Πραγματοποιήθηκε
σήμερα 26/3/2020 τηλεφωνική επικοινωνία του Κυριάκου Ιωαννίδη, μέλος της ΚΕ και
υπεύθυνου του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, με την υπουργό
Παιδείας Ν. Κεραμέως, έπειτα από αίτημά της. Η συζήτηση αφορούσε τις συνέπειες
από την εξέλιξη της πανδημίας του κορωνοϊού στην εκπαίδευση και την ενημέρωση
για τις δράσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Η θέση του ΚΚΕ για τις εξελίξεις
Το ΚΚΕ με
ανακοίνωση του ΠΓ έχει τοποθετηθεί έγκαιρα και για τα ζητήματα της εκπαίδευσης-
ήδη από τις 13 Μάρτη - και με αίσθηση ευθύνης ως εξής:
«Επιπρόσθετα
μέτρα χρειάζεται να παρθούν στο χώρο της Εκπαίδευσης προκειμένου να
αντιμετωπιστούν με κρατική ευθύνη μια σειρά από προβλήματα που προκύπτουν από
την αναγκαία απόφαση για κλείσιμο των εκπαιδευτικών δομών. Προέχει να
προστατευτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από τις συνέπειες της
εμπορευματοποίησης της Παιδείας, που δημιουργεί άνισους όρους πρόσβασης, οι
οποίοι ενδεχομένως θα οξυνθούν σε αυτές τις συνθήκες»
Σήμερα, με
βάση και την εξέλιξη της πανδημίας, προκύπτουν σοβαρά προβλήματα τα οποία
πρέπει να αντιμετωπιστούν. Πιο συγκεκριμένα:
Ως προς την πορεία της εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης
που σήμερα αναδεικνύεται ως ζήτημα αιχμής σε μια έκτακτη ανάγκη
Αναδεικνύονται
σοβαρότατα προβλήματα με τη λειτουργία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου με
αποτέλεσμα να καθυστερούν πάρα πολύ οι εγγραφές εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών.
Ακόμα και η
διαδικασία της ασύγχρονης διδασκαλίας προχωρά με δυσκολίες. Για τη σύγχρονη δε
τα προβλήματα είναι πολύ μεγαλύτερα.
Σοβαρό
πρόβλημα υπάρχει με τους μαθητές και συνολικότερα με τις οικογένειες που δεν
έχουν τα τεχνικά μέσα για την ισότιμη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως
εκπαίδευση (γρήγορο Ιnternet, ηλεκτρονικός υπολογιστής, tablet κ.ά.).
Με βάση τα
παραπάνω, το ΚΚΕ απαιτεί να παρθούν άμεσα μέτρα που θα εξασφαλίσουν την όσο το
δυνατόν ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευσης όλων των φορέων της
εκπαίδευσης, δεδομένων των έκτακτων συνθηκών που υπάρχουν.
Αυτό
σημαίνει: Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet και εξασφάλιση Η/Υ ή tablet για τους
μαθητές και τους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν. Διαφορετικά, είναι σαν να
αποκλείονται ακόμα περισσότερο από την ισότιμη συμμετοχή στις πανελλαδικές
χιλιάδες μαθητές που δεν έχουν την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα.
Να στηριχτεί
το έργο των εκπαιδευτικών με δημιουργία κεντρικής ομάδας τεχνικής υποστήριξης
στο υπουργείο Παιδείας.
Δημιουργία
Κεντρικής Ψηφιακής Πλατφόρμας Διδακτικού Υλικού από το υπουργείο, στην οποία θα
έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί και θα περιλαμβάνει
δραστηριότητες και ύλη για όλες τις ηλικίες.
Ως προς το ζήτημα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων
Να ληφθεί
υπόψη ότι σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο για τους μαθητές της Γ Λυκείου, κάθε
περιττή αναμονή ή διαφορετική τοποθέτηση για τη διαδικασία των πανελλαδικών
εξετάσεων, επιτείνει το άγχος και την ανασφάλεια χιλιάδων νέων και οικογενειών.
Απαιτείται
άμεσα το Υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει μειωμένη εξεταστέα ύλη για τις
πανελλαδικές εξετάσεις και όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να τοποθετηθεί με τον πλέον επίσημο τρόπο
για την ημερομηνία διεξαγωγής των πανελλαδικών, αποκλείοντας κάθετα το
ενδεχόμενο του Σεπτεμβρίου.
Για τα ζητήματα των παιδιών στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο
και τις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου
Όταν
ανοίξουν τα σχολεία, το πρώτο ζήτημα είναι να κατανοηθεί από όλους ότι οι
μαθητές δεν ήταν σε διακοπές. Θα χρειαστεί ομαλή μετάβαση στην εκπαιδευτική
μορφωτική διαδικασία. Θα χρειαστεί να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν οι
πληγές της κρίσης.
Να
στηριχθούν ολόπλευρα κοινωνικά, ψυχολογικά και παιδαγωγικά οι μαθητές,
ιδιαίτερα εκείνοι των εργατικών – λαϊκών οικογενειών που αντιμετωπίζουν
πρόσθετα προβλήματα λόγω της πανδημίας (απολύσεις, μειώσεις μισθών, κλπ.).
Να παρθούν
μέτρα για τηλεοπτικά προγράμματα (πχ. στα κρατικά και με επίταξη ζώνης στις
συχνότητες των ιδιωτικών), ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών, που θα
περιλαμβάνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ κλπ. που θα σχετίζονται με τη δημιουργική
αξιοποίηση του χρόνου, τα ενδιαφέροντα των μαθητών και με τα σχολικά αντικείμενα.
Γενικά,
θεωρούμε ότι πρέπει -με δεδομένο ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στην καλύτερη
περίπτωση μετά το Πάσχα- να μην πραγματοποιηθούν προαγωγικές εξετάσεις στα
Γυμνάσια και στα Λύκεια. Δεν είναι αυτό που θα λείψει φέτος για να χαρακτηρίσουμε μια σχολική χρονιά
ολοκληρωμένη.
Εννοείται
ότι τα κενά που αντικειμενικά θα προκύψουν στη γνώση πρέπει να αντιμετωπιστούν
κεντρικά σχεδιασμένα, με κρατική ευθύνη και κυρίως με ορθό παιδαγωγικό τρόπο.
Τέλος, το
ΚΚΕ επισημαίνει δυο ακόμα σοβαρά ζητήματα: α) να λυθεί με νομοθετική ρύθμιση το
ζήτημα της αποζημίωσης από τις ακυρωμένες πλέον εκδρομές των σχολείων και β) τη
συνέχιση της παροχής σχολικών γευμάτων σε οικονομικά αδύναμους μαθητές και τις
οικογένειές τους.
Για την κατάσταση στα πανεπιστήμια
Και στην
περίπτωση των νέων που σπουδάζουν στα πανεπιστήμια της χώρας μας,
αναδεικνύονται σοβαρά προβλήματα που έχουν να κάνουν με τις αναγκαίες υποδομές
που υπάρχουν για την ουσιαστική λειτουργία της τηλεκπαίδευσης. Αυτή η κατάσταση
δημιουργεί εντείνει τις ήδη άνισες δυνατότητες πρόσβασης στη γνώση.
Την ίδια
στιγμή, είναι δεδομένο ότι και οι υποδομές των ιδρυμάτων αδυνατούν να σηκώσουν
τόσο μεγάλο βάρος, για να λειτουργήσουν ταυτόχρονα online όλα τα μαθήματα του
προγράμματος για κάθε Τμήμα και έτος.
Επίσης,
είναι ένα κρίσιμο ζήτημα το γεγονός ότι η συζήτηση για την ολοκλήρωση του
εξαμήνου πρέπει να λαμβάνει υπόψη προκειμένου να αντιμετωπιστεί ότι μεγάλος
αριθμός φοιτητών δεν έχουν πάρει τα συγγράμματα τους για να μπορούν να
διαβάσουν, ενώ και οι βιβλιοθήκες είναι κλειστές.
Με βάση τα
παραπάνω, το ΚΚΕ τοποθετείται ως εξής:
Είναι ανάγκη
να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την ουσιαστική και ισότιμη για όλους τους
φοιτητές ολοκλήρωση του εξαμήνου. Να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες και κατά
περίπτωση προσαρμογές, να ολοκληρωθούν ουσιαστικά και όχι κατ’ επίφαση
μαθήματα, εργαστήρια, σεμινάρια, πρακτικές, ασκήσεις πεδίο κ.λπ.
Να
αξιοποιηθεί ο χρόνος μετά την επανέναρξη της κανονικής λειτουργίας των
μαθημάτων για να ολοκληρωθούν μαθήματα και εργαστήρια
-Να παρθούν
όλα τα αναγκαία μέτρα αναπλήρωσης, μετά την άρση της αναστολής. Να
λειτουργήσουν πολλαπλά τμήματα, φροντιστήρια κ.λπ., παράλληλα με τα εργαστήρια,
για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες όλων των φοιτητών, για όλα τα μαθήματα των
εξαμήνων.
-Να προσληφθεί
άμεσα όλο το διδακτικό, τεχνικό κ.λπ. προσωπικό που απαιτείται, τόσο για τις
πρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν, όσο και για να καλυφθούν τα ούτως ή άλλως
τεράστια κενά που υπήρχαν και πριν το ξέσπασμα της επιδημίας.
-Να
παραταθούν οι συμβάσεις των συμβασιούχων διδασκόντων για όσο χρειαστεί, με
κανονική καταβολή μισθού και ασφαλιστικών εισφορών.
-Να μην
πληρώσουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές δίδακτρα.
-Να εξασφαλιστεί με ευθύνη του
κράτους ότι δε θα πληρώσουν από την τσέπη τους οι φοιτητές και οι λαϊκές οικογένειες
το κόστος για όσο επιπλέον διάστημα ενδεχομένως απαιτηθεί για την ολοκλήρωση
του εξαμήνου (π.χ. επιδότηση ενοικίου κ.λπ.).
-Να
εξασφαλιστεί η ασφαλής διαμονή στις εστίες για τους οικότροφους που το έχουν
ανάγκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου