Επιλογή γλώσσας

Πέμπτη 22 Ιουλίου 2021

Βαθύτερη ταξική διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων


 Τη βασική στόχευση του αντιδραστικού νομοσχεδίου της κυβέρνησης για την Παιδεία, που χτυπάει ριζικά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και υλοποιεί τις κατευθύνσεις του κεφαλαίου, του ΟΟΣΑ, της ΕΕ για σχολεία ταξικά διαφοροποιημένα και κατηγοριοποιημένα, ανέδειξαν στη χτεσινή συζήτηση κατ' άρθρο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής οι βουλευτές του ΚΚΕ, Γ. Δελής και Μ. Συντυχάκης. Αποδομώντας το επιχείρημα των αστικών κομμάτων περί «αυτονομίας», τόνισαν ότι αυτονομία σημαίνει ταξική διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων, αναζήτηση πόρων, προσαρμογή του προγράμματος ανάλογα με τις επιθυμίες των χορηγών ή και της «τοπικής κοινωνίας», ένταση των μορφωτικών ανισοτήτων.

Στρατηγική σύμπλευση

Στη συζήτηση κατ' άρθρο, η αντιπαράθεση ακόμα και με προσωπικούς χαρακτηρισμούς ανάμεσα στην υπουργό Παιδείας, Ν. Κεραμέως, και τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλη, δεν μπόρεσε να κρύψει πόσο συμπλέουν στρατηγικά.

Χαρακτηριστικά ο Ν. Φίλης, ο οποίος έχει δηλώσει υπέρ «της αποκέντρωσης για ένα δημοκρατικό και αυτόνομο σχολείο», που αποτελεί και τον βασικό άξονα του νομοσχεδίου και του στόχου για ταξικά κατηγοριοποιημένο σχολείο, χτες επιβεβαιώνοντας ξανά ότι η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ είναι από τη σκοπιά της εξυπηρέτησης βασικών στόχων του κεφαλαίου, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «είναι απομακρυσμένη από την ευρωπαϊκή προοπτική» που «θέλει περισσότερους νέους με καλές σπουδές», δηλαδή σπουδές «για μια οικονομία υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας ικανή να ανταγωνιστεί την Ινδία και την Κίνα».

Η υπουργός Παιδείας απάντησε ότι η κυβέρνηση είναι αυτή που επιδιώκει «καινοτομία εξωστρέφεια για όλους» και παρατήρησε ότι τελικά «είναι πολύ περιορισμένες οι παρατηρήσεις και η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ» στο νομοσχέδιο. Ενώ υπενθύμισε εκ νέου ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «ήταν η πρώτη κυβέρνηση» που εισήγαγε στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα απόφοιτους των κολεγίων «και καλά κάνατε, αλλά να έχετε το θάρρος της γνώμη σας», ανέφερε. Επίσης, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο έχει πολλές συγκλίσεις με τις θέσεις του ΚΙΝΑΛ.

Φτιάχνετε ένα σχολείο πιο ταξικό και κατηγοριοποιημένο

Στον «κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο συναρθρώνονται και όλοι οι υπόλοιποι», τις διατάξεις για την αυτονομία της σχολικής μονάδας, εστίασε την κριτική του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής, τονίζοντας πως επιχειρείται να φτιαχτεί ένα πιο ταξικό σχολείο, ένα σχολείο - επιχείρηση που θα προσαρμόζει τη δομή και το περιεχόμενο της λειτουργίας του, κατηγοριοποιώντας τους μαθητές του, το σχολικό του πρόγραμμα και τη χρηματοδότησή του.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο άρθρο 98, με το οποίο οι σχολικές υποδομές, στο σύνολό τους, μετατρέπονται από χώρος δημόσιος, από χώρος μάθησης σε ένα πεδίο εμπορικής και επιχειρηματικής δράσης πάσης φύσεως. «Πολύ γρήγορα θα δούμε τα σχολικά προαύλια να μετατρέπονται από πάρκινγκ με εισιτήριο ή και συναυλιακοί χώροι, μέχρι και να διατίθενται τα σχολικά κτίρια για την προώθηση εμπορικών προϊόντων και τη διεξαγωγή σεμιναρίων επί πληρωμή», σημείωσε τονίζοντας πως «εμείς θέλουμε τα σχολεία να είναι ανοιχτά στους γονείς και στους εργαζόμενους, να λειτουργούν ως κυψέλες μάθησης, πολιτισμού, αθλητισμού και συλλογικής δραστηριότητας».

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 99 για τη χρηματοδότηση σχολικών μονάδων και διαχείριση χορηγιών και δωρεών, σχολίασε πως «επίσημα και με τη βούλα του νόμου τα σχολεία θα μπορούν να επιλέγουν και άλλες πηγές χρηματοδότησης πέρα από την κρατική», ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα και στον δρόμο που ανοίγεται για είσοδο στα σχολεία πάσης φύσεων ιδιωτών, ΜΚΟ, επιχειρήσεων, ώστε να πραγματοποιούν προγράμματα, δραστηριότητες, να κάνουν την προπαγάνδα τους στα παιδιά με βάση τα δικά τους συμφέροντα και επιδιώξεις.

Αναφερόμενος στα άρθρα 84 και 85 για το πολλαπλό βιβλίο, σημείωσε μεταξύ άλλων πως διασπάται ο ενιαίος χαρακτήρας της σχολικής γνώσης, διαφοροποιείται και άρα κατηγοριοποιείται και το τι μαθαίνουν τα παιδιά σε κάθε σχολείο. Αντέταξε την ανάγκη για ενιαία, σύγχρονα, επιστημονικά και παιδαγωγικά τεκμηριωμένα βιβλία, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των μαθητών που απευθύνονται.

Ιδιαίτερα στάθηκε ο Γ. Δελής στις διατάξεις για την Ειδική Αγωγή, που διατηρούν βασικές παρεμβάσεις και αλλαγές της προηγούμενης κυβέρνησης, τις προεκτείνουν και τροποποιούν προσαρμόζοντάς τες στο πνεύμα και τις επιδιώξεις του υπόλοιπου νομοσχεδίου. Στον προηγούμενο νόμο του ΣΥΡΙΖΑ βασίζονται και οι διατάξεις στα άρθρα 1 - 55 για τις δομές και τα στελέχη της Εκπαίδευσης, με τις βασικές αρμοδιότητες σχεδόν ίδιες και ίδρυση ταυτόχρονα και νέων θέσεων δήθεν παιδαγωγικού - υποστηρικτικού χαρακτήρα, στην πραγματικότητα του αξιολογητικού χαρακτήρα, όπως επισήμανε ο βουλευτής.

Για «μαστίγιο για την εφαρμογή από τους δασκάλους των παιδιών μας της κεντρικής αντιεκπαιδευτικής πολιτικής χωρίς να επιτρέπεται η παραμικρή παρέκκλιση» έκανε λόγο ο Γ. Δελής σε ό,τι αφορά τα άρθρα 56 - 83, όπου βρίσκονται οι διατάξεις για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Για τις ρυθμίσεις για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, σημείωσε πως το ΚΚΕ τοποθετείται συνολικά κατά, με βάση τη θεμελιακή θέση του διαχωρισμού Εκκλησίας από το κράτος, χωρίς να μπαίνει σε συζήτηση για τις συγκεκριμένες διατάξεις.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ απάντησε από το βήμα της Επιτροπής στην υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, η οποία εμφάνισε την κυβέρνηση σαν υπερασπιστή των δημόσιων ΙΕΚ. Ο Γ. Δελής ανέδειξε επιτακτικά τα ζητήματα της υποχρηματοδότησης των δημόσιων ΙΕΚ, των ακατάλληλων παλιών υποδομών τους, το ότι οι σπουδαστές καλούνται να βάζουν το χέρι στην τσέπη κατά τη διάρκεια των σπουδών τους για να πληρώνουν αναλώσιμα, το πλαφόν που τέθηκε προκειμένου να λειτουργήσουν δημόσια ΙΕΚ, το καθεστώς εργασιακής ομηρίας του προσωπικού τους. Τόνισε πως δεν καλύπτουν τις σημερινές ανάγκες, γι' αυτό και τα ιδιωτικά ΙΕΚ και πάσης φύσεως κολέγια ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια και την πελατεία τους αυξάνει η θέσπιση του κόφτη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Είτε αυτόνομο είτε αποκεντρωμένο, είναι σχολείο διαφοροποιημένο

Μιλώντας στην Επιτροπή ο Μανώλης Συντυχάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «το αφήγημα που χρόνια δουλεύουν όλοι είναι ότι επιτέλους το σχολείο φεύγει από τον "εναγκαλισμό του κράτους" - το οποίο εξασφάλιζε τρόπον τινά ενιαία δομή, λειτουργία, ενιαίο πρόγραμμα, χρηματοδότηση, όσο βέβαια ήθελε να τα εξασφαλίσει - και αποκτά την ελευθερία του, τη λεγόμενη αυτονομία της σχολικής μονάδας. Αυτό που επιδιώκουν διακαώς είναι αλλοίωση του πυρήνα της εκπαίδευσης: Τι και πώς μαθαίνουν τα παιδιά, τι και πώς διδάσκει ο εκπαιδευτικός, ανοίγοντας έτσι το δρόμο της διαφοροποίησης των σχολείων με ταξικό πρόσημο».

Μάλιστα, επισήμανε ότι «η ΝΔ το ονομάζει αυτονομία, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ υπεραμύνεται της αποκέντρωσης, κάνοντας κριτική στην ΝΔ ότι αυτό δεν επιτυγχάνεται με το νομοσχέδιο!».

Δεν πρόκειται για μεγαλύτερη ελευθερία, αλλά για μεγαλύτερη εξάρτηση, τόνισε ο Μ. Συντυχάκης και υπογράμμισε: «Είτε αυτόνομο είτε αποκεντρωμένο σχολείο, σημαίνει: Διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών. Ταξικός διαχωρισμός της μόρφωσης. Ανταγωνιστικό σχολείο ανάλογα με την περιοχή, με τη φοροδοτική ικανότητα των γονιών, των δημοτών. Το "καλό" σχολείο είναι σε άμεση συνάρτηση με την "καλή" τσέπη των γονιών».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου