Επιλογή γλώσσας

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019

Για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων


Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Σε ανακοίνωσή του για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, το Τμήμα Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας στέκεται δίπλα στους πρόσφυγες και στα προσφυγόπουλα! Καλεί τους εργαζόμενους, τη νεολαία, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, όλοι μαζί να ορθώσουμε τείχος και ασπίδα αλληλεγγύης:

  • Να απομονώσουμε τις ρατσιστικές - αντιδραστικές φωνές.
  • Να καταδικάσουμε αποφασιστικά την αιτία της προσφυγιάς. Τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, τους ανταγωνισμούς για το μοίρασμα των σφαιρών επιρροής, την αρπαγή του πλούτου των λαών.
  • Να αντιπαρατεθούμε με την απάνθρωπη Συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας, που οδηγεί στον εγκλωβισμό δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων στη χώρα μας, μαζί και χιλιάδων παιδιών χωρισμένων από τις οικογένειές τους.
  • Να παλέψουμε για ουσιαστικά μέτρα ένταξης των προσφυγόπουλων σε όλες τις δομές της Εκπαίδευσης.
  • Να υποδεχτούμε τους πρόσφυγες και τα παιδιά τους με όλους τους τρόπους και τις μορφές αλληλεγγύης (εκδηλώσεις υποδοχής, συγκέντρωση διάφορων ειδών κ.ά.).
Συγκρουόμαστε με την απαράδεκτη εκπαιδευτική πραγματικότητα
Η κατάσταση με την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων καθορίζεται από τη συνολικότερη εκπαιδευτική πολιτική των κυβερνήσεων, τόσο της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της σημερινής της ΝΔ. Στον σχεδιασμό της κυβερνητικής πολιτικής κριτήριο δεν είναι η ικανοποίηση των άμεσων και πραγματικών αναγκών των παιδιών. Αντιμετωπίζεται με ψίχουλα και με τη λογική του "ό,τι περισσεύει" από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ ταυτόχρονα χαρίζονται εκατομμύρια ευρώ στις μεγάλες επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, συντηρεί τις Μόριες και φτιάχνει νέες. Με τον απαράδεκτο νόμο για το άσυλο ενσωματώνει μια σειρά από Οδηγίες της ΕΕ για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, κάνει "παιχνίδι" με την κατηγοριοποίησή τους ως νόμιμων ή "παράνομων", εντείνει τις δυσκολίες εγγραφής τους. Μετατρέπει ουσιαστικά την ευθύνη του κράτους για την Εκπαίδευση σε ατομική υπόθεση, επιφέροντας μάλιστα κυρώσεις στην οικογένεια, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα πολλαπλά επιπλέον εμπόδια που έχει αυτός ο κόσμος, τα τραύματα του πολέμου, τις εμπειρίες ζωής, της προσφυγιάς και του κατατρεγμού.
Στην πολιτική της αυτή αξιοποιεί τους όρους εγγραφής και το νομοθετικό πλαίσιο που θέσπισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό δεν μπορεί να παραγραφεί, όσες προσπάθειες κι αν γίνονται να διαμορφωθεί και εδώ μια ψεύτικη αντιπαράθεση μεταξύ, δήθεν, της "προοδευτικής" και της "συντηρητικής" πολιτικής.

Οι συνθήκες της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων επιβεβαιώνουν ότι οι κυβερνήσεις κινούνται στα πλαίσια της βασικής κατεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τους ενδιαφέρει, δηλαδή, κατά βάση ο μεγάλος όγκος των παιδιών των προσφύγων να πάρει ορισμένα "κολλυβογράμματα", για να ενταχθούν αργότερα στη δεξαμενή ενός πάμφθηνου εργατικού δυναμικού που έχουν ανάγκη οι καπιταλιστές.

Η κεντρική κρατική ευθύνη, οι διορισμοί μόνιμου προσωπικού, η διασφάλιση όλων των προϋποθέσεων και των όρων για την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και για τη ζωή εκτός σχολείου, δεν "χωρούν" στην πολιτική της ΕΕ, που προκρίνει τον ύποπτο και επικίνδυνο εναγκαλισμό με μια σειρά ΜΚΟ.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα γίνεται "όπως - όπως", με προχειρότητα, καθυστερήσεις αλλά και αναρχία η οποία επιτείνεται από το απαράδεκτο καθεστώς εμπλοκής και παρέμβασης των ΜΚΟ στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Μια σειρά παραδείγματα επιβεβαιώνουν αυτή την κατάσταση:
  • Υπάρχει τεράστια αναντιστοιχία μεταξύ των αναγκών που υπάρχουν και στην πραγματικότητα που διαμορφώνεται τόσο στις Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) όσο και στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφυγοπαίδων (ΔΥΕΠ). Ο μικρός αριθμός δομών, η ελλιπής και ετεροχρονισμένη στελέχωση με συμβασιούχους, τα μεγάλα ποσοστά εγκατάλειψης και η ρευστότητα, οι διαρκείς παρεμβάσεις των ΜΚΟ στα σχολεία, τα προβλήματα στη μεταφορά, είναι η συνηθισμένη εικόνα κάθε σχολικής χρονιάς. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο η ένταξη των προσφυγόπουλων στο σχολείο να ισοδυναμεί με απλή εγγραφή τους στον κατάλογο. Κατά τ' άλλα, τα παιδιά αυτά κοιτάνε κυριολεκτικά το ταβάνι όταν γίνεται μάθημα ή, ακόμα χειρότερα, σκύβουν κάτω από το θρανίο όταν χτυπάει το κουδούνι του διαλείμματος, νομίζοντας ότι είναι συναγερμός...
  • Τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και προηγούμενα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, έχουν "γράψει στα παλιότερα των υποδημάτων τους" ακόμα και συστάσεις επιστημονικών μελετών που έχουν εκπονηθεί από επιτροπές κρατικών φορέων (υπουργείου Παιδείας κ.ά.). Ετσι, α) δεν έχει ουσιαστικά λυθεί το πρόβλημα της Προσχολικής Αγωγής στις δομές διαμονής των προσφύγων, β) ούτε καν υπάρχει κατεύθυνση αντιμετώπισης της ανάγκης για διδασκαλία της μητρικής γλώσσας, κ.ά. Επί της ουσίας, το ενδιαφέρον, η αγωνία και το μεράκι των εκπαιδευτικών που δουλεύουν με τα προσφυγόπουλα, δεν στηρίζεται από το κράτος.
Αμεσα μέτρα στήριξης της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων

Τα αιτήματα για άμεσα μέτρα στήριξης και ικανοποίησης των εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών των προσφύγων είναι άρρηκτα δεμένα με την πάλη ενάντια στο σχολείο της "κανονικότητας" της μιζέριας και των περικοπών, της λειτουργίας από το νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο με ό,τι περισσεύει.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας παλεύοντας για μια κοινωνία που "θα 'χει το νου της στο παιδί", διαμορφώνει αιτήματα και στόχους πάλης, παρεμβαίνει επίσης κοινοβουλευτικά, τόσο για τα ελληνόπουλα στη χώρα μας, τα παιδιά των Ελλήνων μεταναστών στο εξωτερικό, όσο και για τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων στην Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, παίρνουμε υπόψη τις ανάγκες καταρχήν των ίδιων των προσφύγων. Τη ρευστότητα που υπάρχει, τη βασική τους επιθυμία να μετακινηθούν στις χώρες προορισμού τους, τον εγκλωβισμό και τη διαμονή σε καταυλισμούς, συχνά ακατάλληλους, τη συνολική ταλαιπωρία που υφίστανται. Ταυτόχρονα, θέτουμε στο επίκεντρο πώς θα στηριχτεί η προσπάθεια των μάχιμων εκπαιδευτικών της τάξης, που δουλεύουν με τα προσφυγόπουλα.
Πέρα από τις γενικότερες άμεσες διεκδικήσεις για τους πρόσφυγες, για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σήμερα ζωτικής σημασίας είναι:
  • Να γίνει με ευθύνη του κράτους επιστημονική αποτίμηση των σύνθετων αναγκών των μαθητών που έχουν βιώσει τραυματικές καταστάσεις, που έχουν ποικιλία στο μορφωτικό υπόβαθρο και στη γνώση της μητρικής τους γλώσσας και της γλώσσας της χώρας υποδοχής.
  • Στη βάση αυτής της αποτίμησης, με κρατική ευθύνη, να λειτουργήσουν όλες οι αναγκαίες εκπαιδευτικές δομές που χρειάζονται ώστε κανένα παιδί να μη μένει εκτός σχολείου και να εντάσσονται ουσιαστικά σε αυτό.
  • Αν θέλουμε να κάνουμε αυτά τα παιδιά να νιώσουν οικεία, να επικοινωνήσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να ενταχθούν ομαλά στο εκπαιδευτικό σύστημα, απαιτείται πολύπλευρη ψυχολογική, κοινωνική, συναισθηματική στήριξη των παιδιών αυτών από κατάλληλο και ειδικευμένο προσωπικό, που σήμερα πολύ περιορισμένα υπάρχει μέσα στις δομές, εναλλασσόμενο διαρκώς λόγω των ελαστικών εργασιακών σχέσεων.
Στην κατεύθυνση αυτή, το ΚΚΕ προβάλλει τα παρακάτω άμεσα αιτήματα διεκδίκησης:

Α.
Να αποδεσμευτεί η διαδικασία εγγραφής των προσφυγόπουλων που πάνε πρώτη φορά στο ελληνικό σχολείο από τα εμπόδια που τέθηκαν ή τίθενται (π.χ. ΑΜΚΑ, κωδικοί taxis κ.λπ.), ώστε να μη μείνει κανένα παιδί εκτός σχολείου.
Αμεσα να παρθούν όλα τα μέτρα μέσα από τις δημόσιες δομές Υγείας (εμβόλια, εξετάσεις κ.τ.λ.) ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσβαση όλων των παιδιών στην Εκπαίδευση.
Εξω οι ΜΚΟ από την εκπαιδευτική διαδικασία. Καμία εκχώρηση αρμοδιοτήτων και πόρων σε αυτές. Η χρηματοδότηση να κατευθυνθεί για την ενίσχυση κρατικών φορέων που σχετίζονται με το Προσφυγικό. Να σταματήσουν οι παρεμβάσεις τους στα σχολεία και στα hot spots.

Β.
Με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας να στηριχθούν παιδαγωγικά και επιστημονικά οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν ευθύνη εκπαίδευσης προσφυγόπουλων. Με σεμινάρια, έκδοση παιδαγωγικού βοηθητικού υλικού, βιβλίων. Να σταματήσει εδώ και τώρα η πάσης φύσεως ανάμειξη πρεσβειών, όπως της αμερικάνικης, για την "επιμόρφωση των εκπαιδευτικών".
Μόνιμοι σταθμοί στήριξης των παιδιών μέσα στους χώρους, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, που θα αναλάβουν τη δημιουργική απασχόληση τις ώρες που τα παιδιά δεν θα βρίσκονται στο σχολείο ή στις ΔΥΕΠ. Που θα ενημερώνουν και θα λύνουν ζητήματα με τους γονείς.
Εξωσχολικές δραστηριότητες που θα ενισχύουν το αίσθημα της συλλογικότητας, της ασφάλειας και της αλληλεγγύης. Αξιοποίηση του αθλητισμού και της τέχνης ως μέσων για τα παραπάνω.
Σε κάθε περίπτωση, η προοπτική της ουσιαστικής ένταξης δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί χωρίς την κατεύθυνση της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας των προσφυγόπουλων. Αν το παιδί δεν συστηματοποιήσει τη γνώση της μητρικής του γλώσσας, τότε θα είναι φτωχό και στη γλώσσα της χώρας υποδοχής. Σε αυτήν την προοπτική, χρειάζεται να αναπτυχθούν εκπαιδευτικά προγράμματα με βάση τις παραδόσεις, τον πολιτισμό και την Ιστορία του κάθε λαού. Τα προγράμματα αυτά μπορούν να υλοποιούνται μέσα στο σχολείο και τις δομές, σε μουσεία, βιβλιοθήκες και χώρους πολιτισμού.

Γ.
Είναι κρίσιμο να εξασφαλιστούν όλα τα απαραίτητα κρατικά κονδύλια, τα οποία θα κατευθυνθούν στην πρόσληψη προσωπικού, στη στήριξη των υποδομών και των σχολικών επιτροπών, στην απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση των προσφυγόπουλων. Ειδικά μέτρα για παροχή γεύματος για τα προσφυγόπουλα.
Να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στο τμήμα, εκεί που υπάρχουν προσφυγόπουλα.
Να καταμετρηθούν οι ανάγκες που παγιώνονται στην εκπαίδευση των προσφύγων, στα οργανικά κενά και στους μόνιμους διορισμούς που απαιτούνται.
Να αναγνωρίζεται η φοίτηση όλων των προσφύγων μαθητών στη χώρα όπου φοιτούν και στην όποια χώρα τελικού προορισμού.
Αλληλεγγύη το όπλο των λαών!
Κοινός ο εχθρός και κοινός ο αγώνας και η προοπτική του.
Μια κοινωνία χωρίς πολέμους, προσφυγιά, ανεργία και εκμετάλλευση. Ενας κόσμος "στο μπόι των ονείρων και των ανθρώπων"!».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου