ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Εκκλησίας και ξεπέρασμα των αναχρονισμών στο Ελληνικό Δίκαιο
Στους αναχρονισμούς που υπάρχουν στο Ελληνικό Δίκαιο, όσον αφορά το σημερινό δίκαιο της ιθαγένειας, αλλά και τις σχέσεις κράτους - Εκκλησίας, αναφέρθηκε στην ομιλία του στη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναθεώρησης Συντάγματος ο Γιάννης Γκιόκας, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του ΚΚΕ.
Αναφερόμενος στο ζήτημα της ψήφου των αποδήμων, επισήμανε ότι το βασικό δεν είναι ο τρόπος άσκησης του δικαιώματος, όσο ότι στο ζήτημα της ψήφου των αποδήμων επιδρά καθοριστικά το σημερινό αναχρονιστικό δίκαιο της ιθαγένειας, η κυριαρχία του δικαίου του αίματος, με αποτέλεσμα να είναι απροσδιόριστος ο αριθμός όσων μπορούν να εγγραφούν. Σημείωσε, επίσης, ότι στο Ελληνικό Δίκαιο ταυτίζεται η απόκτηση της ιθαγένειας με την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους, ενώ σε άλλες χώρες δεν είναι έτσι, αλλά υπάρχει μια συμπληρωματική πράξη για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους. «Άρα είναι Νο 1 ζήτημα το ζήτημα της ιθαγένειας και ο αναχρονισμός που υπάρχει στο ελληνικό δίκαιο της ιθαγένειας», τόνισε.
Στο ζήτημα των σχέσεων κράτους - Εκκλησίας, υπενθύμισε ότι το ΚΚΕ από το 2008 έχει καταθέσει ένα πλέγμα προτάσεων για τον υπερώριμο πλήρη διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, που παραμένει επίκαιρο.
Απευθυνόμενος τόσο στη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και στην προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε ότι «δεν τολμάτε να κάνετε ούτε τον υπερώριμο αστικό εκσυγχρονισμό, όπως ο πλήρης διαχωρισμός κράτους - Εκκλησίας, που σε καμία περίπτωση και σε τίποτα δεν εμποδίζει τα θρησκευτικά "πιστεύω" και την όποια θρησκευτική συνείδηση του ανθρώπου. Άλλωστε η θρησκευτική συνείδηση δεν καθορίζεται με νόμους και διατάγματα, ούτε τώρα ούτε στο μέλλον, είναι πολύ πιο σύνθετο ζήτημα. Ο διαχωρισμός δεν παραγνωρίζει ούτε αρνείται τη συμβολή της Εκκλησίας στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και των παραδόσεων, λόγω και του ρόλου που είχε η Εκκλησία στο πλαίσιο του οθωμανικού κράτους». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι ο πλήρης διαχωρισμός κράτους - Εκκλησίας έχει γίνει εδώ και δεκαετίες, εδώ και αιώνες σε άλλα κράτη.
Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε -μεταξύ άλλων- στην ανάγκη για κατάργηση της αναφοράς στο Σύνταγμα σε επικρατούσα θρησκεία, καθώς και στην υποχρεωτικότητα μιας σειράς τελετών που πρέπει να έχουν πολιτικό χαρακτήρα -πολιτικός γάμος, ονοματοδοσία κ.λπ.- σημειώνοντας ότι είναι άλλο ζήτημα το δικαίωμα του καθενός να κάνει θρησκευτικό γάμο, βαφτίσια κ.λπ.
Για το περιουσιακό της Εκκλησίας, σημείωσε ότι θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί στη βάση ότι από την Επανάσταση του 1821 δημιουργήθηκε νέο κράτος, νέο Δίκαιο και δεν υπάρχει καμία συνέχεια με το Δίκαιο είτε της βυζαντινής είτε της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Άρα, δεν αναγνωρίζονται τίτλοι, χρυσόβουλα, φιρμάνια με βάση τα οποία και σήμερα η Εκκλησία διεκδικεί ή αμφισβητεί δημόσιες εκτάσεις.
Αναφερόμενος στην προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σημείωσε: «Όχι μόνο δεν ακουμπήσατε το περιουσιακό, αλλά επιχειρήσατε να κάνετε και ένα deal με την ηγεσία της Εκκλησίας, μέσω του γνωστού ταμείου -άσχετα αν δεν καρποφόρησε- που ήταν σε χειρότερη έκδοση από το ταμείο της ΝΔ και στο οποίο θέλατε να εντάξετε εκτάσεις που ανήκουν στο Δημόσιο και διεκδικούνται από την Εκκλησία, νομιμοποιώντας τις διεκδικήσεις για να αποσπάσετε από την Εκκλησία τη συναίνεση στις περιορισμένου χαρακτήρα συνταγματικές αλλαγές που προωθείτε».
Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη για την κατάργηση του κατηχητικού χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών με την αλλαγή της παρ. 2 του αρ. 16 του Συντάγματος και επισήμανε ότι από το γεγονός της αναφοράς της επικρατούσας θρησκείας στο Σύνταγμα, τίθεται και από την εκπαίδευση ως στόχος η προαγωγή της θρησκευτικής συνείδησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου