Επιλογή γλώσσας

Τρίτη 14 Ιουνίου 2022

Το ιππήλατο τραμ στην Θεσσαλονίκη (1893 - 1908) 2ο

Το ιππήλατο τραμ στην Θεσσαλονίκη (1893 - 1908)

Τα επίσημα εγκαίνια, των  ιππήλατων τραμ, γίνονται στις 28 Μαΐου 1893.

Το 1891 η Οθωμανική Διοίκηση με Σουλτανικό Ιραδέ ανέθεσε σε Βελγική Εταιρεία στο πλαίσιο μιας επένδυσης 1.500.000 Φράγκων την κατασκευή ιπποκίνητου τραμ. Κάποια χιλιόμετρα γραμμών στρώθηκαν, 45 βαγόνια και 120 ουγγρικά άλογα αγοράστηκαν. Στάβλοι κατασκευάστηκαν -στην αρχή κοντά στο Λευκό Πύργο και μετά στο Ντεπώ- και προσωπικό προσελήφθη. Μόλις τρία χρόνια χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του έργου. Στα 1893 έγιναν τα μεγαλοπρεπή εγκαίνια του εκσυγχρονιστικού έργου στον κήπο του πολυτελούς κέντρου «Μέγας Αλέξανδρος». Τα εγκαίνια έγιναν  παρουσία των Αρχών και των εκπροσώπων όλων των Κοινοτήτων, καθώς και πλήθους κόσμου.

Ιππήλατο τραμ Καμάρα

Ο Ιστοριογράφος, Γεώργιος Ν. Σταμπουλής «Θεσσαλονίκη, Ευδαίμων Βαβυλών, Συμβασιλεύουσα τριών Αυτοκρατοριών», που εκδόθηκε το 1996 από τους «Διόσκουρους» στο Πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 1997, ο αναγνώστης βρίσκει 15 ολόκληρες σελίδες αφήγηση με θέμα τα τραμ της πόλης και τον εξηλεκτρισμό της σε λόγο απλό και ύφος άμεσο, αλλά παράλληλα με βαθιά γνώση των γεγονότων που την έχει αντλήσει από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, προφορικών και γραπτών.

Ιππήλατο τραμ 1915

Στη συνέχεια ο συγγραφέας,  αναφέρεται διεξοδικά στην έλευση της Βελγικής Εταιρείας για την κατασκευή του ιππήλατου τραμ, στον χρόνο, στον τόπο και στον τρόπο που έγινε η επένδυση, στις εργασίες που προηγήθηκαν, όπως κατεδαφίσεις κτιρίων και διανοίξεις, στην κατασκευή των στάβλων, στις γραμμές που στρώθηκαν, στα βαγόνια που αγοράστηκαν, στο προσωπικό που προσελήφθη, στην πολιτική των εισιτηρίων και στον σχεδιασμό των διαδρομών.

Στο μέρος του οδηγού, το εμπρός ήταν η Δεύτερη θέση και στο πίσω μέρος η τρίτη θέση. Στη μέση, που χωρίζονταν από τις άλλες δύο με μεγάλα ζαχαρί τζάμια με όμορφες κουρτίνες, άσπρες, και με δερμάτινα καθίσματα, ήταν η πρώτη θέση που προορίζονταν μόνο για τις χανούμισσες. Αν τυχόν υπήρχαν εκεί επιβάτες, έπρεπε όλοι να φύγουν στην εμφάνιση της χανούμισσας, ακόμα κι αν αυτή ήταν τσιγγάνα. Όλες όμως οι πολυτέλειες τινάχτηκαν στον αέρα με το πέρασμα του χρόνου και τα τζάμια αλλάχτηκαν με κόντρα πλακέ, οι ωραίες κουρτίνες με βαμβακερές σε χρώμα χακί, πρώτη θέση, έγινε το μπροστινό μέρος πίσω από τον οδηγό και μεταφέρθηκαν εκεί τα δερμάτινα καθίσματα, που με τον καιρό έγιναν κομμάτια.

Ιππήλατο τραμ Εγνατία

Έτσι άρχισε η τακτική λειτουργία του τραμ, η διαδρομή όμως τερμάτιζε κοντά στο Μπουγιούκ  Ντερέ  (Μεγάλο Ρέμα), στάση Γεωργίου και η αξία της ήταν για πρώτη θέση 1,5 και για τη δεύτερη 1 γρόσσι. Από το Λευκό Πύργο ως το τελωνείο το εισιτήριο ήταν 1 γρόσσι και αυτό γιατί η γραμμή εξυπηρετούσε την αριστοκρατική και εύπορη τάξη. Αντίθετα, στην επάνω γραμμή το εισιτήριο ήταν πολύ φθηνό, δηλαδή ένα μεταλλίκι από Λευκό Πύργο για Ταχτά Καλέ και δύο μεταλλίκια μέχρι Μεχτσινάρ Μπαξεσί.

Ιππήλατο τραμ


Το 1912 οι τροχιοδρομικοί να αναπτύσσουν συνδικαλιστική δράση.

Οι κινητοποιήσεις των τροχιοδρομικών στην Θεσσαλονίκη θα αποτελέσουν πρότυπο και για άλλους κλάδους, αφού θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν την υλοποίηση πολλών αιτημάτων τους.

 Οι κινητοποιήσεις των τροχιοδρομικών στην Θεσσαλονίκη θα αποτελέσουν πρότυπο και για άλλους κλάδους, αφού θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν την υλοποίηση πολλών αιτημάτων τους

Τα ιππήλατα τραμ καταργήθηκαν στις  14 Απρίλη 1908, και γίνονται ηλεκτρικά.

Συνέχεια στο 3ο μέρος 

Με πληροφορίες από cityculture.

 Το Τραμ της Θεσσαλονίκης (1893 - 1957) 1ο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου