Επιλογή γλώσσας

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019

Νέα «πεσκέσια» στους φαρμακοβιομήχανους


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

 Επιπλέον προνόμια, μέτρα στήριξης και πεσκέσια πολλών εκατομμυρίων στους φαρμακοβιομήχανους έρχεται να δώσει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση την Τετάρτη.


Παίρνοντας τη σκυτάλη από τους προκατόχους της, η κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την κερδοφορία και τις επενδύσεις των φαρμακοβιομηχάνων, καμουφλάροντας διατάξεις με φληναφήματα περί «δικαιωμάτων των ασθενών» και «ανθρώπινης μεταχείρισής τους».

Και αυτό το νομοσχέδιο διαπνέεται από μέτρα «εξορθολογισμού των δαπανών» και «μείωσης της επιβάρυνσης των ιδιωτών από τη φαρμακευτική δαπάνη», σκιαγραφώντας τα χαρακτηριστικά μιας «ανάπτυξης» που όχι μόνο δεν έχει αντίκρισμα στο λαό, αλλά ρίχνει στην πυρά την ανάγκη του για δημόσια και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Ενδεικτικές είναι οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στο Γ' μέρος του νομοσχεδίου, το οποίο αφορά «τα φάρμακα και τον συμψηφισμό αυτόματης επιστροφής φαρμακευτικής δαπάνης με τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης (clawback)».

Συγκεκριμένα:

-- Στο άρθρο 20 προβλέπεται «η δυνατότητα στους κατόχους άδειας κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων να προβαίνουν σε εθελούσια μείωση τιμής φαρμακευτικού προϊόντος, για την οποία θα εκδίδεται συμπληρωματικό δελτίο τιμής». Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, με τη συγκεκριμένη ρύθμιση «επιχειρείται η ενδυνάμωση του ανταγωνισμού μεταξύ των κατόχων αδειών κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων».

-- Στο άρθρο 21 προβλέπεται «συμψηφισμός αυτόματης επιστροφής φαρμακευτικής δαπάνης (clawback) με τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, με το ποσό που αντιστοιχεί σε: α) ποσοστό επί των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης, περιλαμβανομένων των δαπανών για κλινικές δοκιμές, και οι οποίες συνδέονται άμεσα με δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης συγκεκριμένης στόχευσης και αιτιολογίας, β) ποσοστό επί των δαπανών που αντιστοιχούν σε επενδυτικά σχέδια ανάπτυξης προϊόντων, ή υπηρεσιών ή γραμμών παραγωγής».

Η παροχή νέων διευκολύνσεων και φοροαπαλλαγών με αιχμή το clawback αποτελεί πάγια απαίτηση των φαρμακοβιομηχάνων, ανεξάρτητα από τους μεταξύ τους ανταγωνισμούς. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έστρωσε το έδαφος, η κυβέρνηση ΝΔ το απογειώνει, δίνοντας δώρο το clawback για να επενδύσουν με τζάμπα χρήμα εκεί που προσδοκούν τα μεγαλύτερα κέρδη. Οσο για την έρευνα, τις κλινικές δοκιμές και τις μελέτες, είναι αυτονόητο ότι δεν υποτάσσονται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες, αλλά και πάλι στην κερδοφορία των φαρμακοβιομηχάνων.

Την ίδια ώρα οι ασθενείς θα συνεχίσουν να χρυσοπληρώνουν το Φάρμακο - εμπόρευμα, καθώς, πέραν όλων των άλλων, παραμένει η δαμόκλειος σπάθη των κλειστών και πετσοκομμένων κρατικών προϋπολογισμών για τη φαρμακευτική δαπάνη, αναγκάζοντας τους ασθενείς να πληρώνουν ακόμη μεγαλύτερα ποσά για φάρμακα.

Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί και το άρθρο 25, μέσω του οποίου αναθεωρείται ο κατάλογος αποζημιούμενων φαρμάκων, όπου προβλέπεται «η υποχρέωση της Επιτροπής Αξιολόγησης να προβαίνει σε αιτιολογημένη απόρριψη των αιτημάτων για την ένταξη στον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων, σύμφωνα με την Οδηγία 89/105 της ΕΕ».

Για τον ΕΟΔΥ (πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ) και το ΕΚΑΒ

Στο Α' μέρος του νομοσχεδίου καταργείται το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας» (ΕΟΔΥ), που είχε ιδρυθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και μεταφέρεται στον διάδοχο του ΕΟΔΥ, που πλέον είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, αποκτώντας διευρυμένες δυνατότητες διαχείρισης της υγειονομικής κάλυψης προσφύγων και μεταναστών.

Να σημειωθεί ότι με τον ν. 4600/2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο Οργανισμός μετατράπηκε σε ΝΠΔΔ στο όνομα της «πάταξης της διαφθοράς». Ωστόσο, πίσω από την ταμπέλα, το περιεχόμενο προέβλεπε την αυτοχρηματοδότησή του, χορηγίες, αγοραπωλησία υπηρεσιών, όλα όσα συνιστούν επιχείρηση και αίρουν το χαρακτήρα που θα έπρεπε να έχει ένας οργανισμός που ασχολείται με φλέγοντα ζητήματα τα οποία αφορούν τη δημόσια υγεία. Στην ουσία, αυτό που κάνει σήμερα η κυβέρνηση είναι να αποκαθιστά την ταμπέλα...

Με τις διατάξεις στο ΣΤ' μέρος του νομοσχεδίου καταργείται το ΕΚΕΠΥ ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία και προωθείται η «σύσταση Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων Δημόσιας Υγείας».

Το νομοσχέδιο κάνει λόγο για «μέτρα βελτίωσης» της παρεχόμενης προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας, «ιδίως ενόψει κρίσεων και επειγόντων περιστατικών». Στα μέτρα αυτά εντάσσεται η τροπολογία διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του ΕΚΑΒ, με την ανάθεση σε αυτό αρμοδιοτήτων του ΕΚΕΠΥ, με σκοπό - όπως αναφέρεται - την ενιαία λειτουργία των επιχειρησιακών κέντρων του ΕΚΑΒ και την «επίτευξη αποτελεσματικότερης, ενιαίας και άμεσης αντιμετώπισης αιτημάτων προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας, ιδίως σε καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επειγόντων περιστατικών».

Για να επιτευχθεί όμως αποτελεσματικότερη, βελτιωμένη και άμεση προνοσοκομειακή και νοσοκομειακή φροντίδα απαιτείται ένα αναπτυγμένο δίκτυο υποδομών, με ασθενοφόρα, σύγχρονες κινητές μονάδες (καρδιολογικές κ.ά.), μέσα διακομιδής και αεροδιακομιδής, επαρκές και εκπαιδευμένο προσωπικό, σύγχρονο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Οταν όλα τα παραπάνω παραμένουν εγκληματικά αποψιλωμένα και ο ιδιωτικός τομέας ανθεί, η όποια «μεταρρύθμιση» είναι πουκάμισο αδειανό...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου