Η οδηγία αφορά «την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ κρατών - μελών σχετικά με υπηκόους τρίτων χωρών» στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου (ECRIT), που ενσωματώθηκε το 2016 στο ελληνικό Δίκαιο, από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Με τη συγκεκριμένη Οδηγία επεκτείνεται η ανταλλαγή πληροφοριών ποινικού μητρώου για τους υπηκόους τρίτων χωρών και δημιουργείται ένα κεντρικό σύστημα επεξεργασίας των δεδομένων. Κατά την Κομισιόν, ένα τέτοιο σύστημα «είναι μια προπαρασκευαστική ενέργεια για να υπάρξει μια κοινή Υπηρεσία αντιστοίχισης βιομετρικών δεδομένων, δεδομένων ταυτότητας, που θα χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο για τη διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων και στο μέλλον», ανοίγοντας «πόρτες» και παράθυρα για την παραπέρα γιγάντωση των μηχανισμών φακελώματος.
Σε αυτά τα συστήματα εντάσσονται δακτυλικά αποτυπώματα, εικόνες προσώπου, άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, για τα οποία μάλιστα προβλέπεται ότι «μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους λόγους πέρα από αυτούς για τους οποίους συλλέγονται», όπως «για την πρόληψη άμεσου και σοβαρού κινδύνου, συνδεόμενου με τη δημόσια ασφάλεια».
Η σύμπνοια αποτυπώθηκε και στις τοποθετήσεις των εισηγητών τους. Απ' τη ΝΔ η Διονυσία - Θεοδώρα Αυγερινοπούλου υπερασπίστηκε την ενσωμάτωση της οδηγίας ισχυριζόμενη ότι υπηρετεί τον γενικό στόχο της ΕΕ «να παρέχει στους πολίτες της χώρο ελευθερίας και παράλληλα και χώρο ασφάλειας και δικαιοσύνης». Στην παραδοχή ότι «δεν προέκυψαν ούτε στην επιτροπή, αλλά ούτε και σήμερα ιδιαίτερες ενστάσεις ή ιδιαίτερα προβλήματα» προχώρησε ο Μ. Χατζηγιαννάκης εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η Νάντια Γιαννακοπούλου απ' το ΠΑΣΟΚ δήλωσε «η στάση μας είναι βεβαίως απολύτως θετική ... Η ενσωμάτωση στο εθνικό μας Δίκαιο, άλλωστε, της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας, πέρα από όλα, αποτελεί και ενωσιακή μας υποχρέωση».
Κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, τόνισε πως είναι αποκαλυπτικό ότι την ώρα που ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ ξιφομαχούν, από κοντά και το ΠΑΣΟΚ, για τις υποθέσεις των υποκλοπών παριστάνοντας τους προστάτες των προσωπικών δεδομένων ταυτόχρονα ομονοούν στην ενσωμάτωση οδηγιών της ΕΕ που ενισχύουν τους πολυπλόκαμους μηχανισμούς φακελώματος και παρακολούθησης!
Η Οδηγία - πρόσθεσε - «αποτελεί ψηφίδα στο πολυδαίδαλο ψηφιδωτό των κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ, η στρατηγική της οποίας που αναφανδόν στηρίζουν τα κόμματα του ευρωμονόδρομου δημιουργεί το τρομακτικό θεσμικό πλαίσιο συλλογής, ακόμα και εμπορίας, προσωπικών δεδομένων. Με πρόσχημα την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, επεκτείνεται η ανταλλαγή ποινικών μητρώων για υπηκόους τρίτων χωρών».
Χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα ανησυχητικό το ότι για όλα τα προσωπικά δεδομένα που ανταλλάσσονται έχει εισαχθεί εξαίρεση που επιτρέπει αυτά να χρησιμοποιούνται με την επίκληση της ανάγκης πρόληψης άμεσου και σοβαρού κινδύνου συνδεόμενου με τη δημόσια ασφάλεια, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες αόριστες και ευρύτατες έννοιες γίνονται λάστιχο και αξιοποιούνται για να δικαιολογηθούν εκτεταμένες παραβιάσεις λαϊκών ελευθεριών και δικαιωμάτων.
Το ΚΚΕ - κατέληξε - είναι συνολικά ενάντια στην ενίσχυση κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ που στέλνουν στο απόσπασμα τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των εργαζομένων, εξοπλίζονται για το χτύπημα του λαϊκού κινήματος, για να μείνει αλώβητη η εξουσία των μονοπωλίων.
Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν στην προστασία των ανηλίκων (στο νομοσχέδιο προβλεπόταν ότι θα εγγράφεται στο ποινικό μητρώο κάποιου η ποινική δίωξη που του ασκείται για συγκεκριμένα εγκλήματα σε βάρος ανηλίκων), η βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι αποτελεί σαφέστατη υποχρέωση του κράτους. Δήλωσε πως το ΚΚΕ υπερψηφίζει το άρθρο 14, έθεσε όμως ερωτήματα για το πώς εκφράζεται αυτή η υποχρέωση, την ώρα που υπάρχει απουσία ουσιαστικών μέτρων στην πρόληψη για προστασία παιδιού που πέφτει θύμα διάφορων «ευυπόληπτων πολιτών», απουσία δομών που διευκολύνουν ένα παιδί να καταγγέλλει, να βρει καταφύγιο, να επουλώσει τα τραύματά του και αστυνομική αυθαιρεσία που αντιμετωπίζουν πολλές φορές τα θύματα.
Στη δευτερολογία της, η Μαρία Κομνηνάκα αναφέρθηκε και στις δύο τροπολογίες που έφερε τελευταία στιγμή η κυβέρνηση, επισημαίνοντας ως προς τη διαδικασία ότι είναι προβληματικό να συμβαίνει κάτι τέτοιο, αφού έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση στις επιτροπές και κατά συνέπεια να μη δίνεται ο απαραίτητος χρόνος μελέτης και τοποθέτησης επί του περιεχομένου.
Σε ό,τι αφορά την τροπολογία για το λεγόμενο «κουμπί πανικού» σημείωσε πως το ΚΚΕ δέχεται τη λογική του μέτρου ως ενός μέσου πιο έγκαιρης προειδοποίησης, ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό για τους απαράδεκτους όρους και προϋποθέσεις που τίθενται, προκειμένου μια γυναίκα να μπορέσει να ενταχθεί στο πρόγραμμα αυτό, για το γεγονός ότι περιορίζεται μόνο στις γυναίκες και κυρίως μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όταν στην περιφέρεια, σε πιο κλειστές κοινωνίες είναι ακόμα περισσότερα τα εμπόδια που συναντά μια γυναίκα στην προσπάθεια να καταγγείλει ενδοοικογενειακή βία, ενώ κρίσιμα ζητήματα παραπέμπονται αόριστα στο μέλλον για ρύθμιση με υπουργικές αποφάσεις. Για τους λόγους αυτούς τόνισε το ΚΚΕ τοποθετήθηκε με «παρών».
Σε ό,τι αφορά την τροπολογία 1462/122 δήλωσε ότι το ΚΚΕ την καταψηφίζει καθώς διαφωνεί με τα άρθρα που αφορούν σε διευκολύνσεις στη μεταβίβαση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών μεταξύ επιχειρηματικών ομίλων, επισημαίνοντας πως είναι πάγια η διαφωνία του ΚΚΕ για το κατά πόσο θα έπρεπε να έχουν στα χέρια τους Μέσα Ενημέρωσης. Αλλά και για το άρθρο 3 που αφορά μια ευρύτατη δυνατότητα να διευρύνει το ΑΣΕΠ το αντικείμενο των εξεταζόμενων γνώσεων στους γραπτούς διαγωνισμούς, ώστε αυτές να σχετίζονται όχι μόνο με τη φύση της συγκεκριμένης θέσης που διεκδικείται, αλλά δυνητικά με όλο τον κλάδο, κάτι που σπρώχνει σε μεγαλύτερη αγωνία, αβεβαιότητα, φροντιστήρια και έξοδα τους διαγωνιζόμενους.
Ας θυμίσουμε λοιπόν μερικά πολύ πρόσφατα ζητήματα που αποκαλύπτουν τον ρόλο τους σε αυτήν την κρίσιμη υπόθεση αλλά και το ποια ήταν η στάση του ΚΚΕ εδώ και πάρα πολύ καιρό.
Συγκεκριμένα, στις 25/3/21 ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο ο Κανονισμός 2021/821 για τα «είδη διπλής χρήσης», στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα «είδη κυβερνοεπιτήρησης», από τον οποίο συνάγεται ότι η παραγωγή, η εμπορία, η διακίνηση και η εξαγωγή κατασκοπευτικού λογισμικού, όπως το «Pegasus», το «Predator» και δεκάδες άλλα που κυκλοφορούν, θεωρούνται νόμιμες από τη νομοθεσία της ΕΕ. Ο Κανονισμός υπερψηφίστηκε από τους ευρωβουλευτές της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ (δηλαδή κι από τον ίδιο τον Ν. Ανδρουλάκη) και καταψηφίστηκε μόνο από το ΚΚΕ. Πρόκειται για Κανονισμό που έρχεται σε συνέχεια πολλών αντίστοιχων Οδηγιών και νόμων σε ευρωενωσιακό και εθνικό επίπεδο για την παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών από διάφορες υπηρεσίες ασφαλείας και κρατικές αρχές των χωρών - μελών.
Το ίδιο αναδείκνυε και η Ερώτηση που κατέθεσε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα (ΕΟ) του ΚΚΕ, στις 10/8/22, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την ομολογία στην οποία υποχρεώθηκε η κυβέρνηση της ΝΔ για την παρακολούθηση από την ΕΥΠ των επικοινωνιών του Ν. Ανδρουλάκη. Σε αυτήν η ΕΟ του ΚΚΕ ανέδειξε τις «επανειλημμένες «συνακροάσεις» τηλεφώνων στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ από το 2016 που έμειναν αδιερεύνητες από την ΑΔΑΕ. Ενώ κατήγγειλε ότι «το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ, το οποίο έχει ενσωματωθεί από τις κυβερνήσεις και στις εθνικές νομοθεσίες, έχει καταστήσει νόμο και επιτρέπει τη γενικευμένη παρακολούθηση των επικοινωνιών, την παραβίαση της ιδιωτικής ζωής, τη συλλογή, επεξεργασία και ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων σε όλα τα κράτη - μέλη της».
Επισήμαινε άλλωστε ότι «παρόμοιες περιπτώσεις παρακολουθήσεων με το λογισμικό spyware "Pegasus" αποκαλύφθηκαν και για τις κυβερνήσεις των Ουγγαρίας, Πολωνίας και Ισπανίας. Στοιχεία έχουν δει το φως της δημοσιότητας και για τη γερμανική κυβέρνηση που αγόρασε το πιο πάνω κατασκοπευτικό λογισμικό το 2019, ενώ σε διαπραγματεύσεις για την απόκτησή του ήρθαν και οι κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Εσθονίας».
Αλήθεια, δεν τα ξέρουν όλα αυτά η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ;
Αν δεν ξέρουν αυτά, ίσως να μπορούν να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: Αλήθεια, η προμήθεια τέτοιων λογισμικών άφησε αδιάφορες τις ελληνικές μυστικές υπηρεσίες;
Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή, στις 26 Αυγούστου, ο Δημήτρης Κουτσούμπας έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα προς την κυβέρνηση για τη χρήση κακόβουλων λογισμικών σε ευρωπαϊκές χώρες και για το ενδιαφέρον προμήθειάς τους από τις ελληνικές υπηρεσίες. Χαρακτηριστικά είπε:
«Δεν ακούσαμε τίποτα για τις ευρωπαϊκές Οδηγίες και τους νόμους στα κράτη - μέλη της ΕΕ, οι οποίοι επιτρέπουν σε ιδιωτικές εταιρείες με υπερσύγχρονο λογισμικό παρακολούθησης, να συνεργάζονται με το κράτος. Και είτε να το πωλούν είτε να το διαθέτουν επί πληρωμή στις υπηρεσίες τους. Ετσι έχει ανοίξει ο δρόμος για τη γενικευμένη εφαρμογή λογισμικών τύπου "Predator" που κυκλοφορούν στην αγορά και αξιοποιούνται για το ξεκαθάρισμα πολιτικών, επιχειρηματικών, ακόμα και γεωπολιτικών "λογαριασμών"!
Αλήθεια, τώρα για πρώτη φορά, πληροφορηθήκατε την ύπαρξη αυτού του επικίνδυνου λογισμικού, του "Predator" και κάνετε σαν να πέσατε από τα σύννεφα;».
Και έθεσε τα εξής ερωτήματα:
- Είχε ή δεν είχε δρομολογηθεί ακόμα επί προηγούμενων κυβερνήσεων η αγορά ενός νέου συστήματος με λογισμικό που παρέχει μεγαλύτερες δυνατότητες, ιδιαίτερα για παρακολουθήσεις δημοφιλών εφαρμογών όπως το Viber, το Messenger, το WhatsApp κ.ά., για τις «ανάγκες» της ΕΥΠ και της ΕΛ.ΑΣ.;
- Είχε ή δεν είχε εξεταστεί η εφαρμογή τέτοιου λογισμικού στην Αγγλία και στην Ιταλία, όπως και η προμήθεια ειδικού λογισμικού από το Ισραήλ;
- Ηταν ή όχι στις προθέσεις προηγούμενων κυβερνήσεων η προμήθεια ακόμα και του συστήματος "Predator"; Μήπως έκαναν και σχετικές συνομιλίες και διαπραγματεύσεις για πιθανή αγορά του;
- Ολοκληρώθηκε ή όχι αυτή η "έρευνα αγοράς" από την κυβέρνηση της ΝΔ περίπου το 2020, με την προμήθεια λογισμικού "Pegasus" και "Hrisaoras";».
Ακόμα να απαντήσουν...
Και τι να πουν, πόσο μάλλον όταν γνωρίζουν ότι ο ευρωενωσιακός Κανονισμός υπερέχει του εθνικού δικαίου. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά πως ό,τι και να νομοθετήσουν, τα κατασκοπευτικά λογισμικά διακινούνται ελεύθερα!
Παρεμβαίνοντας στην αντιπαράθεση ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ γύρω από τις «προτάσεις» τους για τη λειτουργία της ΕΥΠ και για την απαγόρευση χρήσης λογισμικών τύπου «Predator», ο Δ. Κουτσούμπας ανέφερε μεταξύ άλλων σε πρόσφατη ομιλία του:
«Τους θυμίζουμε κάτι που όλοι τους είχαν συμφωνήσει και ψηφίσει: Οτι η παραγωγή, εμπορία και διάθεση των λογισμικών παρακολούθησης είναι "επιτρεπτή με βάση τον Κανονισμό της ΕΕ", ο οποίος μάλιστα υπερέχει των νόμων του εθνικού δικαίου. Οπως επίσης είναι παραπάνω και από τον ανάλογο νόμο που ζητάει ο κ. Τσίπρας. Και οι δύο τους ξέρουν τι ισχύει, αλλά για ξεκάρφωμα τα κάνουν αυτά, μετά την αυτογελoιοποίησή τους, μετά από όσα έχουν ψηφίσει και έχουν πει. Γιατί αυτόν τον απαράδεκτο Κανονισμό τον έχουν ψηφίσει όλα τα άλλα κόμματα πλην του ΚΚΕ. Και τώρα έχουν το θράσος να εμφανίζονται ως "αθώες περιστερές"»!
Και να συνεχίζουν την αυτογελοιοποίηση, με τα όσα λένε γύρω και από το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση...
Νομοσχέδιο που επιβεβαίωσε πως με ευθύνη της ΝΔ και των άλλων αστικών κομμάτων, ανοίγουν νέοι αντιδραστικοί δρόμοι για τη θωράκιση και ενίσχυση του κράτους, των υπηρεσιών παρακολούθησης και καταστολής. Νομοσχέδιο που ενισχύει περαιτέρω όλο το αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο του «ουδείς εξαιρείται των παρακολουθήσεων». Αναβαθμίζει τη δράση της ΕΥΠ και τις λειτουργίες του αστικού επιτελικού κράτους, με σημαία την «εθνική ασφάλεια» του κεφαλαίου. Αυτή η «εθνική ασφάλεια» ορίζεται στο νομοσχέδιο της ΝΔ με τρόπο που αποκαλύπτει ότι από τη φύση της στοχεύει στον «εχθρό λαό».
Οσο για τα κατασκοπευτικά λογισμικά με βάση και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, όχι απλά δεν απαγορεύονται αλλά με τον πλέον επίσημο τρόπο νομιμοποιούνται στα χέρια των κρατικών αρχών και μυστικών υπηρεσιών...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου