ΕΣΣΔ – Οικονομία – 2ο Πενταετές πλάνο |
Αναγγέλλεται στη Σοβιετική Ένωση η εκπλήρωση του 2ου Πεντάχρονου Πλάνου σε μόλις 4 χρόνια και 3 μήνες.
Με την εκπλήρωσή του η συνολική παραγωγή της βαριάς βιομηχανίας αυξήθηκε 8 φορές σε σύγκριση με το 1913. Στον τομέα της αγροτικής οικονομίας ολοκληρώθηκε η συνεταιριστική οργάνωση (κολχόζνικο κίνημα).
Το δεύτερο πενταετές πλάνο (1933-1937) εγκρίθηκε από το 17ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ (Μπ.) το 1934.
Το πλάνο περιλάμβανε ανεβασμένα καθήκοντα μεταξύ αυτών την οριστική κατάργησης των καπιταλιστικών στοιχείων στους αγρότες και την ολοκληρωτική κολεκτιβοποίησης της γεωργίας.
α καθήκοντα για το 1ο πενταετές ήταν η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής κατά σχεδόν 3 φορές σε σύγκριση με το 1928 ενώ για το 2ο πλάνο 2πλασιασμός με το αντίστοιχο % το 1932.
Τα επίσημα στατιστικά αναφέρουν την πρόωρη ολοκλήρωση των καθηκόντων και των δύο πενταετών (4 έτη + 3 μήνες).
Μέχρι το 1937, η χώρα πραγματοποίησε μια πρωτοφανή επανάσταση στη βιομηχανική ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τέθηκαν σε λειτουργία περίπου 6 χιλιάδες μεγάλες επιχειρήσεις. Ο ρυθμός ανάπτυξης της βαριάς βιομηχανίας ήταν 2-3 φορές υψηλότερος από ό, τι στα πρώτα 13 χρόνια του 20ού αιώνα. Ως αποτέλεσμα, δημιουργήθηκε δυναμικό στην ΕΣΣΔ, το οποίο, όσον αφορά τη βιομηχανική της δομή και τον τεχνικό εξοπλισμό της, έφθασε στο επίπεδο των πλέον ανεπτυγμένων κρατών.
Το 1937, η ΕΣΣΔ κατέλαβε τη δεύτερη θέση στον κόσμο σε απόλυτες τιμές της βιομηχανικής παραγωγής μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες (το 1913, η Ρωσία ήταν στην πέμπτη θέση).
Για πρώτη
φορά δημιουργήθηκαν πολλές βιομηχανίες, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, τα
αεροσκάφη, η κατασκευή ελκυστήρων.
Επίσης οι υδροηλεκτρικές και θερμικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας:
Volkhovskaya, Shaturskaya, Gorkovskaya, Dubrovskaya, Sredneuralskaya,
Kemerovskaya, Novosibirsk, Voronezh κλπ.
Άρχισε να λειτουργεί το ανοικτό μετρό της Μόσχας -γραμμές Belomorsko-Baltic και Moscow-Volga, και Kramatorsky.
Παρουσιάζονται σχέδια και εικόνες από βαριά βιομηχανία, μεταφορικών μέσων Ural και τρακτέρ σε Τσελιάμπινσκ, Krivorozhsky, Novolipetsk, Povotulsky, καθώς και οι μεταλλουργικές εγκαταστάσεις Azovstal και Zaporizhstal, οι κλωστοϋφαντουργίες Tshkentsky και οι βαμβακοβιομηχανία Barnaul.
Ξεκίνησαν οι
πρώτες διεθνείς πτήσεις μέσω του Βόρειου Πόλου προς την Αμερική και
ολοκληρώθηκε η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας (παγοθραυστικά).
Το βιομηχανικό δυναμικό παραγωγής της γεωργίας (μηχανοποίηση) αυξανόταν ταχέως.
Μέχρι το τέλος του 1937, υπήρχαν 456 χιλιάδες γεωργικοί ελκυστήρες και περίπου 129 χιλιάδες μεταφορικά μέσα.
Η γεωργική παραγωγή αυξήθηκε 1,3 φορές. η σπαρμένη περιοχή ανήλθε σε 135,3 εκατομμύρια εκτάρια.
Προπολεμικά πενταετή σχέδια
Εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων το 1937 |
Τον Μάρτιο του 1939, το τρίτο πενταετές πρόγραμμα (1938-1942) εγκρίθηκε στην ΕΣΣΔ. Προβλέπει μια διπλάσια αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής, μια κατά 150% αύξηση της γεωργικής παραγωγής, αύξηση της αμυντικής ικανότητας της χώρας και δημιουργία μεγάλων κρατικών αποθεμάτων.
Το 1940 -με τον πόλεμο, εκδόθηκε διάταγμα του Προεδρείου του Ανώτατου Συμβουλίου σχετικά με την ευθύνη των διαχειριστών επιχειρήσεων για την παραγωγή προϊόντων χαμηλής ποιότητας.
Από την 6ήμερη εργάσιμη εβδομάδα μεταβαίναμε στην εργάσιμη ημέρα των 7 ημερών και από την εργάσιμη ημέρα των 7 ωρών έως την εργάσιμη ημέρα των 8 ωρών.
Η εκπαίδευση των ειδικευμένων εργαζομένων στις επαγγελματικές σχολές και στις σχολές εργοταξιακής κατάρτισης έχει αρχίσει. Στον τομέα της γεωργίας, το μέγεθος των προσωπικών αγροτεμαχίων ήταν περιορισμένο και δημιουργήθηκε υποχρεωτική ελάχιστη εργάσιμη ημέρα, την οποία όλοι οι συλλογικοί γεωργοί έπρεπε να επεξεργαστούν.
Πολλή προσοχή σε αυτή την πενταετή περίοδο δόθηκε στη στρατιωτική ανάπτυξη. Το 1939, οι στρατιωτικές δαπάνες ανήλθαν στο 26,3% και το 1941 στο 34% του κρατικού προϋπολογισμού.
Από την αρχή του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, όσον αφορά τη βιομηχανική παραγωγή, η οποία αυξήθηκε κατά 7,7 φορές σε σύγκριση με το 1913, η χώρα βγήκε στην κορυφή στην Ευρώπη και δεύτερη στον κόσμο.
Στην Άπω Ανατολή δημιουργήθηκαν ταχύτατα εφεδρικές επιχειρήσεις για την κατασκευή μηχανημάτων, διύλιση πετρελαίου και πετροχημικές (τα 3/4 όλων των νέων υψικαμίνων στη χώρα χτίστηκαν εκεί). Ξεκίνησαν οι εργασίες για τη δημιουργία μιας βάσης πετρελαίου μεταξύ του Βόλγα και των Ουραλίων, κατασκευή μεταλλουργικών εγκαταστάσεων στα Ουράλια, Τρανμπαϊκάλια και Αμούρ και μη σιδηρούχων μεταλλουργικών επιχειρήσεων στο Καζακστάν και την Κεντρική Ασία.
Κατά τα πρώτα τρία χρόνια του τρίτου πενταετούς σχεδίου, η ακαθάριστη παραγωγή ολόκληρης της βιομηχανίας αυξήθηκε κατά 45% και η κατασκευή μηχανών – κατά περισσότερο από 70%.
Κατά τη διάρκεια των τρεισήμισι ετών της πενταετούς περιόδου, οι επενδύσεις κεφαλαίου στην εθνική οικονομία ανήλθαν σε 21 δισεκατομμύρια ρούβλια, ενώ τέθηκαν σε λειτουργία 3.000 νέες μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των μεταλλουργικών εγκαταστάσεων Novotagilsky και Petrovsk-Zabaykalsky, των μεταλλουργικών εγκαταστάσεων και των μονάδων Balkhash, του διυλιστηρίου πετρελαίου Ufa, τα μικρά αυτοκίνητα, το εργοστάσιο τσιμέντου Enakievo, οι χαρτοβιομηχανίες χαρτοπολτού Segezha και Mari.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’30. η οργάνωση της υποχρεωτικής επταετούς εκπαίδευσης ολοκληρώθηκε, ο αριθμός των σπουδαστών στα ανώτερα και τα δευτεροβάθμια εξειδικευμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα αυξήθηκε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου