Η ΚΕ
του ΕΑΜ, με τηλεγράφημά της, 26/6/1945,
προς τους ηγέτες της ΕΣΣΔ, των ΗΠΑ και της Βρετανίας,
καταγγέλλει το τρομοκρατικό όργιο που επικρατεί στην Ελλάδα: 4 μήνες μετά την
υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας, οι δολοφονημένοι αγωνιστές της ΕΑΜικής
Εθνικής Αντίστασης ξεπερνούν τους 500, ενώ οι φυλακισμένοι τους 30.000.
Τι έγινε και
φτάσανε τα πράγματα εκεί; Παρά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, αυτόν τον απαράδεκτο
συμβιβασμό σε βάρος του ΕΑΜικού κινήματος, του λαϊκού κινήματος, η αστική τάξη
δεν είχε μπορέσει να κερδίσει την πλειοψηφία του λαού.
Η ΕΑΜική Εθνική
Αντίσταση είχε αφήσει μεγάλη αγωνιστική παρακαταθήκη στη συνείδηση του λαού,
στις μορφές οργάνωσης και στις μορφές πάλης.
Ο αστικός
κόσμος και η εξουσία
Η ιστορική
περίοδος 1941 - 1944 είχε, από την άποψη των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων, ως
ένα βασικό χαρακτηριστικό της την απελευθερωτική πάλη του λαού μας από τη
γερμανική κατοχή. Αλλά μόνο μ' αυτό το χαρακτηριστικό δεν αποτυπώνεται ολόκληρη
η ιστορική αλήθεια της εξελισσόμενης στη συγκεκριμένη περίοδο πραγματικότητας.
Την άρχουσα
τάξη της Ελλάδας, ακόμη πριν την απελευθέρωση και έχοντας επίγνωση των συνθηκών
που δημιουργούνται παγκόσμια, ιδιαίτερα μετά τη νίκη των Σοβιετικών στο
Στάλινγκραντ, που ήταν η αρχή του τέλους του πολέμου, αυτό που την απασχολούσε
ήταν το μεταπελευθερωτικό καθεστώς.
Γιατί την απασχολούσε; Μα, γιατί στην
Ελλάδα άρχισε να οργανώνεται μια νέα λαϊκή εξουσία. Το έπος του ΕΑΜ δεν ήταν
μόνο η εθνική απελευθέρωση, αλλά και η δημιουργία των φύτρων της λαϊκής
εξουσίας στην Ελλάδα με τα όργανα Λαϊκής Αυτοδιοίκησης, τα Λαϊκά Δικαστήρια, τη
Λαϊκή Πολιτοφυλακή, αλλά και κυβέρνηση, την ΠΕΕΑ.
Στις 10 του
Μάρτη 1944 ορκίστηκε η Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ), το
κεντρικό πολιτικό όργανο διοίκησης των απελευθερωμένων περιοχών.
Μετά από
εκλογές (23 του Απρίλη 1944), που έγιναν στις συνθήκες της Κατοχής, εκλέχτηκε
το «Εθνικό Συμβούλιο» με έδρα τις Κορυσχάδες (30 του Απρίλη 1944). Στις εκλογές
ψήφισαν για πρώτη φορά οι γυναίκες και οι νέοι από 18 χρόνων. Συμμετείχαν
περίπου 1.800.000 ψηφοφόροι. Σημειώνεται ότι στις κοινοβουλευτικές εκλογές του
1936 είχαν πάρει μέρος 1.000.000 ψηφοφόροι.
Είχε, ακόμη,
το δικό της λαϊκό στρατό, τον ΕΛΑΣ, το ΕΛΑΝ (ναυτικό) και την πλειοψηφία του
ελληνικού λαού συσπειρωμένη στο ΕΑΜ.
Το ΕΑΜ έσωσε
το λαό από την πείνα. Δημιούργησε φύτρα εξουσίας στις απελευθερωμένες περιοχές
(Αυτοδιοίκηση, Λαϊκή Δικαιοσύνη). Τροφοδότησε τη λαϊκή πολιτιστική ανάταση.
Χάρη στη δράση του ΕΑΜ δε στάλθηκε ούτε ένας εργάτης για να δουλέψει στα
γερμανικά εργοστάσια, με εξαίρεση αυτούς που είχαν συλλάβει ομήρους οι
Γερμανοί. Χάρη στο ΕΑΜ δε στάλθηκε ούτε ένας για να πολεμήσει κατά της
Σοβιετικής Ενωσης, ενώ ο ΕΛΑΣ καθήλωσε 8 έως 12 εχθρικές μεραρχίες.
Ο
συσχετισμός των δυνάμεων ήταν υπέρ του λαού και σε βάρος της άρχουσας τάξης. Το
ΕΑΜ συσπείρωνε τη συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού που αγωνιζόταν κατά
της κατοχής, αλλά και προσβλέποντας σε καλύτερες μέρες μετά την απελευθέρωση.
Οι απλοί άνθρωποι του μόχθου δεν έδιναν τη ζωή τους για να επανέλθει ο τόπος σε
χρόνια σαν της 4ης Αυγούστου (1936 - 1941, δικτατορία Μεταξά), ούτε και στα
χρόνια πριν απ' αυτή, που ο λαός γνώρισε απίστευτες στερήσεις, περιπέτειες,
εξαθλίωση.
Επειδή το
ΕΑΜ καλούσε σε δράση για καλύτερες μέρες, και όχι μόνο για την απελευθέρωση,
ακριβώς γι' αυτό μπορούσε και η πάλη του κατά των Γερμανοϊταλών και Βουλγάρων
κατακτητών να είναι πιο αποφασιστική, πιο μαζική, πιο ουσιαστική, να
συνεπαίρνει χιλιάδες εργάτες και αγρότες, γυναίκες των λαϊκών στρωμάτων, τη
νεολαία. Το ΕΑΜ ήταν δημιούργημα του λαού. Στάθηκε δίπλα του στις πιο δύσκολες
συνθήκες. Οργάνωσε τη μαζική ένοπλη πάλη του, τον έσωσε από την πείνα, έβγαλε
πλατιές μάζες από την πολιτική καθυστέρηση, δημιούργησε φύτρα λαϊκής εξουσίας
στα εδάφη της ελεύθερης Ελλάδας. Αυτό φοβόταν και η ντόπια πλουτοκρατία.
Στον
εθνικοαπελευθερωτικό πόλεμο ηγήθηκε η εργατική τάξη με καθοδηγητή το Κόμμα της,
το ΚΚΕ, με τους συμμάχους της. Χιλιάδες κομμουνιστές και άλλοι ΕΑΜίτες έδωσαν
τη ζωή τους. Η Καισαριανή, το Κούρνοβο, η Ακροναυπλία, η Κοκκινιά, το Χαϊδάρι,
ο Αϊ - Στράτης είναι μερικοί μόνο από τους τόπους της θυσίας. Και στη
μεταπελευθερωτική πορεία της Ελλάδας αυτό το γεγονός έβαζε τη σφραγίδα του.
Είχαν δημιουργηθεί προϋποθέσεις να χάσει τη στρατηγική μάχη η άρχουσα τάξη.
Ουσιαστικά,
σε όλη την πορεία του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα και ανεξάρτητα από το γεγονός
ότι δε βρισκόταν σε πρωτεύουσα θέση των εξελίξεων, αντικειμενικά κρινόταν το
«ΠΟΙΟΣ - ΠΟΙΟΝ», στο ζήτημα της εξουσίας. Και απασχολούσε το ίδιο την άρχουσα
τάξη και τα πολιτικά της κόμματα, αλλά και την εργατική τάξη και τους συμμάχους
της και τα συνασπισμένα στο ΕΑΜ κόμματά τους, όπως και τον ίδιο το συνασπισμό
του ΕΑΜ. Αλλωστε, η ταξική πάλη στις ταξικές κοινωνίες ποτέ δε σταματά. Η
εργατική τάξη της Ελλάδας, όλος ο λαός της δεν είχε μόνο να αντιμετωπίσει τον
ξένο ιμπεριαλιστή κατακτητή. Μα είχε αντίπαλο και το καθεστώς της ντόπιας
πλουτοκρατίας, αλλά και τις δυνάμεις της που σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής βρίσκονταν
στη Μέση Ανατολή. Η πάλη ανάμεσα στην άρχουσα τάξη της Ελλάδας, από τη μια
πλευρά, και στην εργατική τάξη και τ' άλλα λαϊκά στρώματα, από την άλλη,
διεξαγόταν ασίγαστα, αφού το ΚΚΕ, το ΕΑΜ και ο ΕΛΑΣ είχαν να αντιμετωπίσουν και
την ντόπια ένοπλη αντίδραση με τις δικές της οργανώσεις, από τη «Χ» του Γρίβα,
την ΠΑΟ, τη ΜΑΥ, ως τα διαβόητα Τάγματα Ασφαλείας και άλλες που στήριζαν το
ντόπιο κατοχικό καθεστώς. Οπως επίσης και τον ΕΔΕΣ του Ναπ. Ζέρβα, που ήταν το
αντίβαρο των αστικών δυνάμεων στο ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ και, ουσιαστικά, δρούσε
ενάντιά τους με τη συνδρομή και των Αγγλων.
Μετά την
απελευθέρωση
Με την
έλευση της κυβέρνησης Παπανδρέου στην Ελλάδα, τον Οκτώβρη του 1944, έφτανε και
η κρίσιμη ώρα για να ξεκαθαρίσει το ανοιχτό, άλυτο ζήτημα της εξουσίας. Ποια
τάξη θα κυριαρχούσε; Οι κεφαλαιοκράτες, ή η εργατική τάξη με τους συμμάχους
της, ο λαός, που απελευθέρωσε την Ελλάδα από την ξένη ιμπεριαλιστική -
ναζιστική κατοχή; Θα άφηναν το λαό να ανοίξει το δρόμο για τη λαοκρατούμενη
Ελλάδα, να γίνει αφέντης στον τόπο του οικοδομώντας τη δική του κοινωνία ή θα
τσάκιζαν με κάθε μορφή και με την ένοπλη βία το κίνημά του;
Το ζήτημα
της εξουσίας δεν μπορούσε να λυθεί διαφορετικά, αφού η συντριπτική πλειοψηφία
του λαού ήθελε δική του εξουσία, αλλά και η άρχουσα τάξη τη δική της. Ετσι,
κάλεσε τον αγγλικό ιμπεριαλισμό και με το δικό του στρατό, για να καταλάβει
αυτήν την εξουσία. Ετσι φτάσαμε στο Δεκέμβρη του 1944, όπου ο αστικός πολιτικός
κόσμος με τα ένοπλα τμήματά του και τον αγγλικό στρατό χτύπησαν το λαϊκό
κίνημα, το οδήγησαν σε προσωρινή ήττα και στην απαράδεκτη στη συνέχεια Συμφωνία
της Βάρκιζας.
Η αστική
τάξη ήθελε κυριολεκτικά να τσακίσει κάθε πνεύμα αντίστασης, κάθε προσπάθεια
δικαίωσης του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα, κάθε προοπτική για μια Ελλάδα του
λαού της. Οσο και αν ο συσχετισμός δυνάμεων μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας είχε
μεν αλλάξει σε βάρος του λαϊκού κινήματος, αλλά δε στέριωσε και την εξουσία του
αστικού κόσμου. Οι αστικές δυνάμεις για να αντιστρέψουν πλήρως και προς όφελός
τους το συσχετισμό των δυνάμεων και για να σταθεροποιήσουν την εξουσία τους,
κατέφυγαν στη δολοφονική βία και στην πιο ωμή τρομοκρατία, επέλεξαν το
αιματοκύλισμα,
Το
τρομοκρατικό όργιο της αντίδρασης κατά του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, με τη στήριξη των
βρετανικών όπλων, έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό της
κατάστασης το γεγονός ότι στις 27 του Ιούνη, η 12η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ,
που ολοκλήρωσε τις εργασίες της, για την αντιμετώπιση της δολοφονικής
τρομοκρατικής δράσης έριξε το σύνθημα της οργάνωσης της μαζικής λαϊκής
αυτοάμυνας.
Μια μέρα
πριν τη λήξη των εργασιών της Ολομέλειας της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 26 του Ιούνη, η
Κεντρική Επιτροπή του ΕΑΜ έστειλε το τηλεγράφημα στους πρεσβευτές της
Σοβιετικής Ενωσης, των ΗΠΑ και της Αγγλίας, όπου περιέγραφε τη διαμορφωμένη
κατάσταση. Στο τηλεγράφημα αναφερόταν ότι στο διάστημα που μεσολάβησε από τη
Βάρκιζα (Φλεβάρης 1945) ως τα μέσα του Ιούνη, δολοφονήθηκαν περισσότεροι από
560 αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης και φυλακίστηκαν περισσότεροι από 30.000.
Απ' την άλλη πλευρά, σημειωνόταν ότι στο ίδιο διάστημα οι μοναρχοφασιστικές
συμμορίες της υπαίθρου έφτασαν τις 150 κι αυτοί που οπλοφορούσαν παράνομα τις
20.000.
Την ίδια
περίοδο, δημοσιεύτηκε και η «Λευκή Βίβλος» του ΕΑΜ για το όργιο των δολοφονιών
αγωνιστών και των φυλακίσεων. «Η Ελλάδα, σημειώνεται στον επίλογο της
"Λευκής Βίβλου", είναι η μοναδική χώρα στην απελευθερωθείσα Ευρώπη,
που κυριαρχεί ο δωσιλογισμός. Η αντεθνική του δράση μέσα στο τετράμηνο είναι
πλουσιότατη. Δολοφονημένοι πατριώτες 500 περίπου, κρατούμενοι αγωνιστές πάνω
από 20.000. Ενώ οι κρατούμενοι εθνοπροδότες δεν ξεπερνούν τους 1.000.
Ληστοσυμμορίες μικρές και μεγάλες τουλάχιστον 150. Ληστοτρομοκράτες οπλισμένοι
περισσότεροι από 18.000. Γιατί;».
Μετά τη
Βάρκιζα, η ντόπια αντίδραση και οι Εγγλέζοι, επιβάλλοντας το δίκαιο του νικητή,
εξαπέλυσαν ένα άγριο κυνηγητό σε βάρος των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης,
των δημοκρατικών πολιτών και των κομμουνιστών.
«Η κατάσταση
στην Αθήνα - γράφει ο αρχηγός του ΕΛΑΣ Στ. Σαράφης - δεν ήταν καθόλου καλή.
Οργανώσεις της Δεξιάς, χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τις συμφωνίες που έγιναν,
ύστερα από την έξαλλη αρθρογραφία του Τύπου της Δεξιάς και την ανοχή της
αστυνομίας ή μάλλον την ενθάρρυνσή τους, ενεργούσαν επιθέσεις εναντίον ατόμων
της Αριστεράς, φθάνοντας έως την απαγωγή και την εξαφάνισή τους. Φυσικά
εκτελούνταν κρυφά από τους τρομοκράτες της Δεξιάς και ιδιαίτερα της
"Χ"» (Στ. Σαράφη: «Μετά τη Βάρκιζα», εκδόσεις ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, σελ. 21).
Η κατάσταση αυτή έπρεπε να αντιμετωπιστεί. Το ΚΚΕ και το μαζικό κίνημα έπρεπε
να αναδιοργανωθούν και να ξαναβγούν δυναμικά στο προσκήνιο. («Ριζοσπάστης», 19
Νοέμβρη 1996).
Ο μονόπλευρος
εμφύλιος με τις γραφίδες των αστών
Τον
μονόπλευρο εμφύλιο πόλεμο κρατικών και παρακρατικών οργανώσεων, κατά του
ΕΑΜικού κινήματος και του ΚΚΕ, αναγκάστηκαν να παραδεχτούν στα γραπτά τους και
αδιάλλακτοι αντικομμουνιστές, που θέλησαν να ιστορήσουν την εποχή εκείνη. Οι
παραδοχές αυτές έχουν ιδιαίτερη αξία, όχι μόνο γιατί προέρχονται από τον
αντίπαλο, αλλά κυρίως γιατί πρόκειται για ομολογίες που δημοσιοποιήθηκαν στη
μετεμφυλιακή περίοδο, σε συνθήκες δηλαδή που το αντικομμουνιστικό μένος και
ψεύδος κυριαρχούσε. Πρέπει βέβαια να ληφθεί υπόψη, ότι αυτές οι παραδοχές - αν
και έχουν τη δική τους ξεχωριστή αξία - δεν περιέχουν ολόκληρη την αλήθεια και
- πράγμα φυσικό για τη μετεμφυλιακή περίοδο - προσδίδουν στην αντικομμουνιστική
- αντιΕΑΜική τρομοκρατία το χαρακτήρα της εθνικής προσφοράς. Ας
παρακολουθήσουμε όμως ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτών των ομολογιών.
Οι ομολογίες
ενός στρατηγού
Δ.
Ζαφειρόπουλος, υποστράτηγος (από το βιβλίο του «Αντισυμμοριακός Αγών 1945 -
1949», Αθήνα 1956, σελ. 153 - 155):
«Αι
κυριώτεροι ένοπλοι ομάδες εθνικοφρόνων οργανώθηκαν:
α) Εις την
Πελοπόννησον
Εις
Λακωνίαν: Μαγγανάς. Εις Καλάμας: Κατσαρέας και μετά τον θάνατόν του Γερακάρης
και Καμαρινέας.
β) Εις την
Στερεάν Ελλάδα και Θεσσαλίαν
Εις την Α.
Θεσσαλίαν: Σούρλας. Εις την Δ. Θεσσαλίαν: Καλαμπαλίκης, Βελέντζας, Ταμπούρος,
Τσαντούλας. Εις περιοχάς Καλαμπάκας, Τρικάλων, Κόζιακα: Κουκουμτζής, Μαϊμάνης,
Μπίζης. Εις περιοχήν Φθιώτιδος: (Λαμία) Βουρλάκης.
γ) Εις την
Ηπειρον
Εις Λάκα
Σούλι: Καλιοδημήτρης. Εις Θεσπρωτίαν: Μπαλούμπας, Κάτσιος, Πανταλέων.
δ) Εις την
Μακεδονίαν: Εις την περιοχήν Δράμας: Αντών Τσαούσης (Φωστηρίδης). Εις την
περιοχήν Χρυσουπόλεως - Καβάλας: Κάπας και Βαγγέλης.
Αι
παρακρατικαί αύται οργανώσεις ήταν πρόσκαιροι στρατιωτικαί μονάδες ασύντακτοι,
χωρίς πειθαρχίαν και συνοχήν. Απέφευγον τον αγώνα κατά των συμμοριακών μονάδων
(σ.σ. εννοεί τις ένοπλες ομάδες καταδιωκόμενων πρώην ΕΛΑΣιτών και προοδευτικών
πολιτών) και κυρίως η δράσις των εστράφη κατά των οπαδών του ΕΑΜ. Ο απολογισμός
του έργου των, κατά πλειονότητα, είναι αυθαιρεσίαι εις βάρος της τάξεως και
αντιποίησις της εξουσίας των οργάνων της τάξεως.
Κατά τους
συμμορίτας (σ.σ. εννοεί το ΚΚΕ και τον ΔΣΕ) αι ομάδες αυταί μεγάλως συνέβαλον
εις την ανάπτυξιν του συμμοριτισμού: "Με τη σαδιστικήν των συμπεριφοράν
είναι οι κύριοι στρατολόγοι του σημερινού Δημοκρατικού Στρατού".
Κατά την
έκθεσιν της Κοινοβουλευτικής Αγγλικής Αποστολής Κωξ αι παρακρατικαί αύται
οργανώσεις προσεπάθουν να παρεμποδίσουν την εξάπλωσιν του Κομμουνισμού. Εν
τούτοις "είναι γεγονός ότι αύται ουδέποτε ήλθον εις μάχην με τους
κομμουνιστάς, αλλ' ασχολούνται με την τρομοκρατίαν των χωρικών και τον
εκβιασμόν οιουδήποτε πλουσίου, ο οποίος θα είχε αρκετά να πληρώση".
Τα τμήματα
της Χωροφυλακής έναντι των μη νόμιμων τούτων ενόπλων οργανώσεων ετήρουν στάσιν
ανοχής ή συνεργάζοντο, ως αποδεικνύεται εκ των εκθέσεων:
α. Του
Συν/ρχου Πεζικού Παπαδόπουλου Ν. διά τας παρανόμους ενεργείας του Μαγγανά εις
Καλάμας τον Ιανουάριον του 1946: "Πρέπει να αντικατασταθούν αι δυνάμεις
της Χωροφυλακής, διότι τα μέλη των εθνικών οργανώσεων προβαίνουν εις εκνόμους
ενεργείας ελαφράς μορφής εναντίον ΕΑΜικών, αφ' ενός διά λόγους αντεκδικήσεως,
αφ' ετέρου λόγω ανεκτικότητας των κατωτέρων οργάνων της Χωροφυλακής και τούτο
διότι ταύτα έχουν συνδεθή με μέλη εθνικών οργανώσεων".
β. Του
Αρχηγού Χωροφυλακής Συν/ρχου Μαλιράκη: "Η Χωροφυλακή, ενώ αμείλικτα και
ακατάπαυστα εξετέλεσε το καθήκον της εναντίον των εγκληματιών της Αριστεράς,
δεν εύρεν ακόμη την ψυχικήν διάθεσιν και δύναμιν να εκτελέση μετά του αυτού
σθένους και της αυτής σταθερότητος το καθήκον της εναντίον των εγκληματιών της
Δεξιάς".
γ. Του
Στρατηγού Στανώτα: "Δυστυχώς η Πελοπόννησος και δη η Λακωνία, είχε το
ατύχημα να διατηρή μίαν σοβαροτάτην τοιαύτην παρακρατικήν οργάνωσιν, η οποία
ενώ μέχρι σήμερον ουδέν απολύτως συνεισέφερεν εις τον αγώνα, τουναντίον
παρενέβαλε πλείστα όσα εμπόδια και απέβη κυριολεκτικώς μάστιξ της Λακωνίας διά
των λεηλασιών, βιαιοπραγιών, του αναίτιου φόνου γερόντων και γυναικών και του
εύκολου πλουτισμού των αρχηγών της"».
Ο Δ.
Ζαφειρόπουλος στο ίδιο βιβλίο του, σελ. 84, αναφέρει επίσης για τη στάση της
Χωροφυλακής απέναντι στις μοναρχοφασιστικές συμμορίες: «Στάσις έναντι
Παρακρατικών οργανώσεων: Τα κατώτερα στελέχη της Χωροφυλακής δεν ετήρησαν την
αρμόζουσαν στάσιν έναντι των παρακρατικών τούτων οργανώσεων και διά της ανοχής
των συνέτειναν εις την επιδείνωσιν της καταστάσεως και υπήρξαν υπαίτιοι φόνων
αθώων πολιτών και ληστειών, διαπραχθησών υπό των παρακρατικών τούτων
οργανώσεων».
Γ.
Καραγιάννης, αντιστράτηγος (από το βιβλίο του «1940 - 1952. Το δράμα της
Ελλάδος», Αθήνα 1964, σελ. 225): «Ετέρα ενέργεια διά την παρεμπόδισιν της
κομμουνιστικής προπαρασκευής, ήτο και η ενίσχυσις υπό των μικρών Αξ/κών
συγκεκαλυμμένως, των διαφόρων αντικομμουνιστικών ομάδων, ηθικώς διά οπλισμού, πυρομαχικών
και ελευθερίας ενεργείας, αίτινες έδρον αποτελεσματικώτερον των στρατιωτικών
αποσπασμάτων, ως γνώσται του εδάφους, των τοπικών συνθηκών, των προσώπων και
πραγμάτων. Η λύσις αύτη πολλάς παρουσίαζεν αδυναμίας και ιδία την έλλειψιν
πειθαρχίας και την εκτροπήν εις τινάς περιπτώσεις εις αντεκδικήσεις, πλην όμως
υπήρξεν αύτη μία μάχαιρα εις το κομμουνιστικόν υπογάστριον. Αι
αντικομμουνιστικαί αύται ομάδες προσέφεραν μεγάλας εις την πατρίδαν υπηρεσίας
και υπήρξαν οι πρόδρομοι των κατά την διάρκειαν του συμμοριτοπολέμου
δημιουργηθέντων εθελοντικών Λόχων και Ταγμάτων εξ ενόπλων πολιτών, εξελιχθέντων
τελικώς εις Τάγματα Εθνοφυλακής Αμύνης (Τ.Ε.Α.) τα οποία τόσον αποτελεσματικά
συμβάλωσιν μέχρι σήμερον εις την Εθνικήν Ασφάλειαν».
Θ.
Πετζόπουλος (από το Βιβλίο του «1941 - 1950. Τραγική πορεία», Αθήνα 1953, σελ.
55 όπου διηγείται την είσοδο της 8ης ταξιαρχίας της Εθνοφυλακής - που διοικούσε
ο ίδιος - στην Τρίπολη, στις 2/3/1945): «Κατευθύνθην αμέσως εις τας φυλακάς,
όπου εκρατούντο τότε εκατό περίπου αξιωματικοί και πλήθος εθνικοφρόνων πολιτών.
Ανοιξα άνευ χρονοτριβής τας πύλας και τους απέλυσα. Εις τον Εισαγγελέα Εφετών
Ναυπλίου, όστις διεμαρτυρήθη, διότι κατά την γνώμην του έπρεπε η αποφυλάκισις
να γίνη μόνον κατόπιν εκδόσεως αποφυλακιστηρίων από τας δικαστικάς αρχάς,
απάντησα: "Ολοι οι αποφυλακισθέντες εκρατούντο παρανόμως υπό του ΕΑΜ και
ότι κράτος του ΕΑΜ δεν υπήρξεν ποτέ διά να το σεβασθή κανείς". Η ενέργεια
αυτή έδωσε θάρρος εις τους δοκιμασμένους κατοίκους της περιοχής και ενεφύσησεν
άνεμος αισιοδοξίας εις τους λιπόψυχους». («Ριζοσπάστης» 16 Νοέμβρη 1996).
Χρήσιμα
συμπεράσματα για το σήμερα και το αύριο
Η σύγκρουση
που εκφράστηκε με το τρομοκρατικό όργιο μετά την «Βάρκιζα», είχε τη βάση της
στην ίδια την κατοχική περίοδο.
«Η συνύπαρξη
του κοινωνικοταξικού περιεχομένου της λαϊκής πάλης με το εθνικοαπελευθερωτικό,
πέραν των άλλων πολιτικών και πολεμικών συγκρούσεων με τις στρατιωτικές
οργανώσεις του "δοσιλογισμού", που έτσι κι αλλιώς περιείχαν και το
ταξικό στοιχείο, επιβεβαιώνεται και από τις ένοπλες συγκρούσεις του ΕΛΑΣ με τις
αντιχιτλερικές και τις αγγλόφιλες οργανώσεις, όπως ο ΕΔΕΣ.
Στο ίδιο συμπέρασμα
οδηγούν και οι συνεχείς προστριβές του ΕΛΑΣ με τους Εγγλέζους, η αμείωτη
ιδεολογική και πολιτική πάλη των αστικών ελληνικών κυβερνήσεων της Μέσης
Ανατολής κατά της ΠΕΕΑ και του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, καθώς και η αιματηρή καταστολή, από
τους Εγγλέζους και την ελληνική κυβέρνηση στο Κάιρο, της ηρωικής
"Αντιφασιστικής Στρατιωτικής Οργάνωσης" (ΑΣΟ) τον Απρίλη του 1944.
Οι δυνάμεις
που συμμετείχαν στο ΕΑΜ εξέφραζαν διαφορετικά συμφέροντα. Εκτός από το ΚΚΕ,
συμμετείχαν και δυνάμεις σοσιαλδημοκρατικές, φιλελεύθερες, γενικά αστικής
πολιτικής κατεύθυνσης. Επρεπε να θεωρηθεί βέβαιο ότι δεν ήταν δυνατό η εργατική
τάξη να βαδίσει μαζί τους σε όλες τις φάσεις της πάλης, πολύ περισσότερο όσο
πλησίαζε το τέλος της Κατοχής.
Ηταν,
επίσης, αναγκαίο να μελετηθεί η τακτική του αντίπαλου (Εγγλέζων και των
εγχώριων αστικών δυνάμεων) και να προσαρμοστεί ανάλογα η στρατηγική του ΚΚΕ.
Εφόσον ο ταξικός αντίπαλος προετοιμαζόταν για την "επόμενη μέρα του
πολέμου", για τις μεταπολεμικές πολιτικές εξελίξεις, έπρεπε να κάνει το
ίδιο από τη δική του σκοπιά και ο λαϊκός παράγοντας.
Το ΚΚΕ έδωσε
στον αγώνα χιλιάδες από τα καλύτερα παιδιά του. Δημιούργησε πρότυπα στάσης ζωής
μέσα από ένα μαζικό ηρωισμό, που κλόνισε το αστικό πολιτικό σύστημα και οδήγησε
τα αστικά κόμματα σε απομαζικοποίηση και ανυποληψία.
Δεν μπόρεσε,
ωστόσο, να διαμορφώσει τη στρατηγική που θα οδηγούσε προς την επαναστατική
επίλυση του προβλήματος της πολιτικής εξουσίας. Υπέταξε την πάλη γι' αυτήν στις
εθνικοαπελευθερωτικές επιδιώξεις και τότε ακόμη που οι συνθήκες επέβαλλαν,
ιδίως μετά το 1943, να θέσει το ζήτημα της κατάκτησης της εξουσίας ως
αποτελέσματος της αντιστασιακής πάλης και επάθλου του λαϊκού αγώνα. Ετσι,
οδηγήθηκε στην υπαγωγή του ΕΛΑΣ στο εγγλέζικο στρατηγείο της Μ. Ανατολής (5
Ιούλη 1943) και αργότερα στις συμφωνίες του Λιβάνου (20 Μάη 1944) και της
Καζέρτας (26 Σεπτέμβρη 1944), για να διατηρήσει και να διευρύνει την
"εθνική ενότητα". Και δε διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις μιας πορείας που
θα είχε μεγάλες πιθανότητες να οδηγήσει στη νίκη». (Από τις «Θέσεις της ΚΕ
του ΚΚΕ, Για τα 60 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών»).
Για τα
χρόνια της ΕΑΜικής Αντίστασης, το ΚΚΕ έχει υπογραμμίσει και στο παρελθόν τα
παρακάτω, ανάμεσα σε άλλα:
Τις μέρες
της απελευθέρωσης από τους Γερμανούς (12 Οκτώβρη 1944) στην Ελλάδα είχε
διαμορφωθεί επαναστατική κατάσταση. Ταυτόχρονα, το ΕΑΜ κυριαρχούσε, ενώ ο
αστικός κρατικός μηχανισμός ήταν σμπαραλιασμένος. Η αστική κυβέρνηση, που είχε
δημιουργηθεί, βρισκόταν στην Αίγυπτο και οι Εγγλέζοι δεν είχαν καταφθάσει ακόμα
στην Ελλάδα.
Το βασικό
συμπέρασμα είναι ότι το Κόμμα μας, παρά την τεράστια συνεισφορά και τον
πρωταγωνιστικό ρόλο του, δεν μπόρεσε να διαμορφώσει τη στρατηγική που θα
οδηγούσε προς την επαναστατική επίλυση του προβλήματος της πολιτικής εξουσίας
και τότε ακόμη, ιδίως μετά το 1943, που οι συνθήκες επέβαλλαν να θέσει το
ζήτημα της επαναστατικής κατάκτησης της εξουσίας. Δε διαμόρφωσε τις
υποκειμενικές προϋποθέσεις μιας πορείας, που, ανάλογα και με άλλους παράγοντες,
μπορούσε να οδηγήσει στη νίκη.
Πρώτα απ'
όλα, δεν εκτίμησε σωστά τη σύμπλεξη του κοινωνικοταξικού περιεχομένου της λαϊκής
πάλης με το εθνικοαπελευθερωτικό. Αυτή η σύμπλεξη, πέρα από τις πολιτικές και
πολεμικές συγκρούσεις με τις στρατιωτικές οργανώσεις του «δοσιλογισμού»,
επιβεβαιώνεται και από τις ένοπλες συγκρούσεις του ΕΛΑΣ με τις αντιχιτλερικές
και τις αγγλόφιλες οργανώσεις, όπως ο ΕΔΕΣ (...) Οι δυνάμεις που συμμετείχαν
στο ΕΑΜ εξέφραζαν διαφορετικά συμφέροντα. Εκτός από το ΚΚΕ, συμμετείχαν και
δυνάμεις σοσιαλδημοκρατικές, φιλελεύθερες, γενικά αστικής πολιτικής
κατεύθυνσης. Επρεπε να θεωρηθεί βέβαιο ότι, εξαιτίας των ταλαντεύσεων που
προσιδιάζουν στη φύση τέτοιων κομμάτων και ατόμων και που δεν είναι
διατεθειμένα να φτάσουν μέχρι το τέλος του δρόμου, δεν ήταν δυνατό η εργατική
τάξη να βαδίσει μαζί τους σε όλες τις φάσεις της πάλης, πολύ περισσότερο όσο
πλησίαζε το τέλος της Κατοχής και το ζήτημα της εξουσίας (ποιος - ποιον)
ετίθετο επί τάπητος. Το ΚΚΕ δεν πήρε υπόψη του ότι η ιδεολογικοπολιτική διαπάλη
διεξάγεται και στο πλαίσιο της συμμαχίας και ότι για την επιτυχή έκβαση της
ταξικής πάλης δεν επιτρέπονται επιζήμιοι συμβιβασμοί. Πολύ περισσότερο, όταν οι
συμβιβασμοί δεν αντιστοιχούν στο συσχετισμό των δυνάμεων που υπάρχει ανάμεσα
στους συμμάχους.
Ηταν,
επίσης, αναγκαίο να μελετηθεί η στρατηγική των Εγγλέζων και των εγχώριων
αστικών δυνάμεων, οι ελιγμοί τους, και ανάλογα να προσαρμοστεί η στρατηγική του
ΚΚΕ.
Η κριτική
αποτίμηση, μακριά από τη λαθολογία και το μηδενισμό, εστιάζεται στην ικανότητα
του ΚΚΕ να επιβεβαιώνει σε κάθε φάση του αγώνα τον αυτοτελή ιδεολογικοπολιτικό
και οργανωτικό ρόλο του. Αυτός ο ρόλος εκφράζεται με την επιστημονική θεμελίωση
της στρατηγικής του, στη βάση της εφαρμογής στις συγκεκριμένες συνθήκες, αλλά
και της ανάπτυξης της θεωρίας του επιστημονικού κομμουνισμού. Εκφράζεται, κατά
συνέπεια, με την αντικειμενική ανάλυση των κοινωνικοοικονομικών αντιθέσεων, της
διάταξης των ταξικών δυνάμεων, του πολιτικού συσχετισμού, της τακτικής του
ταξικού αντιπάλου.
Η αυτοτελής
δράση του ΚΚ διασφαλίζει πολιτική συμμαχιών που δεν υποθηκεύει τα στρατηγικά
συμφέροντα της εργατικής τάξης, στο όνομα κάποιων πρόσκαιρων επιτυχιών. Οι
συμμαχίες, αναπόσπαστο στοιχείο της στρατηγικής, προϋποθέτουν συμβιβασμούς, που
όμως δε θα θίγουν την προώθηση της στρατηγικής του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Η ιστορική
εξέλιξη, επίσης, έχει αποδείξει με οδυνηρό πολλές φορές τρόπο ότι αν το αστικό
κράτος δεν τσακιστεί από τις επαναστατικές δυνάμεις, η δυνατότητα εγκαθίδρυσης
και στερέωσης της διάδοχης εξουσίας τίθεται υπό αίρεση. Στο ζήτημα αυτό η
αστική τάξη διαθέτει μεγάλη εμπειρία και αμείλικτη αποφασιστικότητα» (από τη
«ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΑ 90ΧΡΟΝΑ ΤΟΥ ΚΚΕ»).
Η ματωμένη
συνέχεια
Είδαμε ήδη
ότι μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, άρχισε ένας αγώνας εξόντωσης του
λαϊκοεπαναστατικού κινήματος, με αιχμή το ΚΚΕ και το ΕΑΜ. Επιδίωξη του καθεστώτος,
προκειμένου να θεμελιωθεί, ήταν το τσάκισμά τους και η αποκοπή κάθε σχέσης της
εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών δυνάμεων με το ΚΚΕ και το ΕΑΜ. Ο
συσχετισμός δυνάμεων είχε αλλάξει, αλλά δεν είχε ανατραπεί ολοκληρωτικά σε
βάρος των λαϊκών δυνάμεων. Και εδώ μπήκαν τα μεγάλα μέσα, κρατικά και
παρακρατικά, με τους μηχανισμούς καταστολής και τα όπλα κυρίως των
παρακρατικών.
Χιλιάδες
κομμουνιστές και άλλοι ΕΑΜίτες κλείστηκαν στις φυλακές, στα στρατόπεδα
συγκέντρωσης, στους τόπους εξορίας. Χιλιάδες άλλοι έπεσαν θύματα των συμμοριών
και των κατασταλτικών κρατικών μηχανισμών.
Η αστική
προπαγάνδα στην ολομέτωπη επίθεσή της στο ΚΚΕ χρησιμοποιεί τη θέση του ΕΑΜ και
του ΚΚΕ για αποχή από τις εκλογές το Μάρτη του 1946, ως στοιχείο που
τεκμηριώνει ότι το ΚΚΕ επέλεξε το δρόμο της ένοπλης πάλης σε αντιπαράθεση με
τις εκλογές. Τα ίδια λένε και οι οπορτουνιστές, προβάλλοντας την άποψη ότι η
συμμετοχή στις εκλογές, αφενός, θα απέτρεπε τον ένοπλο αγώνα και, αφετέρου, θα
άνοιγε ο δρόμος για την «ομαλή δημοκρατική εξέλιξη», αφού θα εξέλεγε 100-120
βουλευτές.
Σε ποιες
συνθήκες, όμως, έγιναν οι εκλογές; Εγιναν 14 περίπου μήνες μετά τη Βάρκιζα,
μέσα σε πρωτοφανείς συνθήκες δολοφονικού οργίου και ωμής βίας σε βάρος των
ΕΑΜιτών, ενώ 15 μήνες από την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας ο αιματηρός
απολογισμός ήταν: «Φόνοι: 1.289. Τραυματίες: 667. Βασανισμοί: 31.632.
Φυλακισμένοι: 8.624, ενώ καθ' όλον το έτος ξεπερνούσαν τις 30.000. Απόπειρες
φόνων: 509. Συλληφθέντες: 84.931. Βιασμένες γυναίκες: 165. Λεηλασίες -
καταστροφές: 18.767. Καταστροφές γραφείων: 667» («Στη δίνη του εμφυλίου», σελ.
440, εκδόσεις «Προσκήνιο»).
Ενώ ο Β.
Μπαρτζιώτας προσθέτει στα παραπάνω: «Καταδιωκόμενοι: 100.000. Στη χώρα δρούσαν
συμμορίες: 166. Παράνομα οπλοφορούντες συμμορίτες: 20.000» (Β. Μπαρτζιώτα: «Ο
αγώνας του ΔΣΕ», σελ. 20).
Οι εκλογικοί
κατάλογοι δεν είχαν ξεκαθαριστεί, διατηρούνταν ακόμη οι προπολεμικοί και με
βάση αυτούς έγιναν οι εκλογές. Χώρια οι διπλοψηφίες και οι τριπλοψηφίες. Και
τελικά, παρ' όλα αυτά, «στις εκλογές ψήφισαν μόνο 1.106.510 ψηφοφόροι, δηλαδή
το 50% από τους 2.211.791 γραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους. Κι όμως, η
Επιτροπή του ΟΗΕ, ο οποίος είχε στείλει 1.200 παρατηρητές, ανακοίνωσε ότι το
ποσοστό αποχής της Αριστεράς ήταν 9,3%!» («ΔΟΚΙΜΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ», τ. Α',
σελ. 551).
Οσοι
υποστηρίζουν, επομένως, ότι η συμμετοχή του ΕΑΜ στις εκλογές θα του έδινε τη
δυνατότητα να εκλέξει 100-120 βουλευτές (σε σύνολο 354 τότε), είναι φανερό ότι
βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου. «Αν θα ήθελε κάποιος να βγάλει ένα γενικό
συμπέρασμα για τις επιλογές του ΕΑΜ και του ΚΚΕ εκείνη την περίοδο, θα έπρεπε
να σημειώσει την αντιφατικότητα της πολιτικής τους. Ιδιαίτερα για το ΚΚΕ πρέπει
να τονιστεί ότι εμμένοντας στις ειρηνικές μορφές πάλης και, ταυτόχρονα,
προωθώντας διστακτικά τον ένοπλο αγώνα, είχε καταστεί δέσμιο των αντιφάσεων της
πολιτικής του, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μην προλαβαίνει τις εξελίξεις, να
μην είναι προετοιμασμένο αρκετά για να τις αντιμετωπίσει, ούτε ικανό να
υπολογίζει με ακρίβεια το συσχετισμό δυνάμεων και τις διαθέσεις του αντιπάλου,
για να επιλέγει κάθε φορά την ορθή τακτική, και τελικά να μην μπορεί να
προσδιορίζει σωστά τα καθήκοντα της κάθε ιστορικής στιγμής και να
αντιλαμβάνεται τον επείγοντα χαρακτήρα των εν λόγω καθηκόντων του με πληρότητα»
(«Η τρίχρονη εποποιία του ΔΣΕ», σελ. 181-182).
Παρά τη
Συμφωνία της Βάρκιζας, αυτόν τον απαράδεκτο συμβιβασμό σε βάρος του ΕΑΜικού
κινήματος, η αστική τάξη δεν είχε μπορέσει να κερδίσει την πλειοψηφία του λαού,
έστω και τυπικά, κοινοβουλευτικά. Η ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση είχε αφήσει μεγάλη
αγωνιστική παρακαταθήκη στη συνείδηση του λαού, στις μορφές οργάνωσης και στις
μορφές πάλης. Μετά την απελευθέρωση, το ΚΚΕ και άλλες ΕΑΜικές δυνάμεις
πρωτοστάτησαν στην πάλη κατά της αντίδρασης και των συμμάχων της. Η αστική τάξη
ήθελε κυριολεκτικά να τσακίσει κάθε πνεύμα αντίστασης, κάθε προσπάθεια
δικαίωσης του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Οι αστικές δυνάμεις για να
αντιστρέψουν πλήρως και προς όφελός τους το συσχετισμό των δυνάμεων και για να
σταθεροποιήσουν την εξουσία τους, κατέφυγαν στη δολοφονική βία και στην πιο ωμή
τρομοκρατία, επέλεξαν το αιματοκύλισμα, στηριγμένες στην αμερικανική
οικονομική, στρατιωτική και πολιτική ενίσχυση, μετά την εκφρασμένη φανερή
αδυναμία της Μεγάλης Βρετανίας να συνεχίσει αυτό το ρόλο.
Οσοι,
συνειδητά ή όχι, παραγνωρίζουν τη σκληρότητα της ταξικής πάλης, τις συνθήκες
της εποχής, τα σχέδια των αστών, που είχαν ξεκινήσει από τα χρόνια του
εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ με την υποστήριξη των Αγγλων
ιμπεριαλιστών, συγκαλύπτουν την πραγματικότητα και τους πραγματικούς
υπεύθυνους...
Το λαϊκό
κίνημα εκείνων των χρόνων βρέθηκε μπροστά στο δίλημμα: Υποταγή ή οργάνωση της
πάλης και αντεπίθεση; Αν και με καθυστέρηση, επέλεξε το δεύτερο δρόμο, όπως
κάθε λαός που αρνείται να δεχτεί την ταπείνωση και τον εξανδραποδισμό (...). Το
δρόμο της αντίστασης, σε άλλες συνθήκες, επέλεξε το ΚΚΕ και στα χρόνια που
ακολούθησαν την ήττα του ΔΣΕ. Στις φυλακές και στις εξορίες, στα εκτελεστικά
αποσπάσματα και στην παρανομία, στη νομιμότητα αργότερα και μέχρι σήμερα.
Μπόρεσε να σταθεί όρθιο στις αρνητικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν διεθνώς και
στο ίδιο το ΚΚΕ το 1989-1991.
Ολα τα
τελευταία χρόνια οργιάζει η αστική προπαγάνδα, που βάλλει κατά της ταξικής
πάλης, ανεξάρτητα από τις μορφές που μπορεί αυτή να πάρει, και που τη
στιγματίζει ως ξεπερασμένη και επιζήμια για τα λαϊκά συμφέροντα. Μαζί της
συκοφαντούνται και οι πιο υψηλές αξίες που γνώρισε η ανθρωπότητα, οι
κομμουνιστικές αρχές και επιδιώξεις.
Είναι
πλημμύρα τα ιδεολογήματα στήριξης της «κοινωνικής συναίνεσης», του «διαλόγου»
ανάμεσα στους λεγόμενους κοινωνικούς εταίρους. Η ταξική συνεργασία διαφημίζεται
ως το μέσον που οδηγεί στην αντιμετώπιση των «σύγχρονων προκλήσεων», στην
κοινωνική προκοπή και στη διασφάλιση των νέων γενεών.
Συγκαλύπτεται
η βία του αστικού κράτους, που εκφράζεται με τη νομοθεσία, τους θεσμούς και
τους μηχανισμούς του. Το ίδιο και η πολύμορφη βία που ασκούν οι κεφαλαιοκράτες
κατά των εργατών και των εργατριών στους τόπους εργασίας.
Εργατικά -
λαϊκά και εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα διασύρονται, ενώ επιστρατεύεται ένας
φαρισαϊκού τύπου «ανθρωπισμός», για να εμφανίσουν τους ένοπλους μαχητές ως και
στυγνούς δολοφόνους. Την ίδια ώρα, η τρομοκρατία των καπιταλιστικών κρατών μέσα
στις χώρες τους και εναντίον άλλων λαών και χωρών, με πολεμικά και διπλωματικά
μέσα, συνεχίζεται και εντείνεται. Η βία των καπιταλιστικών κρατών έχει πάρει
νέες διαστάσεις και ταξικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα.
Κάθε εργάτης
και εργάτρια που είναι θύμα της ανελέητης εκμετάλλευσης, κάθε νέα και νέος που
αρχίζει τη ζωή μέσα στη ζούγκλα όπου κυριαρχεί το άδικο του ισχυρού, είναι σε
θέση να αντιληφθεί την αιτία και το στόχο αυτής της ιδεολογικής επίθεσης. Οι
εκμεταλλευτές, οι παρατρεχάμενοι και οι καλοπληρωμένες πένες τους, οι
πολεμοκάπηλοι και οι ενώσεις τους κτυπούν γενικά την ιδεολογία της ταξικής πάλης,
επειδή ακριβώς ανησυχούν για το μέλλον της ταξικής κυριαρχίας τους.
Φοβούνται
την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Παίρνουν προληπτικά μέτρα, ώστε
να μην μπορέσει η εργατική τάξη να συνειδητοποιήσει την κοινωνική θέση και την
ιστορική αποστολή της. Ο φόβος τους για το μέλλον είναι που στρέφει την
ιδεολογική τους επίθεση κυρίως κατά της νεολαίας. Θέλουν να εντάξουν στους
σχεδιασμούς τους τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητα, τις αγωνιστικές διαθέσεις
της. Δε θα το πετύχουν!... (Από τη Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τα 60χρονα
του ΔΣΕ).
Αντι για τηλεγραφήματα το ΕΑΜ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ θα έπρεπε να διεκδικήσει και να πάρει την εξουσία τον ΟΚΤΩΒΡΗ ΤΟΥ 1944 σε επαναστατικές συνθήκες και με το συσχετισμό στα Βαλκάνια συντριπτικό. Πως να το κάνεις αυτό όταν ο σκοπός και ο λόγος που υπάρχεις είναι η σωτηρία του Καπιταλισμού. Χρειαζόταν ΚΚΕ με στρατηγικό στόχο το Σοσιαλισμό και ΕΑΜ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για να έρθει η νίκη. Ολα τα άλλα είναι οπορτουνιστικά κουραφέξαλα Αντικομουνιστών. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή