Επιλογή γλώσσας

Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

Το αντιλαϊκό κράτος έχει συνέχεια και στην παιδεία


Καθημερινά, εκατομμύρια νέων, εκπαιδευτικών και γονιών έρχονται αντιμέτωποι με τεράστιες ελλείψεις και προβλήματα. Η απάντηση διαχρονικά η ίδια: «Το ταμείο είναι μείον». Φυσικά, λεφτά δεν υπάρχουν, μόνο σε ό,τι αφορά την ουσιαστική στήριξη σχολείων, πανεπιστημίων και χώρων κατάρτισης, ακόμα και για απολύτως αναγκαία. Κατά τ' άλλα, και για μια σειρά ζητήματα και στους χώρους της Παιδείας γίνεται «πάρτι εκατομμυρίων» στις πλάτες των πολλών.

Ας δούμε και μια άλλη πλευρά. Πώς γίνεται οι αλλεπάλληλοι νόμοι για την Παιδεία να μην λύνουν αυτά που υποτίθεται ότι θέλουν να λύσουν, να αναβαθμίσουν τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, τους χώρους κατάρτισης; Είναι ζήτημα ανικανότητας; Είναι ζήτημα «εμμονών»;

Κι όμως. Μια χαρά τα καταφέρνουν οι νόμοι αυτοί στο κύριο: Η ποιότητα της μόρφωσης να καθορίζεται ολοένα και περισσότερο από την τσέπη και γι' αυτό να βλέπουμε μπροστά μας το τοπίο των σχολείων και των πτυχίων των πολλών ταχυτήτων, των αποκλεισμών.

Αυτοί είναι οι στόχοι όλων των κυβερνήσεων που πέρασαν. Γι' αυτό και ντύνουν τους αντιδραστικούς σκοπούς τους με όμορφες λεξούλες που όμορφα καίγονται. «Ελευθερία επιλογών, αναβάθμιση, αυτονομία, αριστεία, κουλτούρα αξιολόγησης» και άλλα πολλά, τα ακούσαμε πολλές φορές αυτά τα χρόνια και άλλες τόσες αποδείχτηκε στην πράξη ποιο ήταν το περιεχόμενό τους.

Ναι. Εχουμε πείρα απ' αυτή την ταξική και γι' αυτό άδικη πολιτική.

Είναι η μείωση των δαπανών για την Παιδεία κατά 1,8 δισ. ευρώ, με τη σφραγίδα όλων των κυβερνήσεων, τα τελευταία 11 χρόνια. Είναι τα 2,7 δισ. ευρώ που δίνουν από την τσέπη τους οι γονείς κάθε χρόνο μήπως καλύψουν τα τεράστια κενά και τις ανεπάρκειες του σχολείου.

Είναι το γεγονός ότι 1 στους 4 κατόχους πτυχίων ΑΕΙ είναι άνεργος, είναι το γεγονός ότι 1 στους 3 πτυχιούχους δουλεύει σε άσχετο αντικείμενο από αυτό που σπούδασε. Είναι το 42,4% των αποφοίτων ΙΕΚ που είναι άνεργοι και το 28,6% που δουλεύει σε άσχετο αντικείμενο.

Παράλληλα όμως είναι τα εκατοντάδες εκατομμύρια που δίνονται για ερευνητικά εργαστήρια μόνο για επιχειρηματική χρήση, ενώ οι χιλιάδες φοιτητές είναι αποκλεισμένοι απ' αυτά και είναι οι γονείς τους που τα έχουν πληρώσει. Είναι τα 130 εκατομμύρια ευρώ που πληρώνει ο λαός - μέσω του κρατικού προϋπολογισμού - για να αποσπαστεί η παιδαγωγική επάρκεια και να δίνεται ως εμπόρευμα επί πληρωμή! Δηλαδή να υποβαθμιστούν τα πτυχία και για να μπουν νέοι φραγμοί στα μεταπτυχιακά!

Είναι τα 160 εκατομμύρια ευρώ που δόθηκαν για την ψηφιακή κοσμογονία των σχολείων το 2022, που όμως δεν έλυσαν τα πλημμυρισμένα σχολεία, τα ρημαγμένα από σεισμούς σχολεία, τα παγωμένα σχολεία. Είναι τα εκατομμύρια για την προώθηση των δεξιοτήτων, που όμως δεν αντιμετώπισαν τα μορφωτικά κενά που συσσωρεύονται.

Εχουμε ζήσει και έχουμε πληρώσει τη συνέχεια του κράτους και των αντιλαϊκών κυβερνήσεων που καθεμία αφήνει στα υπουργικά συρτάρια ανεξόφλητες επιταγές. Ετσι, λοιπόν, κάθε φωτογραφία της στιγμής, το «τώρα», η καθημερινότητα του κόσμου της Εκπαίδευσης, έχει το «πριν» του νομοθετικού οπλοστασίου, που αφήνει ως προίκα κάθε κυβέρνηση, και έχει και το «μετά», των κοινών στρατηγικών επιλογών στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στους χώρους κατάρτισης. Αυτό είναι το κοινό τους κυβερνητικό πρόγραμμα.


Το «τώρα» της ΝΔ και τα «πριν» του ΣΥΡΙΖΑ, που είναι ακόμα εδώ

Το σημερινό χάλι για γονείς, μαθητές και φοιτητές δεν είναι «έργο μιας πράξης»

Το κυβερνητικό έργο ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στην Παιδεία άφησε στην κα Κεραμέως την εξής προίκα:

  • Σπρώξιμο της ευθύνης για την αρχική ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση σε μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο από το υπάρχον προσωπικό, ειδικευμένο ή ανειδίκευτο. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Νομοθετική πρόβλεψη για τοποθέτηση κοντέινερ νηπιαγωγείων ακόμα και σε Λύκεια, για να γενικευτεί χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση και διορισμούς, η δίχρονη Προσχολική Αγωγή. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Περικοπή διδακτικών ωρών και μαθημάτων στα Δημοτικά Σχολεία, «εξοικονόμηση» εκπαιδευτικών με κατάργηση του υπεύθυνου δασκάλου για να γενικευτεί όπως - όπως το ολοήμερο σχολείο. Υποβάθμιση των ειδικοτήτων των καλλιτεχνικών μαθημάτων και ανάθεση αυτών στους δασκάλους! Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Εισαγωγή στείρων δεξιοτήτων στα σχολεία, αντί για σύγχρονη ολοκληρωμένη μόρφωση που θα απαντά και στις σύγχρονες εξελίξεις. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Διπλές και τριπλές αναθέσεις μαθημάτων σε Γυμνάσια και Λύκεια, δηλαδή καθηγητές να διδάσκουν σε άσχετα απ' αυτούς γνωστικά αντικείμενα. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Νέα εμπόδια στην πρόσβαση στα πανεπιστήμια για τους χιλιάδες μαθητές του Λυκείου, ακόμα πιο έντονη μετατροπή του Λυκείου σε ψυχοφθόρο εξεταστικό κέντρο. Ανοιγμα της συζήτησης για να καθορίζουν τα πανεπιστήμια το προφίλ των εισαχθέντων... επί της ουσίας δηλαδή ΕΒΕ! Επιβολή ΦΠΑ 23% στα δίδακτρα των ιδιωτικών φροντιστηρίων μαθημάτων και ξένων γλωσσών. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Περιορισμοί στη συγκρότηση και λειτουργία των ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, με τους μαθητές να αναγκάζονται να εγκαταλείπουν την ειδικότητα που επιθυμούν ή να μεταφέρονται σε άλλο σχολείο. Απαρχαιωμένα εργαστήρια, εξοπλισμοί, βιβλία. Πτυχίο επαγγελματικού Λυκείου, χωρίς όμως πρόσβαση στο επάγγελμα! Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Προγράμματα σπουδών και βιβλία για τα ΙΕΚ, απαρχαιωμένα και ασύνδετα μεταξύ τους, εργαστήρια που είναι μόνο για τα μουσεία και φυσικά αντί για πτυχίο με επαγγελματικά δικαιώματα, προσόντα και πιστοποιήσεις επί πληρωμή. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Χιλιάδες νέοι γίνονται «πειραματόζωα» στις αλλαγές του ακαδημαϊκού χάρτη, αλλαγές προγραμμάτων σπουδών με κριτήριο το πόσοι διδάσκοντες υπάρχουν και την «κινούμενη άμμο» της αγοράς. Σημαντικά μαθήματα για την επιστημονική και επαγγελματική επάρκεια του απόφοιτου πετιούνται εκτός πτυχίων. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Νομοθετικό πλαίσιο για την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο και κυνήγι προσόντων επί πληρωμή για τον διορισμό στην Εκπαίδευση. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων. Δέχτηκε συγχαρητήρια από την αντιπολίτευση της Κεραμέως. Συνεχίζεται επί ΝΔ.
  • Ανοιγμα του δρόμου για προπτυχιακά με δίδακτρα και απελευθέρωση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά. Συνεχίζεται επί ΝΔ.

Το κράτος έχει συνέχεια...

Μέσα στην πανδημία αλλά και πριν και μετά, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχασε χρόνο να προωθήσει ένα βήμα παραπέρα την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών της εργατικής - λαϊκής οικογένειας.

Στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία, νομοθέτησε νέους χειρότερους όρους για συνωστισμό μέσα στη σχολική αίθουσα, στα 25 ακόμα και 27 παιδιά! Η αναζήτηση κοντέινερ, αποθηκών, υπογείων για να στοιβαχτούν τα νήπια και τα προνήπια, έγινε τραγική πραγματικότητα.

«Υποδέχτηκε» την πανδημία με μια μάσκα - αερόστατο, πάρκαρε επί 36 μήνες τους μαθητές μπροστά από μία οθόνη, κι ακόμη μετράμε τις πληγές στα μαθησιακά κενά, την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, γιατί η εξασφάλιση υποδομών, ουσιαστικών μέτρων προστασίας, υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών και των εκπαιδευτικών απαιτούσε αυξημένα κονδύλια, τα οποία η κυβέρνηση δεν τα χώρεσε στις δημοσιονομικές προτεραιότητες. Αφησε κυριολεκτικά αβοήθητους τους εκπαιδευτικούς στη μάχη που έδιναν να βρεθούν δίπλα στους μαθητές, ενώ προώθησε τη νομοθετική αθλιότητα για τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων μέσα από τις σχολικές τάξεις, η οποία έμεινε στα χαρτιά από τους αγώνες των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονιών.

Ψήφισε τους απαράδεκτους νόμους για τα σχολεία, που βάζουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη των γονιών, δημιουργούν σχολεία πολλών ταχυτήτων, αξιολογούν τα σχολεία για το πώς θα φτωχύνουν ακόμα περισσότερο τη σκέψη των μαθητών. Τα αξιολογημένα σχολεία είναι τα πλημμυρισμένα σχολεία, τα σχολεία που σκοτώνονται μαθητές, τα σχολεία που πέφτουν ταβάνια στα κεφάλια τους.

Προώθησε ακόμα παραπέρα τις δεξιότητες, όπου ο κάθε τυχάρπαστος θα βρίσκει τον χώρο για να κάνει τη σύγχρονη πλύση εγκεφάλου στα παιδιά και στους νέους.

Εφερε την Τράπεζα Θεμάτων και την ΕΒΕ, φορτώνοντας με ακόμα μεγαλύτερο άγχος τους μαθητές του Λυκείου και τις οικογένειές τους. Τα μεγάλα φροντιστήρια συνεχίζουν να κάνουν πάρτι, αποδεικνύοντας ότι και με ΣΥΡΙΖΑ και με ΝΔ χαμένος είναι ο λαός.

Εφερε νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, με σκοπό οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ να είναι ακόμα πιο φθηνοί και εκμεταλλεύσιμοι από τις μεγάλες επιχειρήσεις, επέβαλε την ανήλικη εργασία και τη φθηνή μαθητεία ακόμα και δεκαπεντάχρονων παιδιών! Διατήρησε το απαράδεκτο γεγονός το πτυχίο απλά να είναι ένα χαρτί χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, όπως ακριβώς ζητά ο ΣΕΒ και ψηφίζουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις, αλλά και αποφασίζει η ΕΕ.

Χτύπησε ακόμα περισσότερο το πτυχίο των πανεπιστημίων και προχώρησε ακόμα περισσότερο σε απελευθέρωση των αναγνωρίσεων των κολεγίων. Με τους νόμους που έφερε, προχώρησε ακόμα περισσότερο στην αποσύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στο επάγγελμα, ενώ πέντε χρόνια τώρα, δηλαδή και επί ΣΥΡΙΖΑ και επί ΝΔ, δεν έχει λυθεί ακόμα το πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων χιλιάδων φοιτητών από τα πρώην ΤΕΙ.

Ψήφισε τον απαράδεκτο νόμο για την πανεπιστημιακή αστυνομία (30 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο!), τις διαγραφές φοιτητών, που καμία κυβέρνηση δεν τους στήριξε για να μην αναγκάζονται να παρατείνουν τις σπουδές τους. Προέβλεψε την απαράδεκτη ρύθμιση για χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με βάση και τα επιχειρηματικά κριτήρια που θέτουν οι διάφοροι οργανισμοί, μακριά και ενάντια από τις αγωνίες και τις ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Στο έδαφος των πολλών που τους ενώνουν

Αυτό που πραγματικά δίνει συνέχεια στο αντιδραστικό εκπαιδευτικό τους έργο δεν είναι απλά ένα άθροισμα νόμων. Είναι οι ταξικοί τους στόχοι και τα ταξικά τους αποτελέσματα. Γι' αυτό και:

...τα συγχαρητήρια από το κεφάλαιο. Οι δηλώσεις του εκπροσώπου των ιδιωτικών κολεγίων σε επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων, ότι το νομοσχέδιο είναι σε σωστή κατεύθυνση. Η χαρά των μεγάλων φροντιστηρίων ότι ο νόμος Γαβρόγλου «θα ωφελήσει και τις εγγραφές μας»!

...τα «μπράβο» από την Ευρωπαϊκή Ενωση των λόμπι, από τον ΟΟΣΑ που προτείνει πετσόκομμα μισθών και συντάξεων. Για τα βήματα που γίνονται στα σχολεία των πολλών ταχυτήτων και στη διαβόητη αντιδραστική «αξιολόγηση».

...το 3ο μνημόνιο των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που έτρεξαν να ψηφίσουν ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, όταν ετέθη ζήτημα απώλειας της κυβερνητικής πλειοψηφίας (για να μην ξεχνιόμαστε... αλλά και για να καταλάβουμε τι σημαίνει αντιλαϊκή σταθερότητα) και έθετε ρητά το θέμα για εξορθολογισμό δαπανών για την Παιδεία, της αυτονομίας των σχολείων κ.ά. Αυτόν τον «εξορθολογισμό» για να αυγατίσουν τα κέρδη των λίγων πληρώνουμε και σήμερα. Αυτή την «αυτονομία των σχολείων» είχε και ως σύνθημα η Κεραμέως στους αντιδραστικούς νόμους της.

...τα νέα μνημόνια του Ταμείου Ανάκαμψης, που δίνουν 600 εκατομμύρια για αριστεία και ψίχουλα για τις νέες και τους νέους που σπουδάζουν στους χώρους κατάρτισης και στα πανεπιστήμια.

...οι κοινές προκλητικές απαντήσεις στον κόσμο της Εκπαίδευσης που διεκδικεί τα αυτονόητα. Οι δηλώσεις Φίλη (υπουργού Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ) ότι «τα προηγούμενα χρόνια γίνονταν περισσότερες προσλήψεις αναπληρωτών από τις ανάγκες», ότι «είχαμε σπατάλη δυνάμεων και πιστώσεων». Αλλά και οι απαράδεκτες δηλώσεις Κεραμέως, ότι «δεν υπάρχουν κενά στα σχολεία, αν υπάρχουν να μου το πείτε»...

Δεν είναι να απορεί λοιπόν κανείς με την αντιπολίτευση που έκανε η ΝΔ στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Χαρακτηριστικά θυμίζουμε το εξής: Η Ν. Κεραμέως χρέωσε στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ότι «η αναδιάταξη» στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν «προχωρά σε κοινό βηματισμό με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας», με τον Φίλη να απαντάει και να διαβεβαιώνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «χτίζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα συνδεδεμένο με την οικονομία και την αγορά εργασίας»! Ο ίδιος ο Γαβρόγλου παραδέχεται ότι η ΝΔ διατήρησε τη νέα δομή των ΑΕΙ από τον δικό του νόμο!

Τι μένει στον ΣΥΡΙΖΑ να πει ότι θα αλλάξει; Την κατάπτυστη Τράπεζα Θεμάτων. Την οποία αναγκάστηκε να καταργήσει, γιατί πιέστηκε από τους αγώνες των μαθητών. Απόδειξη; «Ας διευκρινίσουμε κάτι σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων. Δεν είναι εξ ορισμού κατακριτέα αν εφαρμοστεί μόνο στη Γ' Λυκείου και όχι με τον τρόπο που είχε εφαρμοστεί το 2014»! Αυτά γράφει, το 2021, ο υπουργός Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Γαβρόγλου σε βιβλίο που υπογράφει - άρα εγκρίνει - ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Τσίπρας. Μπορεί κάποιος να τους εμπιστευτεί; Προφανώς όχι! Μοναδική εγγύηση ώστε σήμερα να έχουμε κάτι καλύτερο, κάτι να γίνει προς όφελος των πολλών, είναι η ισχυρή λαϊκή αντιπολίτευση, με ισχυρό ΚΚΕ.

Αν έχεις τέτοια «αντιπολίτευση», τι να τους κάνεις τους φίλους;

Οι χιλιάδες του εκπαιδευτικού κόσμου που αντιπάλεψαν την πολιτική της ΝΔ αντιπάλεψαν και την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Και την αντιπάλεψαν όχι μόνο γιατί «το κράτος έχει συνέχεια» και κάθε κυβέρνηση χτίζει στο έδαφος της προηγούμενης, αλλά και γιατί στα μεγάλα και κομβικά ζητήματα υπήρχε συναίνεση!

Στην επίθεση στο μυαλό των μαθητών, με επίκεντρο τις δεξιότητες, υπήρχε απόλυτη συμφωνία από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Απόδειξη; «Είμαστε αναφανδόν υπέρ του να υπάρχουν ήπιες δραστηριότητες στο σχολείο. Δεν είμαστε, το κάναμε ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» (Κ. Φίλης στη Βουλή).

Τις προτάσεις του ΚΚΕ για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια, τόσο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και η κυβέρνηση της ΝΔ τις απόρριψαν!

«Θέλετε λοιπόν οι μαθητές να εισάγονται σε σχολές που θα τους ενδιαφέρουν; Κάντε αυτό που δεν έκανε ο κ. Γαβρόγλου. Δώστε τη δυνατότητα στους μαθητές να κατοχυρώνουν βαθμολογία μαθημάτων για τις επόμενες χρονιές. Τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών μπορούν να βοηθηθούν με αυτό το μέτρο, για να περάσουν σε τμήματα των πρώτων τους επιλογών» (Δ. Κουτσούμπας στη Βουλή).

Ο ΣΥΡΙΖΑ στήριξε ουσιαστικά την αντιδραστική γραμμή των αλλαγών στα σχολεία, λέγοντας, άκουσον - άκουσον, ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν ακολουθεί τις «καλές πρακτικές» της ΕΕ και ότι η υπουργός δεν ακούει τον ΟΟΣΑ! Τον ΟΟΣΑ, που προτείνει συγχωνεύσεις σχολείων, ακόμα περισσότερες δεξιότητες, εξάρτηση του σχολείου από πόρους, χορηγούς και από την τσέπη των γονιών!

Αν έχεις τέτοια ...αντιπολίτευση, τι να τους κάνεις τους φίλους; Αυτό μάλιστα επιβεβαιώθηκε και στη στάση του ΣΥΡΙΖΑ όταν η Κεραμέως έφερνε αντιδραστικές αλλαγές που χτυπούσαν τα δημοκρατικά δικαιώματα του κόσμου της Εκπαίδευσης.

Από το «Κάντε ησυχία» του Τσίπρα στους φοιτητές όταν πάλευαν - και το κατάφεραν - να σταματήσουν την είσοδο της πανεπιστημιακής αστυνομίας, μέχρι την απαράδεκτη πρόταση να υπάρχει αστυνομία στις σχολές αλλά να δίνει λόγο στον πρύτανη!

Αλλά και με την πολιτική κάλυψη στην κατά τ' άλλα επονείδιστη Κεραμέως και στην προσπάθειά της να στήσει ηλεκτρονικές εκλογές - παρωδία στους εκπαιδευτικούς, που έφαγε τα μούτρα της από την τεράστια αποχή!

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου