Τραμ στην
Εγνατία στο ύψος της Δραγούμη
Τραμ στην Εγνατία στο ύψος της Δραγούμη
Ηλεκτρικό τραμ στην Θεσσαλονίκη
1908 ξεκινά ο εξηλεκτρισμός της πόλης
Τελικά το 1908 η Βελγική Εταιρεία ξεκίνησε τις εργασίας του εξηλεκτρισμού της πόλης. Ως κατάλληλος χώρος για την ανέγερση του εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος κρίθηκε ο κενός χώρος απέναντι από το πεδίο του Άρεως, στη γωνία Βας. Γεωργίου και της οδού που ονομάστηκε Έδισσον.
Η «Εταιρεία Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού Θεσσαλονίκης» κατασκεύασε το εργοστάσιο και τοποθέτησε 211 στύλους των 780 κιλών για τις ανάγκες του ηλεκτροφωτισμού.Επίσης η Βελγική Εταιρεία έφερε νέες σιδηροτροχιές, εναέρια σύρματα, 35 οχήματα τύπου Σαρλ λε Ρουά και προσέλαβε το νέο προσωπικό για τις ανάγκες του τραμ. Ένα απόγευμα του 1907 όλα ήταν έτοιμα για τα εγκαίνια της γραμμής Ντεπώ – Σκάλα (τελωνείο).
Διαδρομή του
τραμ το 1938
Τα εγκαίνια
του ηλεκτροκίνητου τραμ, έγιναν στις 14 Απρίλη
Διαδρομή του τραμ το 1938
Για τα εγκαίνια ετοιμάστηκε ένα τραμ καταστόλιστο με γιρλάντες, σημαίες και άλλα μπιχλιμπίδια και σ’ αυτό ανέβηκαν ο διοικητής του Γ’ Σώματος Στρατού, ο Βαλής Βιλαετίου Θεσσαλονίκης, ο αστυνομικός διευθυντής και ο αρχιχαφιές του Γιλδίζ Μελχαμέ Μπέης, ο οποίος άρπαξε το μεγαλύτερο μπαχτσίσι και έγινε η αφορμή να βγει το σχετικό Φιρμάνι για τη σύσταση της Εταιρίας ηλεκτροφωτισμού και τροχιοδρόμων Θεσσαλονίκης, πολλοί άλλοι επίσημοι και έγινε το ξεκίνημα για το τελωνείο.
Ο κοσμάκης με έκπληξη ανάμικτη με κάποια φοβία κοιτούσε και χάζευε το τραμ που περνούσε, ενώ οι αμαξάδες, που τους έπαιρναν τη δουλειά, τους φασκέλωναν.
Οι αγάδες, που από την αρχή δεν πίστευαν ότι ήταν δυνατόν να κινηθεί με τέτοια ταχύτητα χωρίς άλογα και φουγάρα τόσο μεγάλος αραμπάς, όπως το τρένο, όταν πήγαν στους τουρκομαχαλάδες και στους καφενέδες πάνω στο μπαϊρι, στις συνοικίες τους και είπαν τα νέα για το νέο θαύμα, όλοι έμειναν με το στόμα ανοιχτό και οι γεροντότεροι είπαν ότι αυτό το καινούργιο μαραφέτι είναι κατασκευή του διαβόλου και το ονόμασαν σεϊτάν αραμπασί.
Α΄Π.Π Άγγλοι στρατιώτες, στην Καμάρα, 1916 |
Στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο οι τροχιόδρομοι διασταυρώθηκαν με τους σιδηροδρόμους, που οι στρατοί της Αντάντ έκριναν απαραίτητους για την εξυπηρέτηση των νοσηλευτικών και άλλων αναγκών του πολέμου.
Το 1940, επί Μεταξά, η βελγική εταιρεία κρατικοποιήθηκε, καθώς αντιμετώπιζε προβλήματα επιβίωσης, ενώ ένα χρόνο μετά, τα μισά οχήματα επιτάχθηκαν, για τις ανάγκες των στρατευμάτων κατοχής, που πλημμύρισαν την πόλη....
Β΄Π.Π Γερμανοί στρατιώτες στο τραμ το 1942 |
Παρ' όλες τις περιπέτειες της Κατοχής, τα τραμ θα επιβιώσουν. Μετά την απελευθέρωση, οι εργαζόμενοι αγωνίζονται να συντηρήσουν τα τραμ. Παρ' όλα αυτά, το 1945 το τμήμα της γραμμής από τον Βαρδάρη μέχρι το Μπεχτσινάρ και η διακλάδωσή της προς τον παλιό Σταθμό καταργούνται. Το 1949 η γραμμή που σταματούσε στο Χιρς επεκτείνεται μέχρι τη Μπότσαρη και το 1950 φθάνει στη Μαρασλή, για να ενωθεί με τη γραμμή της Μαρτίου.
Μετά το Β΄
Παγκόσμιο Πόλεμο οι γραμμές που λειτούργησαν ήταν τρεις.
- Ντεπώ - Τσιμισκή (Ι. Δραγούμη)
- Χαριλάου - Πλατεία Μεταξά (Βαρδαρίου)
- Ντεπώ - Χαριλάου
Συνέχεια στο 4ο μέρος
Με πληροφορίες από cityculture
Β΄Π.Π Γερμανική κατοχή στις γραμμές του τραμ (1941 1944)
Είσοδος Γερμανών στην Θεσσαλονίκη Βαρδάρη 1941 |
Γερμανοί στην Θεσσαλονίκη Καμάρα |
Γερμανός στρατιώτης στην Καμάρα 1942 |
1915 Σκηνές στους δρόμους, στην αγορά, ελληνικά και ξένα στρατεύματα, κάστρα, ηλεκτρικά τραμ
Το Τραμ της Θεσσαλονίκης (1893 - 1957) 1ο
Το ιππήλατο τραμ στην Θεσσαλονίκη (1893 - 1908) 2ο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου