ΜΑΘΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Ας μιλήσουμε για Πολιτισμό και Τέχνη που προβληματίζει, αφυπνίζει και είναι χρήσιμη κοινωνικά


Αυτή η δημοτική αρχή, μαζί με τους εργαζόμενους, από το 2014, έχει επιτελέσει ένα σπουδαίο έργο στον τομέα του πολιτισμού, το οποίο είναι αδύνατο να καταγραφεί εν συνόλω στο άρθρο που ακολουθεί, παρά μόνο να καταγραφούν ορισμένες πλευρές του.

Επιδιώξαμε κι επιδιώκουμε, με έργα κι όχι με λόγια του αέρα, η τέχνη, ο πολιτισμός, η ιστορία να είναι στην υπηρεσία του μεγάλου δημιουργού, που είναι ο λαός μας.

Βρεθήκαμε μαζί με τους ανθρώπους του πολιτισμού στο δίκαιο αγώνα τους, για δουλειά με αξιοπρέπεια και αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας. Έναν κλάδο μισθωτών, αυτοαπασχολούμενων ή μικρών επαγγελματιών, που παρ’ όλη τη συνεισφορά του στην παιδεία και ανάπτυξη του τόπου μας, μαστίζεται από την ανεργία ή την περιστασιακή απασχόληση.

Με μοναδική χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό του Δήμου Πατρέων, σε συνθήκες υποστελέχωσης και παρά το δοσμένο αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των δήμων, προσπαθήσαμε και διασφαλίσαμε στο μέγιστο βαθμό, την ελεύθερη πρόσβαση στην τέχνη και τον πολιτισμό.

  • Στην περίοδο της πανδημίας, όταν οι δήμοι ανά την Ελλάδα κατέβαζαν ρολά, έγιναν εκδηλώσεις σε όλη την έκταση του Δήμου χωρίς αντίτιμο και με καλλιτεχνικά σχήματα της πόλης μας. Ήταν τότε που οι σημερινοί επίδοξοι μνηστήρες του δημαρχιακού θώκου, μας λοιδορούσαν για έλλειψη εξωστρέφειας και απώλεια του διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ… Όταν την ίδια περίοδο η κυβέρνηση έκλεινε τα Ωδεία και τα Εικαστικά Εργαστήρια, χωρίς να διασφαλίζει τα εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών, καλύψαμε πλήρως τη μισθοδοσία τους, χωρίς να εισπραχθούν δίδακτρα.

  • Η αδάπανη παραχώρηση χώρων πολιτισμού, υλικοτεχνικής υποδομής σε συλλόγους και καλλιτεχνικά σχήματα, η ελεύθερη είσοδος στο 80% των εκδηλώσεών μας, στις περιοδικές εκθέσεις της Δημοτικής μας Πινακοθήκης και σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους, δεν είναι ο κανόνας στους δήμους, αλλά εξαίρεση πανελλαδικά. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η γενική είσοδος, όπου υπάρχει εισιτήριο, είναι 10 ευρώ και 5 ευρώ για συλλόγους και φορείς, όταν στην πλειοψηφία των δήμων, όλες οι εκδηλώσεις έχουν εισιτήριο από 15 ευρώ το ελάχιστο και πάνω, ανάλογα με την παραγωγή.

Οι «εκλεκτοί» συνδυασμοί με χρίσμα ή … χωρίς, της ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, που συνωστίζονται ως μία «αγία οικογένεια» για να ανασάνει, όπως λένε, η πόλη και να φύγει ο Πελετίδης, μας παρέδωσαν το 2014 λεηλατημένες ή κακοσυντηρημένες δομές πολιτισμού.

Σήμερα έχουμε αποκαταστήσει παλιές δομές κι έχουμε δημιουργήσει νέες, όπως τον Πολυχώρο Πολιτισμού «Ιχθυόσκαλα» στο Νότιο Πάρκο, το νέο χώρο όπου στεγάζεται το Δημοτικό Ωδείο, τα παλαιά Δημοτικά Σφαγεία κ.ά. Έχουν δημοπρατηθεί ή είναι στη διαδικασία εκτέλεσης έργων, το Εργοστάσιο Τέχνης «Θάνος Μικρούτσικος», η Δημοτική Βιβλιοθήκη, οι Σταφιδαποθήκες ΑΣΟ, το Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο, το Θέατρο «Απόλλων».

Παραλάβαμε το 2014 μελέτη, η οποία είχε κοστίσει στον πατραϊκό λαό 1.500.000 ευρώ, για ανέγερση Θερινού Δημοτικού Θεάτρου στο Ριγανόκαμπο, σε αναδασωτέα δασική έκταση(!!!) και προϋπολογισμό 25.000.000 ευρώ. Σήμερα οι εργαζόμενοι του Δήμου, έχουν αποδώσει, ένα σύγχρονο θερινό Δημοτικό Θέατρο, στη οδό Γιάννη Ρίτσου, με χιλιάδες θεατές να απολαμβάνουν θεατρικές παραστάσεις. Ταυτόχρονα προχωράει η ανακαίνιση του Ρωμαϊκού Ωδείου. Έχει ενταχθεί επίσης με αντίστοιχη χρηματοδότηση, η κατασκευή Θερινού Θεάτρου στο χώρο της ΠΛΑΖ και είναι υπό ένταξη λυόμενο θέατρο, στο νέο ΕΣΠΑ.

Παραλάβαμε και αποπληρώσαμε χρέη πάνω από 7.000.000 ευρώ (Καρναβάλι και Πολιτιστικός Οργανισμός) που αφορούσαν υποχρεώσεις σε προμηθευτές και εργαζόμενους.

Ένα νέος χώρος ιστορικής μνήμης, το παλαιό Καταφύγιο των Υψηλών Αλωνίων έχει αποδοθεί από το 2020 ως εκθεσιακός χώρος, με ντοκουμέντα από την αντιφασιστική πάλη του λαού. Χώρος που σε ετήσια βάση είναι επισκέψιμος απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα από τα πολλά «Γεφύρια της Άρτας», προηγούμενων δημοτικών αρχών, με μελέτες και συζητήσεις επί συζητήσεων και πράξη μηδέν.

Στο σύνολο των πολιτιστικών δομών και καλλιτεχνικών δράσεων, προσπαθούμε να αναπτύξουμε, το ενδιαφέρον για την αληθινή τέχνη, το βιβλίο, το χορό, το θέατρο, παίρνοντας ιδιαίτερα μέτρα, αυτή να φτάνει στους νέους ανθρώπους. Να βγαίνει έξω από το πλαίσιο μιας αίθουσας και να παρουσιάζεται στις γειτονιές της πόλης.

  • Η Δημοτική Βιβλιοθήκη εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με την αγορά βιβλίων κι έχει προχωρήσει η ψηφιοποίηση των έργων της, καθώς επίσης και των έργων της Πινακοθήκης. Περισσότερα από 300 βιβλία διανεμήθηκαν σε βιβλιοθήκες σχολικών συγκροτημάτων για την ενίσχυσή τους ή δημιουργήθηκαν νέες, όπως πρόσφατα στο ΓΕΛ Ρίου και στον Εκπολιτιστικό Σύλλογο Μιντιλογλίου.

  • Ειδικές εκδόσεις που επιμελήθηκαν οι εργαζόμενοι, όπως τα συμπεράσματα της Ημερίδας «Το αποτύπωμα της επανάστασης του 1821, στην κοινωνία, την τέχνη και τον πολιτισμό» και η έκδοση «Η Αχαΐα στην Επανάσταση του 1821, Διήγηση συμβάντων μέσα από τα τεκμήρια της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών» εμπλουτίζουν τις συλλογές της Βιβλιοθήκης και των σχολείων μας.

  • Εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες φοιτούν στο Δημοτικό Ωδείο και παρακολουθούν μαθήματα στο Εικαστικό Εργαστήρι, με φροντίδα να υπάρχουν μειωμένα δίδακτρα ή και απαλλαγή για τις οικογένειες, που είναι σε ανέχεια.

  • Τα Χορευτικά Τμήματα, τα οποία λειτουργούν χωρίς δίδακτρα και αγκαλιάζονται πάνω από 1500 ενήλικες και παιδιά, με δασκάλους που επίσης προσφέρουν τις γνώσεις τους χωρίς αντίτιμο.

  • Σπουδαία μουσικά σύνολα όπως τα σύνολα του Δημοτικού Ωδείου «Μίκης Θεοδωράκης», η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων «Θανάσης Τσιπινάκης», η Δημοτική Μουσική, δίνουν ανάσες πολιτισμού και προσφέρονται αδάπανα στην πόλη μας. Δεκάδες μουσικά αφιερώματα ταξιδεύουν, στο Μέγαρο Μουσικής και σ’ όλη την Ελλάδα.

  • Ζωντάνεψαν οι γειτονιές με δράσεις πολιτισμού, όπως το Άρμα Θέσπιδος, το Φεστιβάλ στις Γειτονιές, το Δημοτικό Κινηματογράφο, το Θέατρο Σκιών, Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε ετήσια βάση αυτές οι εκδηλώσεις παρακολουθούνται από πάνω από 20.000 συμπολίτες μας.

  • Νέοι θεσμοί που στηρίζουν την καλλιτεχνική δημιουργία και κάνουν την πόλη μας σημείο πολιτισμού πανελλαδικά κι όχι μόνο. Η οργάνωση Διεθνών Καλλιτεχνικών Συμποσίων, το 2022 Συμπόσιο Γλυπτικής και το 2023 Συμπόσιο Ζωγραφικής. Έργα που μένουν ως περιουσιακό στοιχείο στην πόλη μας, όπως η υπαίθρια γλυπτοθήκη στην «Ιχθυόσκαλα».

  • Συναυλίες αλληλεγγύης, με συγκέντρωση αναγκαίων υλικών για τις κοινωνικές δομές του Δήμου, του Λαϊκού Φροντιστηρίου και προνοιακών ιδρυμάτων της πόλης. Δημιουργήθηκε Βιβλιοθήκη στον Ξενώνα Αστέγων, στον Ξενώνα Κακοποιημένων Γυναικών, στο ΕΠΑΛ Σωφρονιστικού Καταστήματος Αγ. Στεφάνου. Καλλιτεχνικά σχήματα στις πυρόπληκτες περιοχές, στη Βόρεια Εύβοια και Ηλεία. Έχει καθιερωθεί σε ετήσια βάση αιμοδοσία στη μνήμη του Θάνου Μικρούτσικου, σε συνεργασία με το Κέντρο Αιμοδοσίας του Νοσοκομείου Ρίου.

Συνεχίζουμε να απαιτούμε και να διεκδικούμε ό,τι στερούν από τον πατραϊκό λαό, δηλαδή προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και μόνιμη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον κρατικό προϋπολογισμό και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, που να καλύπτει όλες τις ανάγκες στην τέχνη και τον πολιτισμό. Η καλλιτεχνική παιδεία (μουσική, χορός, εικαστικά, θέατρο) να είναι αναπόσπαστο κομμάτι του δημοσίου συστήματος εκπαίδευσης και να καταργηθούν τα δίδακτρα. Να μην στερούνται οι λαϊκές οικογένειες την καλλιτεχνική παιδεία επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Συνεχίζουμε να πορευόμαστε σ’ αυτό το δρόμο, μαζί με τον πατραϊκό λαό και τους ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού. Στις δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη, επανεκλέγουμε τη Λαϊκή Συσπείρωση στο Δήμο της Πάτρας, με Δήμαρχο τον Κώστα Πελετίδη και δυναμώνουμε τη Λαϊκή Συσπείρωση στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με υποψήφιο Περιφερειάρχη τον Σωτήρη Παρίση, για να συνεχίσει ο πατραϊκός λαός να παίρνει και ανάσες πολιτισμού.

* Η Κατερίνα Γεροπαναγιώτη – Θεοδωρακοπούλου είναι πρόεδρος του ΔΣ της Δημοτικής Βιβλιοθήκης – Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων και υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου