Αύξηση 6,2% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο εφέτος, από άνοδο 5,1% τον περασμένο Δεκέμβριο και έναντι μείωσης 2% τον Ιανουάριο πέρυσι. Ο «καλπασμός» των ανατιμήσεων καταγράφεται παντού ισοπεδώνοντας το λαϊκό εισόδημα, ενώ η κυβέρνηση αντί για ουσιαστικά μέτρα ανακούφισης, όπως με την κατάργηση του ΦΠΑ και της έμμεσης φορολογίας σε καύσιμα και ενέργεια, σφυρίζει αδιάφορα για να μην επηρεαστεί η καπιταλιστική ανάπτυξη που μοιάζει κέρδη στους λίγους και βάρη στους πολλούς.
Επιπλέον, οι εκτιμήσεις είναι δυσοίωνες καθώς αναμένεται και νέα αύξηση του πληθωρισμού την επόμενη περίοδο με γονατισμένα ήδη τα λαϊκά νοικοκυριά.
Μεγάλες αυξήσεις τιμών παντούΣύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία σε έναν μόνο μήνα (Ιανουάριος 2022- Δεκέμβριος 2021), ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλα τα είδη που συνθέτουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς».
Ειδικότερα, οι τιμές αυξήθηκαν σε: Αλεύρι και άλλα δημητριακά (7,8%), Λαχανικά νωπά (6,6%), Χυμοί φρούτων (5%), Πατάτες (4,4%), Γιαούρτι (3,5%), Γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι (3,1%), Ψάρια νωπά (2,4%), Οινοπνευματώδη ποτά (2,4%), Κρασιά (2,4%), Χοιρινό (2,1%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Τυριά (1,5%) και Φρούτα νωπά (0,8%). Ανατιμήσεις καταγράφηκαν επίσης σε: Φυσικό αέριο (14,2%), Ηλεκτρισμό (8,8%), Πετρέλαιο θέρμανσης (5,2%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (4,4%), 'Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,5%), Καύσιμα και λιπαντικά (2,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,5%) και Αυτοκίνητα καινούργια (0,9%).
Ακριβαίνουν καθημερινά τα είδη διατροφήςΠαράλληλα, μεταξύ Ιανουαρίου εφέτος και Ιανουαρίου 2021, υπήρξαν ανατιμήσεις σε όλα τα είδη διατροφής, με εξαίρεση το χοιρινό και τα αλλαντικά. Συγκεκριμένα, οι τιμές αυξήθηκαν σε: Αρνί και κατσίκι (17,6%), 'Αλλα βρώσιμα έλαια (17,3%), Ελαιόλαδο (15,4%), Λαχανικά νωπά (14,4%), Πατάτες (12,3%), Φρούτα νωπά (8,4%), Παρασκευάσματα με βάση το κρέας (7,4%), Ζυμαρικά (7,1%), Αλεύρι και άλλα δημητριακά (6,6%), Τυριά (6,3%), Γιαούρτι (6,1%), Ψάρια νωπά (5,9%), Ψωμί (5%), Πουλερικά (4,7%), Χυμούς φρούτων (4,1%), Σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας (3,9%), 'Αλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (3,2%), Καφέ (3,2%), Λοιπά τρόφιμα (2,7%), Μοσχάρι (2,4%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,9%). Ενώ, σημαντικές ήταν οι ανατιμήσεις και σε: Φυσικό αέριο (154,8%), Ηλεκτρισμό (56,7%), Πετρέλαιο θέρμανσης (36%), Καύσιμα και λιπαντικά (21,6%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (11,5%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (11,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (8,7%) και Ένδυση- υπόδηση (7%).
Κατά 22,6% οι αυξήσεις για στέγασηΣύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 6,2% τον Ιανουάριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*5,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά.
*7% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*22,6% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
*3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
*11,1% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
*0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
*1,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*0,4% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
*3,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*0,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.
Μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,3% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε τον Ιανουάριο εφέτος 5,5%, έναντι μείωσης 2,4% που σημειώθηκε τον Ιανουάριο 2021. Παράλληλα, τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο παρουσίασε μείωση 0,2%, έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου