Επιλογή γλώσσας

Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023

Πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση το γαλλοβρετανικό αεροσκάφος «Κονκόρντ».


2 Μαρτίου 1969: Η χρονιά των μεγάλων επιτευγμάτων της αεροναυπηγικής

Η 2η του Μάρτη συνδέεται με δύο σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία των προσπαθειών του ανθρώπου να κατακτήσει τους αιθέρες. Στις 2 του Μάρτη 1748 ο Γάλλος Ζαν Πιερ Μπλανσάρ γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που καταφέρνει να πλοηγήσει ένα αερόστατο όπου αυτός θέλει, ώστε να μην είναι έρμαιο της φοράς των ανέμων.

Μετά από 221 χρόνια, στις 2 του Μάρτη 1969, πραγματοποιεί, στην Τουλούζη της Γαλλίας, την παρθενική του πτήση το «Κονκόρντ», το γαλλοβρετανικό αεροσκάφος που πετάει με υπερηχητική ταχύτητα και φιλοδοξεί να κατακτήσει τις διεθνείς αερομεταφορές.

Ομως, το 1969 ήταν μια χρονιά που σφραγίστηκε και με άλλες μεγάλες επιτυχίες στον τομέα της αεροναυπηγικής. Κατά τη διάρκεια του 1969 παρουσιάστηκαν άλλοι δυο τύποι αεροσκαφών που μαζί με το «Κονκόρντ» άλλαξαν τα δεδομένα και καθόρισαν τις μετέπειτα εξελίξεις στις μεταφορές και στις αεροπορικές συγκοινωνίες. Στις 8 του Φλεβάρη 1969 πέταξε για πρώτη φορά στο αεροδρόμιο της πόλης Εβερετ των ΗΠΑ το «Τζάμπο» της αμερικανικής αεροπορικής βιομηχανίας «Μπόινγκ», ενώ λίγο αργότερα κάνει την εμφάνισή του και το σοβιετικό «Τουπόλεφ Tu- 144».

To «Κονκόρντ» ήταν το αποτέλεσμα της συνεργασίας των αεροπορικών βιομηχανιών της Γαλλίας και της Βρετανίας. Οι κατασκευαστές του έδωσαν μεγάλη έμφαση στην ταχύτητα, σκεπτόμενοι ότι θα κέρδιζαν στην «κόντρα» με τους Αμερικανούς με τη μείωση σημαντικά του χρόνο των υπερατλαντικών πτήσεων. Ενώ, λοιπόν, το «Κονκόρντ» μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα υπερδιπλάσια του ήχου, λόγω του αεροδυναμικού του σχήματος είχε μικρή χωρητικότητα. Ετσι, ο μικρός αριθμός των επιβατών καθιστούσε την εκμετάλλευσή του ζημιογόνο. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την τρομερή ηχορύπανση που προκαλούσε το οδήγησαν στο περιθώριο.

Το σοβιετικό «Τουπόλεφ Tu-144» είχε τα ίδια χαρακτηριστικά με το «Κονκόρντ». Μάλιστα, η ομοιότητά τους έδωσε λαβές για μια φιλολογία περί «βιομηχανικής κατασκοπίας». Ωστόσο, οι Σοβιετικοί επιστήμονες κατάφεραν να δώσουν απάντηση σε δυο βασικά ζητήματα, που είχαν θεωρηθεί αδυναμίες του «Κονκόρντ», στη θέση των κινητήρων και στο σύστημα προσγείωσης. Ομως, το «Tu-144» έπεσε θύμα του μποϊκοτάζ των Δυτικών, για πολιτικούς λόγους. Ετσι, παρά τα πλεονεκτήματά του δε γνώρισε εμπορική επιτυχία.

Τη «μάχη» κέρδισε, τελικά, το «Τζάμπο» της αμερικανικής «Μπόινγκ». Παρά τον όγκο του, είναι το ταχύτερο υποηχητικό αεροσκάφος και ικανό να μεταφέρει τριπλάσιο αριθμό επιβατών σε σχέση με τους ως τότε «κολοσσούς» των παγκόσμιων αερομεταφορών. Βοηθούσης της «ισχύος» των ΗΠΑ και των πιέσεων που άσκησε η αμερικανική κυβέρνηση στους «συμμάχους» της, το «Τζάμπο» καθιερώθηκε.

ΗρακλήςΚακαβάνης

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου