Στις 19 Μάη 2019 συμπληρώθηκε ένας αιώνας από τη Γενοκτονία του Πόντου. Μπορεί μια τέτοια επέτειος να περιοριστεί σε μια «άχρωμη», οστεωμένη, μουσειακού χαρακτήρα τυπική εκδήλωση μνήμης; Κι όμως, στα 100 χρόνια που μεσολάβησαν από τη σφαγή και προσφυγοποίηση εκατοντάδων χιλιάδων Ποντίων, καταβλήθηκαν μεγάλες προσπάθειες, ώστε τα γεγονότα της εποχής να απογυμνωθούν από την ουσία τους, να συγκαλυφθούν τα πραγματικά τους αίτια και οι διδαχές της Ιστορίας να μη γίνουν κτήμα των Ποντίων, αλλά και γενικότερα του ελληνικού λαού.
Ποιοι ήταν οι βασικοί παράγοντες που συντέλεσαν στη Γενοκτονία των Ποντίων;
α) Η άνοδος
του τουρκικού αστικού εθνικισμού: Καθώς η ανερχόμενη τουρκική αστική τάξη
διεκδικούσε το έθνος - κράτος της στο πλαίσιο μιας πολυεθνικής αυτοκρατορίας
(της οθωμανικής), το χτύπημα των βασικών ανταγωνιστών της (κύρια της ελληνικής
και αρμενικής αστικής τάξης) αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την εδραίωση
της κυριαρχίας της στον συγκεκριμένο γεωγραφικό - οικονομικό χώρο.
Καθώς οι εθνικές μειονότητες αξιοποιούνταν από τις αντίστοιχες άρχουσες τάξεις
τους ως ασπίδα και μοχλός πίεσης για την προώθηση των δικών τους συμφερόντων,
τις εξέθεταν άμεσα στα πυρά του εκάστοτε αντιπάλου: «Αν η εξόντωση του
αρμενικού στοιχείου, μέχρι και του τελευταίου, είναι αναγκαία για την εθνική
μας πολιτική», τονιζόταν χαρακτηριστικά σε σύσκεψη παραγόντων του κόμματος των
Νεότουρκων το 1915, «πολύ περισσότερο είναι αναγκαία για την εδραίωση της
εθνικής μας οικονομίας».1
Να σημειωθεί πως οι σφαγές, οι εθνοκαθάρσεις, οι προσφυγοποιήσεις, οι
αναγκαστικές αφομοιωτικές πολιτικές κ.ο.κ. ήταν κοινός παρονομαστής στα
Βαλκάνια (και όχι μόνο), όπου οι λαοί πλήρωσαν με το αίμα τους τις
μεγαλοϊδεατικές επιδιώξεις των εθνικών τους αστικών τάξεων.
β) Οι επιδιώξεις της αστικής τάξης της Ελλάδας: Με τις βλέψεις του ελληνικού
κεφαλαίου στραμμένες στην ιδιαίτερα πλούσια περιοχή της Μικράς Ασίας, ο Πόντος
ερχόταν σε «δεύτερη μοίρα». Ετσι, υποτιμήθηκε η οργάνωση ή βοήθεια οποιασδήποτε
μορφής προς τον Πόντο, του οποίου η «χρησιμότητα» συνοψιζόταν σε Εκθεση του Α.
Α. Πάλλη, ως ένας περίπου «αντιπερισπασμός», «προκειμένου να ανακουφιστεί η
πίεση του Τουρκικού μπλοκ στην κεντρική Μικρά Ασία ενάντια στην ελληνική ζώνη
της Σμύρνης».2 Η προέλαση του ελληνικού στρατού στα ενδότερα της Τουρκίας
(κάνοντας τον «χωροφύλακα» των αγγλογαλλικών συμφερόντων στην περιοχή) σίγουρα
υπονόμευσε - αν δεν σφράγισε - την τύχη των ελληνικών πληθυσμών του Πόντου,
αλλά και γενικότερα.
γ) Οι επιδιώξεις και επιλογές της ελληνικής άρχουσας τάξης του Πόντου: Οι
ιδιαίτερες (και καμιά φορά αντικρουόμενες) επιδιώξεις στους κόλπους της
ποντιακής πολιτικής - οικονομικής - θρησκευτικής ηγεσίας είχαν ως αποτέλεσμα
μια σειρά από κινήσεις, οι οποίες εν τέλει άφησαν έκθετο και ανυπεράσπιστο τον
ποντιακό λαό. Σε αυτό, μεταξύ άλλων, συνέδραμε και η πεποίθηση πως η λύση στο
ζήτημα του Πόντου θα ερχόταν από «τα έξω» και από «τα πάνω», ως αποτέλεσμα
δηλαδή της παρέμβασης των λεγόμενων «Μεγάλων Δυνάμεων» και όχι από τις ίδιες
τις δυνάμεις του ποντιακού λαού (σε συνεργασία ενδεχομένως και με άλλους λαούς
της περιοχής).
Επιπλέον, οι σφοδρότατοι ανταγωνισμοί μεταξύ της ελληνικής και αρμενικής
αστικής τάξης όχι μόνο υπονόμευσαν μια ενδεχόμενη κοινή τους δράση, αλλά συχνά
κατέληγαν ακόμα και σε συγκρούσεις μεταξύ ποντιακών και αρμενικών ένοπλων
σωμάτων.
Την κρίσιμη ώρα, όπως αναφέρει ο διοικητής της Ελληνικής Μεραρχίας του Καυκάσου
Ι. Καλτσίδης, «οι Ελληνες αρχηγοί της πρωτεύουσας του Πόντου αναγκάστηκαν να
φύγουν και ο λαός έμεινε με τα όπλα στα χέρια, εκτεθειμένος στην τουρκική
προέλαση, δίχως οδηγίες, δίχως αρχηγούς και πρόγραμμα ενεργειών...».3
δ) Οι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί στην περιοχή: Είναι γνωστό από τη μακρά
και αιματοβαμμένη ιστορία του 20ού αιώνα (έως και τις μέρες μας) πως, όπου
συγκρούονται τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών, οι λαοί το πληρώνουν ακριβά.
Ακολούθως, και η Γενοκτονία των Ποντίων σχετίζεται άμεσα με τις
ενδοϊμπεριαλιστικές συγκρούσεις, που έλαβαν χώρα για τη νομή της κλυδωνιζόμενης
οθωμανικής αυτοκρατορίας, στο πλαίσιο και του γενικότερου πολέμου για την
αναδιανομή των παγκόσμιων αγορών και πλουτοπαραγωγικών πηγών (Α' Παγκόσμιος
Πόλεμος).
Σε μια σύγκρουση, λοιπόν, όπου οι αντίπαλες αστικές τάξεις (ελληνική και
τουρκική) στρατεύτηκαν πίσω από αντίπαλα ιμπεριαλιστικά στρατόπεδα (της Αντάντ
και των Κεντρικών Δυνάμεων αντίστοιχα), οι λαοί της περιοχής δεν αποτελούσαν
τίποτε περισσότερο παρά κρέας για τα κανόνια των αντιπάλων, διαπραγματευτικά
χαρτιά και πιόνια σε μια γεωστρατηγική σκακιέρα. Οι υποσχέσεις περί
«αυτοδιάθεσης των λαών» από τη μεριά των ιμπεριαλιστών σύντομα αποδείχθηκαν
κούφια λόγια (όπως στην περίπτωση των αραβικών λαών, της πολύπαθης Παλαιστίνης
- και βεβαίως του Πόντου).
Ακόμα και όταν κορυφώθηκε το δράμα του ποντιακού λαού, οι κανονιοφόροι και οι
πρεσβείες των ισχυρών καπιταλιστικών κρατών της Ευρώπης και των ΗΠΑ δεν έκαναν
απολύτως τίποτε για να εμποδίσουν τις σφαγές ή για να σώσουν τους ανθρώπους που
κινδύνευαν. «Ολα αυτά διαδραματίζονταν μπροστά στα μάτια των πρεσβευτών των
ξένων δυνάμεων», αναφέρει ένας Πόντιος αντάρτης στην αυτοβιογραφία του, «και
αυτοί αδιαφορούσαν!». Αντιθέτως, όπως έγραψε ο μητροπολίτης Τραπεζούντας
Χρύσανθος, «οι άθεοι κομμουνιστές (σ.σ. οι Σοβιετικοί) εφάνησαν περισσότερον
χριστιανοί από τους "χριστιανούς" Αγγλογάλλους», στέλνοντας πλοία και
μεταφέροντας τους δοκιμαζόμενους πληθυσμούς στην ασφάλεια.4
Όσο και αν παραχαράσσεται η ιστορία των κοινωνιών, όσο και αν αποκρύπτονται οι
νομοτέλειες και συγκαλύπτεται η σημασία τηςε) Η στοίχιση των λαών πίσω από τις
«ομόφυλες»/«ομόθρησκες», αλλά με διαμετρικά αντίθετα ταξικά συμφέροντα,
«ηγεσίες» τους: Η στοίχιση των φτωχών λαϊκών στρωμάτων με τις επιδιώξεις των
εκμεταλλευτών τους τους μετέτρεψε σε βόλια για τα όπλα τους. Γιατί τι είχαν να
χωρίσουν οι Πόντιοι, Αρμένιοι ή Τούρκοι εργάτες και χωρικοί μεταξύ τους; Τι
είχαν να χωρίσουν εκείνοι που, μέχρι να γίνουν «εχθροί», ζούσαν ειρηνικά
αναμεταξύ τους, στενάζοντας εξίσου από την εκμετάλλευση του συχνά ομοεθνούς
τους εργοδότη, τοκογλύφου κ.ο.κ.; Τότε όμως, ακόμη, η εργατιά ήταν μικρή
αριθμητικά, ενώ μόλις διέγραφε τα πρώτα της συνειδητά πολιτικά βήματα. ταξικής
πάλης στην κοινωνική εξέλιξη, ο χαρακτήρας της εποχής που ζούμε δεν αλλάζει.
Για την Ιστορία, να προσθέσουμε πως όταν οι Πόντιοι (και Μικρασιάτες) πρόσφυγες
ήρθαν στην Ελλάδα, βρέθηκαν αντιμέτωποι με την απαξίωση του ελληνικού αστικού
κράτους και του πολιτικού του προσωπικού (φιλελεύθερου, κεντρώου και δεξιού),
που τους στοίβαξαν όπως - όπως σε συνοικισμούς - γκέτο, τους παρέδωσαν στην
άγρια εκμετάλλευση των καπιταλιστών (που «άδραξαν» την ευκαιρία, ρίχνοντας τα
μεροκάματα και περιορίζοντας δικαιώματα και κατακτήσεις της εργατικής τάξης
συνολικά) κ.λπ.
Ταυτόχρονα, οι πατριδοκάπηλοι φασίστες της εποχής (πολιτικοί πρόγονοι των
σημερινών χρυσαυγιτών) τους αποκαλούσαν χυδαία «τουρκόσπορους», κραύγαζαν για
τον «εξαγνισμό» των πόλεων από την παρουσία τους και οργάνωναν δολοφονικά
πογκρόμ στους συνοικισμούς τους.
Πραγματικό αποκούμπι των προσφύγων το ΚΚΕ
Πόντιοι πρόσφυγες στην Κέρκυρα το 1923
Μοναδικό,
πραγματικό αποκούμπι των προσφύγων υπήρξε το ΚΚΕ, που πρωτοστάτησε στους αγώνες
και τις διεκδικήσεις τους, καταπολεμώντας την τακτική του διαίρει και βασίλευε
της αστικής τάξης. Εκτοτε, το Κομμουνιστικό Κόμμα σφυρηλάτησε βαθύτατους και
ισχυρότατους δεσμούς με το προσφυγικό στοιχείο, που αποτυπώθηκαν - και
συνεχίζουν να αποτυπώνονται - σε κάθε αγώνα του λαού μας.
«Η Ελλάδα δεν διαιρείται σε ντόπιους και πρόσφυγες», έγραφε χαρακτηριστικά ο
«Ριζοσπάστης» στις 7/9/1929. «Η Ελλάδα διαιρείται σε πλούσιους και φτωχούς, σε
ανθρώπους που δε δουλεύουν και ζουν και σε ανθρώπους που ολημερίς και ολονυχτίς
δουλεύουν και δεν μπορούν να ζήσουν (...) ο καθένας πρέπει να διαλέξει μεταξύ
του πλουσίου πρόσφυγα που συνδυάζεται με τον πλούσιο ντόπιο και του φτωχού
πρόσφυγα που σύντροφό του θα έχει τον φτωχό ντόπιο εργάτη ή αγρότη».
Σήμερα, 100 χρόνια μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων, ο ιμπεριαλισμός συνεχίζει να
γεννά πολέμους, σφαγές, προσφυγιά κ.λπ. Οι «λυκοσυμμαχίες» τύπου ΕΕ και ΝΑΤΟ
συνεχίζουν να αναχαράσσουν τα σύνορα της ευρύτερης περιοχής, εγκυμονώντας νέους
κινδύνους για τους λαούς. Ποια καλύτερη τιμή, επομένως, για τη μνήμη, την
Ιστορία του ποντιακού λαού, από την πάλη για να μη ζήσει ποτέ ξανά κανείς λαός
αυτά που υπέστη ο ίδιος; Από τον αγώνα ενάντια στους φορείς και τα γενεσιουργά
αίτια της εκμετάλλευσης, των πολέμων και της προσφυγιάς; Κόντρα και έξω από
ψεύτικα αστικά διλήμματα οποιασδήποτε απόχρωσης; Ενάντια στο δηλητήριο του
σοβινισμού, του εθνικισμού, του φασισμού;
Παραπομπές:
1.
Κωνσταντίνος Φωτιάδης, «Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου», εκδ. Ιδρυμα της
Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, Αθήνα, 2004,
σελ.146.
2. Αρχείο Βενιζέλου, Φάκελοι Υπουργείου Εξωτερικών, 173/22 (Μουσείο Μπενάκη).
3. Ιωάννης Καλτσίδης, «Ο Ελληνισμός του Καυκάσου και οι περιπέτειές του»,
χειρόγραφο, Αρχείο ΚΜΣ, 1963, σελ. 163-164.
4. Αναστάσης Γκίκας, «Οι Έλληνες στη διαδικασία οικοδόμησης του σοσιαλισμού
στην ΕΣΣΔ», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 2007, σελ. 95.
Του Αναστάση Γκίκα, μέλος του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ
https://www.902.gr/eidisi/politiki/259956/ta-gegonota-proeidopoioyn-gia-neoys-topikoys-i-kai-genikeymenoys ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή1
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Μακρόνησος είναι γνωστή σαν ένας τόπος εξορίας και «σωφρονισμού» των αντιφρονούντων, κυρίως κομμουνιστών. Είναι όμως ελάχιστα γνωστό ότι η αρχική του χρήση ήταν άλλη, τόπος «καθαρισμού» και απολύμανσης των Ποντίων που κατέφταναν ταλαιπωρημένοι και θύματα γενοκτονίας στην μάνα Ελλάδα
Την εποχή εκείνη ήταν ένα ακατοίκητο νησάκι μήκους εννέα χιλιομέτρων και σε μικρή απόσταση από τα παράλια της Αττικής. Οι πρώτοι Πόντιοι πού έφτασαν εδώ ήταν από τον Καύκασο. Αυτοί κατασκεύασαν και τις υποτυπώδεις υποδομές.Τα παραπήγματα, τη στέρνα για το νερό και τα κτήρια της υγειονομικής υπηρεσίας.
Μόλις πατούσαν εδώ το πόδι τους, αμέσως τους οδηγούσαν στα λουτρά και μετά τους κούρευαν σύριζα τα μαλλιά με κάτι σκουριασμένες μηχανές με τις οποίες κούρευαν τα άλογα και τα πρόβατα. Οι γυναίκες και τα κορίτσια ένιωθαν την απόλυτη ταπείνωση. Για τη γυναίκα του Πόντου, τα «τζέμες» ήταν η ίδια η γυναικεία τους υπόσταση, το στολίδι τους. Έκλαιγαν απαρηγόρητες καθώς αποχωρίζονταν τα μαλλιά τους μέσα σε συνθήκες απόλυτου εξευτελισμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Γενάρη του 1919 η αστική τάξη πήρε μέρος στην επέμβαση 14άρων Ιμπεριαλιστικών χωρών στην Ουκρανία για να χτυπήσουν τους Μπολσεβίκους. Ο Δρόμος για την ...πόλη... έλεγε ο Βενιζέλος περνάει απο την Ουκρανία. 19 Μάη ξεκίνησε η Ιμπεριαλιστική επέμβαση στην Τουρκία για μερίδιο απο την λεία. Αυτή είναι η ...φουκαριάρα εξαρτημένη... αστική τάξη σύμφωνα με τις Παπάτζες και τις Μπούρδες όλου του οπορτουνιστικού συρφετού. Μιλάμε για ΤΣΙΡΚΟ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή2
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαζί με τους απελπισμένους Πόντιους, καταφθάνουν εδώ τον Φεβρουάριο του 1923 εκπρόσωποι από το «Αμερικανικό Νοσοκομείο Γυναικών» με την επικεφαλής γιατρό Έστερ Λαβτζόι.
Η ιστορία της Μακρονήσου και των συγγενών μας που βρέθηκαν εκεί είναι εντελώς άγνωστη. Συνολικά μεταφέρθηκαν εκεί 7-8 χιλιάδες Πόντιοι. Αρχικά τους έβαλαν μέσα σε θάμνους με τα πράγματά τους. Στη συνέχεια έστησαν παράγκες με σανίδια,τους κούρεψαν και τους έλουσαν. Κούρευαν τις γυναίκες με την ψιλή, πράγμα ταπεινωτικό. Καθώς έπεφταν στο χώμα οι κοτσίδες των κοριτσιών, ένιωθαν να χάνουν και το τελευταίο ίχνος αξιοπρέπειας που τους είχε απομείνει. Ταπείνωση, προσβολή και ψυχική ισοπέδωση ήταν όλα όσα ένιωθαν.Τα κλάματα των γυναικών δε συγκινούσαν κανέναν πια. Είχαν στερέψει τα δάκρυα τους. Δεν άντεχαν άλλο,δεν αντιδρούσαν.Βουβοί,με κατεβασμένα κεφάλια ακολουθούσαν την άδικη μοίρα τους που τους έριξε σε αυτό το αφιλόξενο μέρος της πατρίδας των ονείρων τους. Πέθαιναν δεκάδες καθημερινά. Τους έθαβαν βιαστικά. Τους έβαζαν μέσα σε τσουβάλια. Τους έριχναν μέσα σε χαντάκια ασβεστωμένα και τους σκέπαζαν με χώμα. Χωρίς φέρετρα, χωρίς κουράγια από τους δικούς τους να τους κλάψουν και να τους μοιρολογήσουν. Αντί για σάβανα και νεκρικές τιμές ασβέστωναν τα νεκρά σώματα προτού τα αραδιάσουν στα χαντάκια και τα σκεπάσουν με χώμα.
Αυτοί είναι οι «τυχεροί». Υπάρχουν και οι άτυχοι που πέθαιναν πάνω στα πλοία και δεν αξιώθηκαν ούτε μια χούφτα χώμα πάνω στα ταλαιπωρημένα τους σώματα που αραδιάζονταν στο κατάστρωμα και μετά ρίχνονταν στη θάλασσα. Πόση εξαθλίωση για έναν τόπο,όπου νικητές στρατηγοί καταδικάστηκαν σε θάνατο,γιατί διέπραξαν τα βαρύ και ασήκωτο έγκλημα να μην περισυλλέξουν τους νεκρούς. Κάθε εποχή έχει την ηθική της τελικά. Ήταν τόσο μεγάλη η αταξία με την οποία γινόταν αυτό, ώστε συνέβη μια φορά να πετάξουν στους λάκκους μια ζωντανή γυναίκα, η οποία άρχισε να φωνάζει τη νύχτα και τελικά την έβγαλαν έξω. Αυτή η πατρίδα δεν τους θεώρησε άξιους ούτε για μνήμα ούτε για κηδεία. Άκλαυτοι και άψαλτοι άφησαν τα κόκκαλα τους στην πατρίδα που μόλις γνώρισαν και τόσο αγαπούσαν. Κατάντησαν όμως απόκληροι, ανίκανοι να μιλήσουν ελληνικά. Τους μαζεύουν και τους οδηγούν από τόπο σε τόπο σαν τα ζώα. Τους ρίχνουν σε σκοτεινές τρύπες και τρώγλες. Δεν έχουν φαγητό, είναι παγωμένοι, πεινασμένοι και άρρωστοι
3
ΑπάντησηΔιαγραφήΞερός τόπος και άνυδρος, βρήκαν γλυφές πηγές και έπιναν. Οι συνθήκες διαβίωσης ήταν άθλιες. Πείνα,δίψα βρωμιά παντού.Το φαγητό λιγοστό και γεμάτο σκουλήκια ή εντελώς ακατάλληλο. Οι ρέγγες που τους έδιναν σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη νερού τους οδήγησαν πολύ γρήγορα στις αρρώστιες και το θάνατο. Άλλοτε πάλι το ακατάλληλο κατσικίσιο κρέας τους έφερνε δυσανεξία και δυσεντερία. Μια μέρα πέταξαν τα καζάνια με το φαγητό στη θάλασσα για να τους αναγκάσουν να τους δώσουν ξηρά τροφή.Τη διατροφή τους είχαν αναλάβει οι εργολάβοι,οι οποίοι αποσκοπώντας στο κέρδος τους τάιζαν με ό,τι πιο άθλιο υπήρχε. Κάποιοι πλούτισαν από τη δυστυχία αυτών των ανθρώπων.
Η διοίκηση ήξερε και έβλεπε τι ακριβώς συμβαίνει,αλλά δεν αντιδρούσε. Οι περισσότεροι πέθαναν από πείνα και αρρώστιες. Τους τάιζαν χαλασμένες τροφές και τους έπιασε τύφος. Οι ατσίδες της εποχής έρχονταν κρυφά με καΐκια και πουλούσαν τρόφιμα. Ένα ψωμί μια λίρα,ένα ρολόι,ένα δαχτυλίδι.Τότε εξεγέρθηκαν και ζήτησαν να φύγουν. Αν έφευγαν με δική τους ευθύνη δεν θα είχαν κανένα δικαίωμα σε χωράφια και άλλες παροχές. Ζήτησαν να φύγουν,να σωθούν, αλλά πάλι τους το αρνήθηκαν. Τότε πήραν ξύλα και πέτρες,απείλησαν να τα κάψουν όλα και έτσι επέτρεψαν σε κάποιους να φύγουν.
Μερικές εκατοντάδες από αυτούς μια ωραία πρωία τους φορτώνουν σε ένα ρώσικο καράβι, το «Βιτίμ» που το είχαν αγοράσει από την οπισθοχώρηση των Ρώσων και τους μεταφέρουν στην Αλεξανδρούπολη. Όμως τους κράτησαν στα ανοιχτά και δεν τους επέτρεψαν να κατέβουν. Χωρίς νερό, χωρίς φαγητό, σαν τα αγρίμια, αναγκάστηκαν να ξηλώσουν τα ξύλα από τα αμπάρια για να βράσουν τσάι στα σαμοβάρια.
4
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ήθελαν με τίποτα να ξαναπεράσουν τα μαρτύρια της καραντίνας. Ο άνθρωπος σε συνθήκες ακραίες αναπτύσσει και ακραίες συμπεριφορές. Έτσι αποθηριώνονται και καίνε τους νεκρούς κάτω στα καζάνια ή τους πετάνε στη θάλασσα για να μην ξαναπεράσουν, όσοι απόμειναν ζωντανοί, το μαρτύριο της καραντίνας. Εξαθλίωση σωματική, ψυχική και ηθική. Μετά από πέντε μέρες παραμονής στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης επιστρέφουν ξανά στον Άγιο Γεώργιο Σαλαμίνας. Παραμένουν όμως στα ανοιχτά και εδώ. Δεν τους ξαναδέχονται στο νησάκι. Μια μαούνα τους φέρνει ψωμί και κονσέρβες. Το θέαμα είναι συγκλονιστικό. Τρεις χιλιάδες αμίλητοι άνθρωποι τρώνε σαν τα αγρίμια από ένα ψωμί και μια κονσέρβα. Το πλοίο τελικά απέπλευσε μετά από πέντε μέρες για την Πάργα. Κατέφτασαν στην Ήπειρο. Άλλοι από αυτούς ρίζωσαν εδώ, άλλοι τράβηξαν και αυτοί,όπως οι περισσότεροι, για τη Μακεδονία.
Αυτή την κατάσταση στη Μακρόνησο βρήκαν οι άντρες από το Αλτίνογλου Τσιφλίκ, το χωριό των γιαγιάδων μου και του ενός παππού μου, του Χαράλαμπου Τσαβδαρίδη, όταν ήρθαν εδώ. Ζήτησαν όλοι να φύγουν. Δεν είχαν κανέναν λόγο να μείνουν εδώ. Τους το αρνήθηκαν και έτσι το διεκδίκησαν μόνοι τους. Ήρθε ένα καράβι να πάρει τους γερούς Πόντιους να τους πάει στο Γύθειο. Τρύπωσαν εδώ λαθραία, στριμώχτηκαν και απέδρασαν στην ελευθερία. Οι περιπέτειες όμως συνεχίζονται. Εδώ κινδύνεψαν να πεθάνουν από πείνα. Επειδή έφυγαν λαθραία,δεν ήταν στις καταστάσεις προσφύγων και δεν δικαιούνταν να πάρουν τρόφιμα. Διαμαρτυρήθηκαν, φώναξαν και με τα πολλά τους έδωσαν ένα καρβέλι ψωμί και τους έδιωξαν στη Σπάρτη.
5
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεριέρχονται τις πόλεις της περιοχής ζητιανεύοντας: Σπάρτη, Τρίπολη, Κόρινθο είναι οι πόλεις που γυρίζουν με τα πόδια ψάχνοντας ένα κομμάτι ψωμί. Αλλά οι κάτοικοι δεν έδειχναν και μεγάλη προθυμία να βοηθήσουν. Περπατώντας πάντα φτάνουν στην Αθήνα. Εδώ η επιτροπή προσφύγων τους βάζει στο τρένο και τους στέλνει Λάρισα και Τύρναβο, όπου βρίσκουν και άλλους συγχωριανούς τους. Το κλίμα είναι βαρύ. Πεθαίνουν κάμποσοι από ελονοσία και αποφασίζουν να φύγουν για Θεσσαλονίκη και από εδώ στο νέο τους χωριό, τον Κλείτο Κοζάνης.
Το πλοιάριο «Άγιος Παύλος» ερχόταν σε τακτά χρονικά διαστήματα και παρελάμβανε τους υγιείς. Τους αποβίβαζε στο Γύθειο.Δεν υπήρχε πρόνοια πού θα πάνε,τι θα φάνε.Καμιά πληροφορία δεν είχαν για το πού βρίσκονταν τα άλλα μέλη της οικογένειας τους.Έτσι περιφέρονταν πλάνητες,χωρίς χρήματα, χωρίς δουλειά, χωρίς σκοπό. Στέγη να κουρνιάσει το ταλαιπωρημένο σώμα τους δεν έβρισκαν.Υπήρχε βέβαια μιαυποτυπώδης επιτροπή υποδοχής προσφύγων, αλλά εκτός από υποσχέσεις δεν τους πρόσφερε τίποτα άλλο. Υπήρχαν σχέδια αποκατάστασής τους εκεί στην Πελοπόννησο, αλλά καθυστερούσαν πολύ και αυτοί καθώς ήτανε απέλπιδες και κουρασμένοι δεν άντεχαν την αβεβαιότητα και αναχωρούσαν με τα πόδια.
6
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερνούσανε από Αθήνα και όλοι ανηφόριζαν για Λάρισα. Ο Ευτύχιος Γιαρένης ήταν βουλευτής της ΕΔΑ. Επισκέφτηκε το κολαστήριο αυτό των ψυχών δυο φορές. Την πρώτη φορά το 1923 ως πρόσφυγας που τον πήγαν εκεί να τον «απολυμάνουν» και τη δεύτερη φορά ως πολιτικός κρατούμενος για να τον «σωφρονίσουν». Τα βιώματα της τραυματικής επίσκεψης του σαν πρόσφυγας τα περιγράφει στο βιβλίο του που εκδόθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1993 με τίτλο «Αυτούς που δέρνει ο άνεμος».
Παραθέτω ένα απόσπασμα από το βιβλίο:
«… Οι μαούνες, μία-μία φόρτωναν και ξεφόρτωναν και ξαναγύριζαν πίσω να επαναλαμβάνουν το ίδιο μέχρι αργά το βράδυ. Μα ποιό μέρος είναι αυτό, πώς το λέγανε; Δεν είχε ούτε ένα σπίτι, δεν είχε ούτε λίγο νερό να πιουν, να πλυθούν, να ξεβρομίσουν, ένα δένδρο, λίγη βλάστηση;
Κράτα την αναπνοή σου, αγαπημένε μου αναγνώστη, κρατήσου καλά μην πέσεις, γιατί θα ακούσεις το φρικτό όνομα του τόπου αυτού, της γης αυτής, θα κρύψεις το πρόσωπό σου από ντροπή, διότι βρέθηκαν συνάνθρωποί σου να σκεφθούν να διαλέξουν τον τόπο αυτό για τα ξενιτεμένα τους αδέλφια, που τ’ όνειρό τους ήταν, αιώνες τώρα, πώς να έρθουν στη μάνα πατρίδα! «Φτού σου, άνθρωπε, και πάλι».
Χάθηκε τόσος τόπος, να βρεθεί μια άκρη, μια γωνιά σ’ ολόκληρη τη χώρα, που να έχει, αν όχι τίποτε άλλο,τουλάχιστον νερό! Να ξεδιψάσουν αυτοί,να βρέξουν και τα φλογισμένα απ’ τον πυρετό χείλη των αρρώστων! Κράτα την αναπνοή σου για να ακούσεις. Στηρίξου κάπου να μην πέσεις! Μακρόνησος.
Έτσι λεγόταν ο τόπος, που πρωτόρθαμε στη μάνα γη. Μακρόνησος είναι το όνομα, που θυμίζει φρίκη και ντροπή.
Γιατί μας φέρανε σ’ αυτό τον «τρισκατάρατο» τόπο; Ποιά εγκληματικά μυαλά το απεφάσισαν; Πουθενά, πουθενά δεν αναφέρεται, ότι εκεί πήγαν και πολλούς πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, του Πόντου, για εξόντωση. Αυτό ας είναι μια μαρτυρία για αυτούς, που θα γράψουν τη μελλοντική ιστορία. Ας μην κρύψει κανένας τη ντροπή εκείνη…».
Ποντιακή Γενοκτονία – Όταν οι μπολσεβίκοι έσωζαν ζωές ελλήνων στον Πόντο
ΑπάντησηΔιαγραφή....
https://atexnos.gr/pontiakh-genoktonia-otan-oi-mpolsevikoi-esozan-zwes-ellhnwn-ston-ponto/