπου "pass" ούτε κατά διάνοια μπορούν να αντιμετωπίσουν την εκτίναξη της ακρίβειας γιατί αφήνουν ανέγγιχτη την πραγματική αιτία των αυξήσεων που είναι η αντιλαϊκή ευρωενωσιακή στρατηγική του κεφαλαίου, την οποία στηρίζουν και υπηρέτησαν εναλλάξ και ως κυβέρνηση και ως αντιπολίτευση η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ.

Η ανακούφιση του λαού περνάει μέσα από τον δρόμο που αναδεικνύει το ΚΚΕ: Τη σύγκρουση με την πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων, για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ουσιαστικές αυξήσεις μισθών, κατάργηση των έμμεσων φόρων στα καύσιμα και στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, προβάλλοντας έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης, με τον λαό στην εξουσία, αναγκαία προϋπόθεση ώστε να αξιοποιούνται όλες οι ενεργειακές πηγές προς όφελός του και όχι των μονοπωλίων».

Επιμέλεια: Σταύρος Ξενικουδάκης Πηγή: «Scientific American»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου