ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ - ΕΚΘΕΣΗ «ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ»
Ανακοίνωσε το μετεκλογικό αντιλαϊκό «πρόγραμμα»
«Σίγουρη» για την «υπεραπόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων και τα ματωμένα πλεονάσματα του 2019 δηλώνει η κυβέρνηση
Στην προαναγγελία του νέου αντιλαϊκού πακέτου της τάξης των 5 δισ. ευρώ για τη διετία 2019 - 2020,
στην πραγματικότητα την κυβερνητική πολιτική που θα ακολουθηθεί την
επόμενη μέρα των εκλογών ανεξάρτητα από το ποιος θα βρεθεί στο τιμόνι
της αστικής διαχείρισης, προχώρησε η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο
πλαίσιο της 3ης έκθεσης «ενισχυμένης εποπτείας», που δημοσιοποιήθηκε
χτες.
Πρόκειται για μια πρώτη αποτίμηση των λεγόμενων «δημοσιονομικών κενών», όπως αυτά διαμορφώνονται στη βάση της συμφωνίας γύρω από τα πλεονάσματα στους κρατικούς προϋπολογισμούς της επόμενης περιόδου, αν και σ' αυτήν τη φάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών, δεν προχωρά σε συγκεκριμένες συστάσεις αναφορικά με τους τρόπους κάλυψης των «κενών».
Σε κάθε περίπτωση, η αντιλαϊκή σκυτάλη γύρω από την «εξειδίκευση» των αντιλαϊκών μέτρων θα περάσει στα χέρια της επόμενης κυβέρνησης και βέβαια στο προσχέδιο κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, που κατατίθεται στη Βουλή στις αρχές του Οκτώβρη.
«Δημοσιονομικοί κόφτες» για τα λαϊκά στρώματα
Η έκθεση της Κομισιόν εντοπίζει νέα και τεράστια «δημοσιονομικά κενά», όπως αυτά προκύπτουν από την αντιλαϊκή στοχοθεσία για τα πλεονάσματα. Συγκεκριμένα, αυτά διαμορφώνονται:
-- Στο εύρος 1,1% - 1,4% του ΑΕΠ για το 2019, που αντιστοιχούν από 2,3 δισ. έως 2,9 δισ. ευρώ για τη φετινή χρονιά.
-- «Δημοσιονομικό κόστος» 1,2% - 1,5% του ΑΕΠ το 2020, δηλαδή από 2,3 δισ. έως 2,9 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Η αντιλαϊκή σούμα δηλαδή ξεκινά από τα 4,6 δισ. και φτάνει μέχρι 5,8 δισ. ευρώ.
Σ' αυτό το φόντο και παρά την αναμενόμενη ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας αλλά και την «υπεραπόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων που ήδη εφαρμόζονται στο πλαίσιο και των τριών μνημονίων, η Κομισιόν διαπιστώνει σημαντικές αρνητικές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά τους στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα».
«Δημοσιονομικός χώρος» για τους επιχειρηματικούς ομίλους
Την ίδια ώρα, στην έκθεση της Κομισιόν ανάγλυφα προβάλλει η κοινή «αγωνία» κυβέρνησης και ΕΕ για την απόδοση επιπλέον «δημοσιονομικού χώρου», όπως με φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές, κρατικές επιδοτήσεις κ.ά., για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η Κομισιόν, τα πρόσφατα «μέτρα για τις συντάξεις και τον ΦΠΑ θα απορροφήσουν ένα σημαντικό μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προβλεπόταν από τη νομοθεσία που εγκρίθηκε το 2017, για μειώσεις στη φορολογική επιβάρυνση της εργασίας και των επιχειρήσεων».
Ομολογούν ουσιαστικά ότι ο διαθέσιμος «δημοσιονομικός χώρος» - όπως αυτός προκύπτει στη βάση της συμφωνίας για τα ματωμένα πλεονάσματα - έχει αποδοθεί με τις προνομοθετημένες παρεμβάσεις στις οποίες ήδη προχώρησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με τα διαδοχικά πακέτα δώρων σε ισχυρές επιχειρήσεις και ομίλους.
Επιπλέον, τονίζεται ότι «η ποιότητα των φορολογικών μέτρων που εγκρίθηκαν στις 15 Μαΐου 2019 (σ.σ. συντελεστές ΦΠΑ, 120 δόσεις) προκαλεί ανησυχίες, δεδομένου του στόχου να καταστούν τα δημόσια οικονομικά περισσότερο φιλικά προς την ανάπτυξη και να κατευθυνθεί ένα μεγαλύτερο μερίδιο των κοινωνικών δαπανών προς ομάδες που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα φτώχειας», στη γνωστή λογική της αναδιανομής της φτώχειας.
Σ' αυτό το φόντο, ο επόμενος «δημοσιονομικός κόφτης» εμφανίζεται προ των πυλών, καθώς σύμφωνα με την Κομισιόν:
-- Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τα προϊόντα διατροφής, τα εστιατόρια και τις υπηρεσίες τροφίμων, τον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο αντιτίθενται σε ένα σημαντικό μέτρο που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2015 (δηλαδή στις ανατιμήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ), διατηρώντας παράλληλα τον πολύ υψηλό συντελεστή 24% και αυξάνοντας περαιτέρω το χάσμα ΦΠΑ, με την ΕΕ».
-- Αναφορικά με την παροχή της πρόσφατης «ενίσχυσης» - εμπαιγμό στους συνταξιούχους και για τις συντάξεις χηρείας, τονίζεται ότι «θα αυξήσουν τις δημόσιες δαπάνες για συντάξεις, οι οποίες είναι ήδη το υψηλότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ ανά την ΕΕ και αντιβαίνουν στα μέτρα που εγκρίθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019, που κατευθύνει μεγαλύτερο μέρος των δαπανών για κοινωνικές παροχές προς τους νέους και την εργασία, που αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερους κινδύνους φτώχειας».
Μπαράζ από «προαπαιτούμενα»
Την ίδια ώρα, η έκθεση της Κομισιόν έρχεται να θυμίσει τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και τα «προαπαιτουμένα» της αντιλαϊκής συμφωνίας.
Μεταξύ αυτών:
-- Πλειστηριασμοί στη λαϊκή κατοικία: «Η διεξαγωγή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προχωρά σε ολόκληρη την επικράτεια, αν και με κάπως επιβραδυνόμενο ρυθμό. Ακόμα, ένα μεγάλο ποσοστό των πλειστηριασμών, περίπου δύο τρίτα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που παρέχονται από τις ελληνικές αρχές, ακυρώνονται, αναστέλλονται ή αποβαίνουν άγονοι», επισημαίνει η Κομισιόν, δείχνοντας στην κατεύθυνση κλιμάκωσης των πλειστηριασμών και στη λαϊκή κατοικία, προκειμένου - όπως λένε - να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν θέσει οι τράπεζες.
Σ' αυτό το πλαίσιο και παρά την «πρόοδο» που έχει συντελεστεί, επισημαίνεται ότι «απαιτούνται περαιτέρω σημαντικές προσπάθειες», ενώ τα ήδη υπάρχοντα μέτρα (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, «πλαίσιο αφερεγγυότητας» νοικοκυριών και επιχειρήσεων), καθώς βέβαια και η δευτερογενής αγορά «κόκκινων» δανείων, «πρέπει» να εφαρμοστούν με συνέπεια.
Παράλληλα, τονίζεται ότι η κερδοφορία εξακολουθεί να αποτελεί «πηγή ανησυχίας» για τον ελληνικό τραπεζικό τομέα. Αναφορικά με τους σχεδιασμούς της Τράπεζας της Ελλάδας και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για την κρατική στήριξη των τραπεζών στην προσπάθεια μείωσης των «μη εξυπηρετούμενων δανείων», σημειώνεται ότι δεν έχει σημειωθεί πρόοδος στο κατά πόσο θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.
-- Φόροι και χαράτσια: Καθώς η επίτευξη των στόχων για τη μάζα των φορολογικών εσόδων και των πλεονασμάτων αφορά μεταξύ άλλων τη συγκέντρωση των «ληξιπρόθεσμων οφειλών», διαπιστώνεται ότι αυτές κινήθηκαν κάτω από το στόχο στο 1ο τρίμηνο του 2019, συγκεκριμένα στα 923 εκατ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης για 970 εκατ.
Παράλληλα, διαπιστώνονται «καθυστερήσεις» στην «επικαιροποίηση» των αντικειμενικών αξιών ακινήτων, που βέβαια με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση υπολογισμού για τα νέα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ.
-- Αναδρομικά: Διαμηνύουν και πάλι ότι «αν υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις - κλειδιά, οι οποίες είχαν συμφωνηθεί στη διάρκεια του προγράμματος, οι δημοσιονομικές επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό με δράσεις στον ίδιο τομέα πολιτικής», δηλαδή με νέες περικοπές στην ίδια «πηγή».
-- «Καθυστερήσεις» καταγράφονται και στην «αναμόρφωση» του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας, με βάση τους παραπέρα «κόφτες» που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Οπως επισημαίνεται, τα νέα κριτήρια για τον προσδιορισμό της αναπηρίας «βάσει λειτουργικής αξιολόγησης» δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Η εκ των υστέρων αξιολόγησή της θα ολοκληρωθεί μόνο προς το τέλος του 2019.
-- Ιδιωτικοποιήσεις: Η «πρόοδος» προς την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί έως το τέλος του 2019 απαιτεί μία σειρά από ενέργειες στην Εγνατία ΑΕ, στη ΔΕΠΑ, στα περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, στον διεθνή αερολιμένα της Αθήνας και στην ΕΥΔΑΠ. Στα ΕΛΠΕ δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές, αυτό όμως έγινε στη Μαρίνα Αλίμου, με επόμενο βήμα την υπογραφή της συμφωνίας παραχώρησης.
-- Κατώτατος μισθός: Μόνιμο «προαπαιτούμενο» αποτελεί το ζήτημα της «παρακολούθησης των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων». Οπως ήδη προβλέπεται, «οι ελληνικές αρχές καλούνται να παρακολουθήσουν εκ του σύνεγγυς τις μισθολογικές εξελίξεις κατά το 2019 και να αναλύσουν τις επιπτώσεις που θα έχουν για την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα η πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού και οι αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις».
Το «Ευρωπαϊκό Εξάμηνο»
Παράλληλα, η Κομισιόν στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» δημοσιοποίησε την έκθεση με τις «ειδικές συστάσεις ανά χώρα».
Σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία, η «σύσταση» μεταξύ άλλων επικεντρώνει στην «επενδυτική οικονομική πολιτική στους τομείς των βιώσιμων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, της περιβαλλοντικής προστασίας, της ενεργειακής απόδοσης, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και των έργων διασύνδεσης, των ψηφιακών τεχνολογιών, της Ερευνας και ανάπτυξης, της Εκπαίδευσης, των δεξιοτήτων, της απασχολησιμότητας, της Υγείας και της ανάπλασης των αστικών περιοχών».
Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «η προώθηση της ποιοτικής και χωρίς αποκλεισμούς Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με μεγαλύτερη συσχέτιση μεταξύ της Εκπαίδευσης και των αναγκών της αγοράς εργασίας, η βελτίωση της ελκυστικότητας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και η αύξηση της συμμετοχής στη διά βίου μάθηση είναι σημαντικές για τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης»...
Σ' αυτό το πλαίσιο, η ελληνική κυβέρνηση καλείται να «επιτύχει βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη και να αντιμετωπίσει τις υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, συνεχίζοντας και ολοκληρώνοντας τις μεταρρυθμίσεις σύμφωνα με τις μεταπρογραμματικές δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο του Γιούρογκρουπ».
«Αγωνίες» για τα «πλεονάσματα»
Από την πλευρά του το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών, επιβεβαιώνοντας ότι σε κάθε περίπτωση «βάση» αποτελούν οι αντιλαϊκές δεσμεύσεις, όπως αυτές για την επίτευξη των πλεονασμάτων, και ότι προϋπόθεση ακόμα και για τα ψίχουλα που τάζει στο λαό είναι η «υπεραπόδοση» της αντιλαϊκής πολιτικής, μέσω πηγών αναφέρει ότι «εμμένει στην πρόβλεψή του ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2019 θα διαμορφωθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας έτσι τον στόχο κατά 0,6% και δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο», σημειώνοντας ότι η Κομισιόν «αναγνωρίζει ότι θα πρέπει να επανεκτιμήσει τα δεδομένα το φθινόπωρο», δηλαδή στο πλαίσιο της κατάθεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020.
Την ίδια ώρα, το «Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο» θεωρεί τον στόχο για τα «πλεονάσματα» «οριακά επιτεύξιμο» και μάλιστα με «αστερίσκους» και προϋποθέσεις.
Οπως επισημαίνει, «για να μην υπάρξει το 2019 υστέρηση σε σχέση με τον δημοσιονομικό στόχο, απαιτούνται σωρευτικά» οι παρακάτω προϋποθέσεις:
-- Να επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ και της απασχόλησης.
-- Να μην υπάρξει «χαλάρωση» του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, «κίνδυνος ο οποίος ελλοχεύει λόγω προεκλογικής περιόδου», όπως χαρακτηριστικά λέγεται.
-- Αυστηρός έλεγχος των δημοσίων δαπανών ώστε να μην υπάρξουν υπερβάσεις.
-- «Να μην υπάρξει κάποια ισχυρή δημοσιονομική διαταραχή η οποία θα προκληθεί από αποδοχή δικαστικών προσφυγών κατά εισοδηματικών περικοπών»...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου