ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ

Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

Τα γερασμένα σχολικά κτίρια προειδοποιούν...

 
Σχολεία παλιά στην πλειονότητά τους, εκατοντάδες με βλάβες και ακόμα περισσότερα χωρίς κανέναν έλεγχο

«Η ασφαλής και σύγχρονη σχολική στέγη είναι κυριολεκτικά ζήτημα ζωής». Το παραπάνω δηλώνουν οι γονείς που με διάφορους τρόπους και ευκαιρίες, μαζί με μαθητές και άλλους φορείς αναδεικνύουν χρόνια τώρα το ζήτημα της ασφάλειας της σχολικής στέγης ζώντας μια πραγματικότητα παλιών και ασυντήρητων κτιρίων, με την αγωνία πια να εντείνεται μετά τους φονικούς σεισμούς σε Τουρκία και Συρία και την τραγωδία στα Τέμπη.

Η ανάγκη για αντισεισμικό έλεγχο και θωράκιση των σχολικών κτιρίων, χωρίς καμία περαιτέρω καθυστέρηση, αναδεικνύεται επιτακτικά και ήδη αναπτύσσονται πρωτοβουλίες διεκδίκησης, όπως το υπόμνημα της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, το οποίο συνυπογράφουν δεκάδες Ενώσεις Γονέων και κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή.

Σε αυτά τα σχολικά κτίρια, που είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες, με έλλειψη υποδομών (π.χ. γυμναστηρίων), με προκάτ αίθουσες στα προαύλια για στέγαση της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής και όχι μόνο, οι μαθητές περνούν τουλάχιστον έξι ώρες καθημερινά. Σχολικά κτίρια στην πλειονότητά τους παλιά, με σχολικές μονάδες χτισμένες πριν από τους αντισεισμικούς κανονισμούς ακόμα και του 1959 ή και του 1985, που δεν έχουν υποβληθεί έως τώρα σε ουσιαστικό δευτεροβάθμιο έλεγχο.

Οπως έχει χαρακτηριστικά επισημάνει και το Σωματείο Εργαζομένων στην ΚΤΥΠ, ο σεισμός στη Δυτική Αττική το καλοκαίρι του 2019 έδειξε σε πραγματικές συνθήκες (ευτυχώς με τα σχολεία κλειστά) ποια είναι η πραγματική κατάσταση «αφού σε έναν σχετικά μικρό σεισμό είχαμε δυσανάλογα μεγάλες ζημιές σε δεκάδες σχολεία». Μετά τον σεισμό του 2019, σύμφωνα με το Σωματείο, η ΚΤΥΠ έχει εικόνα μόνο για τα 355 σχολεία όπου έκανε ελέγχους. Με βάση αυτούς, σχεδόν τα μισά σχολεία είχαν βλάβες και το 8% εκκενώθηκαν λόγω σοβαρών βλαβών. Την ίδια στιγμή, η χώρα μας κατέχει την έκτη θέση στον κόσμο και την πρώτη στην Ευρώπη στις πιο σεισμογόνους χώρες.

Ακόμη όμως και για τα πιο σύγχρονα κτίρια, αυτά που έχουν κατασκευαστεί από το 1995 και έπειτα, προκύπτουν ερωτήματα, καθώς ήδη συμπληρώνουν τα 30 έτη. Ενώ και σε αυτά έχουν ήδη φανεί οι συνέπειες της υποχρηματοδότησης, της έλλειψης συντήρησης, της αναντιστοιχίας με τις ανάγκες των μαθητών, με αποτέλεσμα να πέφτουν σοβάδες, να πλημμυρίζουν, να στεγάζουν αριθμό παιδιών πολλαπλάσιο από τον αρχικό τους σχεδιασμό. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται από την Ομοσπονδία και Ενώσεις Γονέων της Αττικής στο υπόμνημα που κατέθεσαν στη Βουλή, «η έλλειψη μόνωσης ή/και περιοδικής αντικατάστασης των υπαρχόντων στις ταράτσες των σχολικών κτιρίων, η μη έγκαιρη ή/και πλημμελής αντιμετώπιση προβλημάτων από υγρασία όπου εμφανίζεται πολλαπλασιάζει το πρόβλημα, με αποτέλεσμα να έχουμε περιπτώσεις να πέφτουν σοβάδες και ψευδοροφές. Ακόμα, καταγράφουμε τζάμια που σπάνε και δεν αντικαθίστανται, λάμπες οροφής που αποκολλιούνται, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις εκτεθειμένες στους μαθητές και πολλές φορές μη ελεγμένες, αλεξικέραυνα που δεν φυλάσσονται, γήπεδα που δεν ενισχύονται και δεν επισκευάζονται όσον αφορά τα δάπεδά τους, έλλειψη προστατευτικών καλυμμάτων σε μπασκέτες, κ.ά. Τραγικό αλλά και συνάμα χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρόσφατος θάνατος ενός μαθητή και ο τραυματισμός άλλων δύο από έκρηξη λεβητοστάσιου σχολείου».

Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσει κανείς το γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια έχουν γίνει μια σειρά από παρεμβάσεις σε σχολεία για να δημιουργηθούν νέες αίθουσες, αντιλαμβάνεται ότι ο έλεγχος για το κατά πόσον αυτές οι παρεμβάσεις έχουν επηρεάσει τη στατικότητα των κτιρίων είναι επιβεβλημένος. Σχετικό αίτημα έχει διατυπώσει η ΑΣΓΜΕ.

Οπως το έγκλημα στα Τέμπη και η άθλια κατάσταση της σχολικής στέγης «έχει ιστορία». Η αποδιοργάνωση της ΚΤΥΠ (πρώην ΟΣΚ), η αποψίλωση των Τεχνικών Υπηρεσιών των δήμων, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, έχουν σημάνει την αποποίηση κάθε κρατικής ευθύνης για τη στατική και αντισεισμική επάρκεια των σχολείων των παιδιών, επισημαίνουν οι γονείς, με τους δήμους να έχουν την ευθύνη για τα σχολικά κτίρια χωρίς τους αναγκαίους πόρους, ενώ τα νέα κτίρια κατασκευάζονται με το σταγονόμετρο.

Ολα τα παραπάνω είναι οι «ράγες» πάνω στις οποίες διενεργείται καθημερινά η εκπαιδευτική διαδικασία, με τις συνέπειες της πολιτικής που αδιαφορεί για την εξασφάλιση πραγματικά σύγχρονων, επαρκών, ασφαλών σχολικών υποδομών να καταγράφονται καθημερινά σε περιστατικά σε σχολεία όλης της χώρας.

Επιπλέον, τα σχολικά κτίρια, συνολικά οι σχολικές υποδομές, το μέγεθος, η κατασκευή τους συνδέονται άμεσα με τις συνθήκες στις οποίες γίνεται η διαπαιδαγωγική διαδικασία, με την κατάσταση αυτή να αποτελεί κομμάτι του συνολικού χτυπήματος στα μορφωτικά δικαιώματα, πέρα από την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών. Σύγχρονα εργαστήρια, χώροι άθλησης και εκδηλώσεων, βιβλιοθήκες, προαύλια και αίθουσες κατασκευασμένα σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε βαθμίδας αποτελούν σύγχρονη δυνατότητα που υπονομεύεται από τις «προτεραιότητες» κράτους και κυβερνήσεων στις οποίες δεν χωρούν τέτοιες υποδομές που έχουν ανάγκη οι μαθητές.

«Γέφυρα» από θρανία σε πλημμυρισμένο σχολείο

Ακατάλληλα σχολεία, εκτεθειμένοι μαθητές και εκπαιδευτικοί

Το παράδειγμα του δήμου Χαλκιδέων

Ως τραγική χαρακτηρίζεται η κατάσταση των σχολικών κτιρίων στον δήμο Χαλκιδέων, με μία σειρά σχολικές μονάδες να στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτίρια, με εμφανή προβλήματα, σε κοντέινερ.

Πρόσφατα η δημοτική αρχή εξέδωσε απόφαση απαγόρευσης χρήσης αιθουσών στο σχολικό συγκρότημα του Βούρκου, όπου στεγάζονται οι σχολικές μονάδες των ΕΠΑΛ, δηλαδή εκατοντάδες μαθητές, καθηγητές και εργαζόμενοι βρίσκονται σε αυτόν τον χώρο καθημερινά.

«Αυτή η απόφαση επιβεβαιώνει τις χρόνιες ανησυχίες γονιών, μαθητών, εκπαιδευτικών, που από το 2010 ακόμα αναδείκνυαν τα προβλήματα, αφού η τραγική κατάσταση των κτιρίων ήταν οφθαλμοφανής», σημειώνεται στην Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε για το ζήτημα το ΚΚΕ προς τους υπουργούς Παιδείας και Εσωτερικών. Καθώς, όπως σημειώνεται, το παραπάνω δεν αποτελεί το μοναδικό ανησυχητικό γεγονός στην περιοχή, στην Ερώτηση παρατίθενται περιπτώσεις και άλλων σχολικών μονάδων.

«Μετά την πρόσφατη έντονη σεισμική δραστηριότητα στη περιοχή, σε σύνολο 131 σχολείων του δήμου, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 5 δημοτικά, 3 νηπιαγωγεία, 3 γυμνάσια και 2 Λύκεια, δηλαδή σε 13 σχολεία μόνο.

Αρκετά από τα σχολεία, 23 τον αριθμό και κατά κύριο λόγο νηπιαγωγεία, στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα ισόγεια πολυκατοικιών με μικρό ή μηδαμινό προαύλιο χώρο. Τέτοια είναι το 1ο, 2ο και 3ο Νηπιαγωγείο Δροσιάς, το ειδικό Νηπιαγωγείο στο Μπούρτζι, το 6ο, 7ο, 14ο και 17ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας, το 2ο Νηπιαγωγείο Βασιλικού κ.α.

Το 26ο Δημοτικό Σχολείο στο Μπαταριά στεγάζεται σε ισόγειο και υπόγειο πολυκατοικίας εδώ και 30 έτη, και μόλις φέτος ξεκίνησαν οι διαδικασίες ανέγερσης νέου κτιρίου.

Στο 1ο Δημοτικό της Ν. Αρτάκης πρόσφατα κατέρρευσε ψευδοροφή και από τύχη δεν υπήρξαν τραυματισμοί. Μάλιστα, το συγκεκριμένο κτίριο είναι χτισμένο το 1932 και έχει κριθεί διατηρητέο χωρίς τις απαραίτητες εργασίες αναστήλωσης ώστε να λειτουργήσει ως τέτοιο. Επιπλέον, στο συγκεκριμένο σχολείο εδώ και 15 έτη κάποιες τάξεις στεγάζονται σε κοντέινερ, τα οποία αυξήθηκαν μετά το συμβάν, ενώ το γραφείο των δασκάλων παραμένει στο "πάσχον" κτίριο.

Στα ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) φιλοξενούνται παιδιά "προσωρινά" σε κοντέινερ εδώ και 15 έτη. Οι υποδομές τα τελευταία χρόνια λόγω φθορών και αλλοίωσης των κατασκευαστικών υλικών έχουν γίνει εξαιρετικά επικίνδυνες για την ασφάλεια και την υγεία των παιδιών, με αποτέλεσμα πολλοί από τους γονείς να προτιμούν να κρατήσουν στο σπίτι τα παιδιά τους για να τα προστατέψουν. Παρά το γεγονός ότι έχουν κριθεί ακατάλληλα και ενώ οι διεργασίες για μετεγκατάσταση σε νέα κοντέινερ έχουν ξεκινήσει από τον Δεκέμβρη του 2020, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε αναμονή».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος και Διαμάντω Μανωλάκου, που υπογράφουν την Ερώτηση, καλούν τους αρμόδιους υπουργούς να απαντήσουν τι μέτρα θα παρθούν για την εξασφάλιση έκτακτου κονδυλίου από τον κρατικό προϋπολογισμό, στην Περιφέρεια Στερεάς και στον δήμο Χαλκιδέων, για να γίνουν άμεσα όλες οι αναγκαίες μελέτες και κατασκευές που επιβάλλονται στο κτίριο των ΕΠΑΛ στο Βούρκο.

Για να προχωρήσει ταχύτατος έλεγχος όλων των σχολικών κτιρίων της πόλης, η άμεση εκκένωση όσων είναι επικίνδυνα και να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις σε όλα όσα αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Για να στεγαστούν όλες οι σχολικές μονάδες σε σύγχρονα κτίρια που να πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές και να αποκτηθούν κατάλληλα οικόπεδα για την ανέγερση σχολικών κτιρίων με αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών για τη στέγαση σχολικών μονάδων.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου