Επιλογή γλώσσας

Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2022

Με δωρεές και ευεργεσίες ξεπροβάλλει το «νοσοκομείο - επιχείρηση»


Κείμενο του Τμήματος Υγείας - Πρόνοιας της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τη σύμβαση δωρεάς για το Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης
 
Η κυβέρνηση της ΝΔ, στις 31 Γενάρη 2022, κατέθεσε νομοσχέδιο για την «Κύρωση επιμέρους σύμβασης δωρεάς - έργο ΙΙ (Παράρτημα II του Ν. 4564/2018) μεταξύ του Ιδρύματος "Κοινωφελές Ιδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος" και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας».

Σε αυτήν τη σύμβαση, που θα πάρει τη μορφή νόμου, εξειδικεύονται αυτά που προέβλεπε η αρχική σύμβαση για «Σχεδιασμό - Κατασκευή - Εξοπλισμό» του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης που έγινε νόμος κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ (4564/2018) και για την οποία ο τότε πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, δήλωνε στην ομιλία του στη ΔΕΘ: «Επιτρέψτε μου να εκφράσω τις ευχαριστίες μου τόσο στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος αλλά και στο Ιδρυμα Ωνάση, καθώς με τις δωρεές τους δείχνουν την έμπρακτη στήριξή τους σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια αναβάθμισης του δημόσιου συστήματος Υγείας στη χώρα μας».

Η ανάπτυξη των δημόσιων μονάδων Υγείας πρέπει να είναι αποκλειστικά ευθύνη του κράτους

Στην αρχική σύμβαση, του 2018, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ είχε τοποθετηθεί για την αναγκαιότητα της δημιουργίας ενός δημόσιου παιδιατρικού νοσοκομείου και είχε επισημάνει τα εξής:

«Η σύμβαση προβλέπει ότι όλα όσα φτιαχτούν θα παραδοθούν στην πλήρη ιδιοκτησία του Δημοσίου για τη λειτουργία τους με την ανάλογη χρηματοδότηση, στελέχωση, συντήρηση κ.λπ. Δημιουργούν όμως ερωτήματα τουλάχιστον όσα προβλέπονται στα σημεία 15 και 17 της σύμβασης όπου το Ιδρυμα αποκτά ισοβίως το δικαίωμα ελέγχου όλων των βασικών πλευρών της λειτουργίας των έργων με πρόβλεψη ποινών, ακόμα και με επιστροφή των ποσών που διέθεσε.

Τι θα γίνει στην περίπτωση - καθόλου απίθανη με την εμπειρία που υπάρχει - που το Δημόσιο - για οποιονδήποτε λόγο - δεν χρηματοδοτεί ή δεν στελεχώνει επαρκώς τα νοσοκομεία; Αυτό, σύμφωνα με τη σύμβαση, μπορεί να αποτελέσει αφορμή είτε για επιστροφή των χρημάτων ή εάν το Δημόσιο δεν έχει τη δυνατότητα να τα επιστρέψει να βρεθεί λύση με την παραχώρηση του νοσοκομείου στους ιδιώτες εφόσον είναι ή μπορεί να γίνει κερδοφόρο.

Τα παραπάνω αποτελούν ένα επιπλέον στοιχείο που επιβεβαιώνει τη θέση μας ότι η ανάπτυξη των δημόσιων μονάδων Υγείας πρέπει να είναι πλήρης και αποκλειστική ευθύνη του κράτους χωρίς καμία εμπλοκή - άμεση ή έμμεση - του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα.

Η ψήφος μας πριν απ' όλα εκφράζει την κριτική για τις ευθύνες της κυβέρνησης, η οποία περικόπτει δημόσιες παροχές στην Υγεία, αυξάνει την ανταποδοτικότητα και τις πληρωμές στις υπηρεσίες Υγείας, φάρμακα, εξετάσεις κ.λπ. και συμβάλλει ώστε το δικαίωμα των ασθενών σε απαραίτητες δημόσιες μονάδες Υγείας να παρουσιάζεται ως προσφορά από αυτούς που καταδικάζουν τον λαό στην εξαθλίωση. Ταυτόχρονα και την κριτική μας στο γεγονός ότι με τους όρους της σύμβασης το Ιδρυμα αποκτά με έμμεσο τρόπο δικαίωμα ελέγχου και παρέμβασης στους τομείς που αφορούν τη δωρεά.

Ως ΚΚΕ συστηματικά αναδεικνύουμε τις τεράστιες ελλείψεις στο δημόσιο σύστημα Υγείας σε υποδομές, εξοπλισμό και προσωπικό, στα νοσοκομεία, στην ΠΦΥ, στην επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα. Διεκδικούμε την επίλυσή τους με τις παρεμβάσεις μας στις διαδικασίες της Βουλής και κυρίως με τη δράση μας στο πλαίσιο του εργατικού και λαϊκού κινήματος. Οι δημόσιες υπηρεσίες Υγείας, η ανάπτυξή τους και η απολύτως και καθολική αξιοποίησή τους από τον λαό κατά τη γνώμη μας δεν μπορεί να εξαρτώνται από τη "φιλανθρωπία", τον εθελοντισμό και την ατομική διάθεση προσφοράς. Θεωρούμε ότι το κράτος πρέπει πλήρως να εξασφαλίζει αυτές τις δομές και τις υπηρεσίες και μόνον επικουρικά και συμπληρωματικά να αξιοποιούνται τυχόν προσφορές».

«Μεγάλες ευεργεσίες» για την «κοινωνική ειρήνη»

Είναι γνωστό το επιχείρημα ότι «το κράτος δεν έχει λεφτά». Το αστικό κράτος ποτέ «δεν έχει λεφτά» για τις ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων, ούτε στη φάση της καπιταλιστικής ανάπτυξης ούτε στη φάση της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, διότι αποτελεί πολιτική επιλογή η παντός είδους στήριξη των μεγαλοεπιχειρηματιών (φοροαπαλλαγές, φοροελαφρύνσεις, «ζεστό» χρήμα) για την εξασφάλιση υψηλής κερδοφορίας.

Πώς γίνεται όλοι αυτοί οι επιχειρηματικοί όμιλοι να θεωρούν «αιτία πολέμου» ακόμα και τη διεκδίκηση μιας στοιχειώδους αύξησης στον μισθό, να διαμορφώνουν συνθήκες δουλειάς και ζωής με όρους περασμένων δεκαετιών και από την άλλη να εμφανίζονται σαν «μεγάλοι ευεργέτες» υπέρ του λαού; Ομως, είναι γνωστό ότι και σε αυτόν τον τομέα λειτουργεί το «κόστος - όφελος». Διαθέτουν - είτε οι ίδιοι είτε μέσω του κράτους - ένα μέρος των κερδών από τη δουλειά των εργαζομένων για να εξασφαλίζουν πολλαπλάσιο κέρδος επιδιώκοντας την ενσωμάτωση και τη λεγόμενη «κοινωνική ειρήνη».

Ολες οι αστικές κυβερνήσεις αξιοποιούν αυτές τις συμφωνίες για βαθύτερη ιδεολογική επίδραση στους εργαζόμενους, επιδιώκουν να καλλιεργήσουν, στο έδαφος των σοβαρών προβλημάτων των λαϊκών οικογενειών, το «ανθρώπινο πρόσωπο» του καπιταλισμού και της εκμετάλλευσης, να συμφιλιωθούν με την αντίληψη ότι όσο περισσότερο καλά πάει η κερδοφορία των επιχειρηματιών τόσο μπορεί να περισσέψει και κανένα «ψίχουλο», να εθίζονται οι εργαζόμενοι με την αντίληψη για κοινωνικές υπηρεσίες και παροχές όχι ως δικαίωμα αλλά ως φιλανθρωπία.

Λειτουργία με κριτήριο την «οικονομική απόδοση», τις πατέντες και με CEO

Με την τωρινή σύμβαση που προωθείται από την κυβέρνηση της ΝΔ, και εξειδικεύονται τα ζητήματα του Παιδιατρικού Νοσοκομείου, επιβεβαιώνεται η επιφύλαξη που είχαμε το 2018, διότι με σαφήνεια καταγράφεται ο εμπορευματικός και επιχειρηματικός του χαρακτήρας.

Επιβεβαιώνεται ότι οι «γενικές αναφορές» της αρχικής σύμβασης περί αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών στον παιδικό πληθυσμό της ευρύτερης περιοχής που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, επέτρεψαν σήμερα να γίνει με τη συγκεκριμενοποίηση «ένα ουσιαστικό βήμα μπροστά» στην κατεύθυνση ίδρυσης ενός νοσοκομείου - επιχείρησης στο πλαίσιο του Δημοσίου.

Συγκεκριμένα:

1. Το κρίσιμο ζήτημα είναι ότι το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης - Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος δεσμεύεται από τη σύμβαση να είναι και να λειτουργεί ως ΝΠΙΔ. Δηλαδή κανονικά ως επιχείρηση του Δημοσίου, όπως είναι και το «Παπαγεωργίου» ή το Νοσοκομείο της Σαντορίνης. Δεν είναι τυχαίο ότι στο άρθρο 1 «για τους σκοπούς και το αντικείμενο της σύμβασης» δεν υπάρχει καν αναφορά στο «Δημόσιο Σύστημα Υγείας», αλλά αναφέρεται στη συμβολή του έργου στον «Ελληνικό Τομέα Υγείας». Μάλιστα, στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι αυτό το νοσοκομείο «θα αποτελέσει πρότυπο νοσοκομείο, πρωτοπόρο και παράδειγμα για τη μελλοντική ανάπτυξη παροχών Παιδιατρικής Υγείας στην Ελλάδα». Το ζήτημα όμως δεν είναι ότι πράγματι μπορεί να αναπτυχθεί ως σύγχρονο νοσοκομείο σε υποδομές, εξοπλισμό και παροχές αλλά οι όροι παροχής και η δυνατότητα αξιοποίησής τους από τον λαό αφού ως επιχειρηματική μονάδα θα εξαρτάται ακόμα πιο πολύ από τις έμμεσες (ασφαλιστικά ταμεία) και τις άμεσες πληρωμές από τον λαό.

2. Στο άρθρο 5.2 αναφέρεται ότι μετά την παράδοση η πλήρης κατοχή, νομή, δικαιώματα κ.λπ., θα ανήκει στο ΝΠΙΔ και όχι στο υπουργείο. Αυτό δείχνει την ενίσχυση της αυτοτελούς δράσης αυτού του νοσοκομείου σύμφωνα με τους κανόνες της επιχειρηματικής δράσης που χαρακτηρίζει ένα ΝΠΙΔ.

3. Στις προβλέψεις της σύμβασης υπάρχουν τα κριτήρια της επιχειρηματικής δράσης, όπως η οικονομικά «αποδοτικότερη» λειτουργία (2.5.3), η εφαρμογή των «βέλτιστων διεθνών πρακτικών» οι οποίες έχουν σχέση με την προσαρμογή στους «κανόνες της αγοράς» και βεβαίως η ύπαρξη του «CEO» (chief executive officer), ο οποίος διεθνώς στον καπιταλισμό αποτελεί το διοικητικό στέλεχος μιας επιχείρησης, συνήθως ιδιωτικού δικαίου.

4. Προβλέπεται η μεταφορά, μετεγκατάσταση κλινικών, μονάδων και τμημάτων από τα άλλα νοσοκομεία προς το νέο νοσοκομείο. Αυτό σημαίνει - πέραν των άλλων - ότι αυτές οι υποδομές που υπήρχαν σε δημόσια νοσοκομεία και λειτουργούσαν ως τέτοιες, αυτόματα μετατρέπονται σε υποδομές του νοσοκομείου - επιχείρηση με την αντίστοιχη λειτουργία.

5. Προβλέπονται ακόμα και οι «πατέντες» για τα έγγραφα που συνοδεύουν το έργο ως «προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας», όπου το Δημόσιο δεν θα μπορεί να τα αξιοποιήσει για κάποια άλλη μονάδα, δημόσια ή ιδιωτική, παρά μόνο για τις ανάγκες του νέου παιδιατρικού νοσοκομείου. Αποτελεί πρόβλεψη για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του συγκεκριμένου νοσοκομείου, έναντι όλων των άλλων.

6. Το Ιδρυμα διατηρεί το δικαίωμα του ελέγχου σε ετήσια και σε έκτακτη περίπτωση που θα το κρίνει για όλα τα ζητήματα που αφορούν τα οικονομικά του νοσοκομείου, τη λειτουργία του, τη συντήρησή του κ.λπ., με παροχή προς αυτό όλων των εγγράφων και του δικαιώματος του ελέγχου τους.

Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται απλά για μια «δωρεά» που κατά διαστήματα γίνεται από τους καπιταλιστές και τα διάφορα «κοινωφελή ιδρύματα» που στήνουν, στη συγκεκριμένη περίπτωση με έδρα τις Βερμούδες!!!

Τμήμα ευρύτερου σχεδίου, για την ενίσχυση των επιχειρηματικών κριτηρίων

Πρόκειται για ένα ευρύτερο σχέδιο, που όπως πάντα, με αφορμή μια υπαρκτή ανάγκη, προωθούνται οι αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις στον τομέα της Υγείας στην κατεύθυνση της παραπέρα εμπορευματοποίησης των παροχών και της ενίσχυσης των επιχειρηματικών κριτηρίων στη λειτουργία των υγειονομικών μονάδων.

Το αστικό κράτος και όλες οι κυβερνήσεις του, με παντός είδους κίνητρα, συνεχίζουν να στηρίζουν τους επιχειρηματικούς ομίλους. Αποτέλεσμα είναι από τη μία η ουσιαστική επιδείνωση των λαϊκών αναγκών στην Υγεία και από την άλλη οι «προσφορές» που τους εξασφαλίζουν «φιλάνθρωπο» προσωπείο και όχι μόνο δεν λύνουν το πρόβλημα αλλά το επιδεινώνουν.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου