21/03/1685
Γεννιέται ο μεγάλος Γερμανός συνθέτης Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
21/03/1800
Υπογράφεται ανάμεσα στη Ρωσία και την Οθωμανική Αυτοκρατορία η Συνθήκη της Κωνσταντινούπολης, με την οποία ιδρύεται η Πολιτεία των Επτά Ηνωμένων Νήσων (Επτάνησα). Το νεοσύστατο κράτος θα ήταν αυτόνομο, με εγγυητή της ανεξαρτησίας του τη Ρωσία, αλλά φόρου υποτελές στο σουλτάνο.
21/03/1821
Ο Φιλικός Παναγιώτης Καρατζάς, κάλεσε στα όπλα το λαό της Πάτρας, ο οποίος με αρχηγό τον Καρατζά την απελευθέρωσαν την άλλη μέρα. Αυτή είναι η πρώτη ένοπλη εξέγερση που έγινε στην Πάτρα και η πρώτη επαναστατική πράξη που έγινε στο Μοριά και σε όλη την Ελλάδα.
21/03/1872
Η εφημερίδα «Παλιγγενεσία» δημοσιεύει άρθρο εναντίον της Διεθνούς Εταιρείας, δηλαδή της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Το άρθρο καταλήγει ως εξής: «Η καταδίωξις ίσως είναι το προσφορώτερον φάρμακον κατά της επαράτου εταιρείας, ης τα μέλη εστρατολογήθησαν εκ των κατωτάτων στρωμάτων της ευρωπαϊκής κοινωνίας και εκ φιλοταράχων και διεφθαρμένων». Πρόκειται για δήλωση που καταδείκνυε τις προθέσεις της ελληνικής αστικής τάξης απέναντι στις ανερχόμενες σοσιαλιστικές ιδέες.
21/03/1910
Ιδρύεται το.Εργατικό Κέντρο της Αθήνας (ΕΚΑ) Η ανάπτυξη του καπιταλισμού στη χώρα μας οδηγεί αντικειμενικά στην αύξηση της εργατικής τάξης.
Ιδρύεται το Εργατικό Κέντρο της Αθήνας
21/03/1919
Μετά τη Ρωσία και τη Γερμανία η επανάσταση ξεσπά και στην Ουγγαρία. Το Σοβιέτ της Βουδαπέστης ανακηρύσσει την Ουγγαρία Σοβιετική Δημοκρατία. Τρεις μέρες αργότερα αρχίζει η οργάνωση του Κόκκινου Στρατού.
Ξεσπά η επανάσταση στην Ουγγαρία21/03/1920
Γεννιέται ο λαϊκός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Μανώλης Χιώτης. Ανάμεσα στις πολλές επιτυχίες του, το «Θεσσαλονίκη μου μεγάλη φτωχομάνα», «Ηλιοβασιλέματα», κ.α. (π21 Μαρτίου 1970)
21/03/1927
Στη Βουλή επιχειρείται προβοκάτσια κατά του ΚΚΕ με πλαστό έγγραφο, δήθεν της Βαλκανικής Κομμουνιστικής Ομοσπονδίας (ΒΚΟ). Οι κομμουνιστές κατηγορούνται για «κατασκοπία».
21/03/1934
Μέσα σε κλίμα τρομοκρατίας, πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη μεγαλειώδες συλλαλητήριο κατά των μεγάλων ξένων εταιρειών. Παρά τα απαγορευτικά μέτρα, τις περιπολίες του στρατού και της χωροφυλακής και τις πάνω από 40 συλλήψεις, 7.000 εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν στο Πεδίον του Άρεως.
21/03/1937
Αντιδικτατορικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στα Χανιά της Κρήτης με την ευκαιρία του μνημόσυνου του Ελευθέριου Βενιζέλου. Στέλεχος του Αντιδικτατορικού Μετώπου (ΚΚΕ) μίλησε στο συγκεντρωμένο πλήθος που ξέσπασε σε ζητωκραυγές και συνθήματα κατά της δικτατορίας Μεταξά.
21/03/1960
Η Σφαγή του Σάρπβιλ: Η αστυνομία της ρατσιστικής Νοτίου Αφρικής, του απαρτχάιντ και των φυλετικών διακρίσεων, πνίγει στο αίμα ειρηνική διαδήλωση μαύρων φοιτητών.
Από τα πυρά των αστυνομικών σκοτώνονται 69 διαδηλωτές και τραυματίζονται 180. Με αφορμή το τραγικό αυτό γεγονός, ο ΟΗΕ ανακήρυξε την 21η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων.
21/03/1996
Πέθανε ο ο κομμουνιστής λογοτέχνης Δημήτρης Ραβάνης – Ρεντής.
21/03/
Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού και των Φυλετικών Διακρίσεων.
21/03/
Η σφαγή της Σάρπβιλ
ΑπάντησηΔιαγραφήΉδη από το 1952, οι Νοτιοαφρικανικές Αρχές είχαν επιβάλλει τους λεγόμενους «pass laws» (νόμοι για το πάσο). Σύμφωνα με τη ρατσιστική αυτή νομοθεσία, οι μαύροι κάτοικοι της Νότιας Αφρικής προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν στον δρόμο, θα έπρεπε να έχουν πάντοτε μαζί τους, ένα είδους διαβατηρίου που περιείχε λεπτομερέστατη καταγραφή των προσωπικών τους στοιχείων.
Τον Μάρτιο του 1960, και καθώς η καταπίεση των μαύρων αυξανόταν ραγδαία, οι αφρικανικές οργανώσεις, Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο (ANC) και Παναφρικανικό Κογκρέσο (PAC) που μάχονταν για τα δικαιώματα των μαύρων στη Νότια Αφρική, οργάνωσαν διαδηλώσεις και πορείες διαμαρτυρίας.
Ένα από τα κεντρικότερα αιτήματα της περιόδου εκείνης ήταν και η κατάργηση των «pass laws» και η εκστρατεία ονομάστηκε «antipass campaign». Το PAC προγραμμάτισε ειρηνική πορεία διαμαρτυρίας για τις 21 Μαρτίου 1960, καλώντας τους μαύρους συμμετέχοντες να αφήσουν σπίτι τους τα πάσα τους και να συγκεντρωθούν έξω από αστυνομικά τμήματα, θέτοντας εαυτούς στη διάθεσή των αρχών.
Απώτερος στόχος του τρόπου αυτού διαμαρτυρίας ήταν να συλληφθούν τόσοι πολλοί μαύροι, ώστε ο συνωστισμός τους στα κρατητήρια να παραλύσει το σύστημα.
Η διαμαρτυρία όμως στο Σάρπβιλ εξελίχθηκε σε σφαγή. Οι ζωές των μαύρων άξιζαν τόσο λίγο για τις αστυνομικές αρχές, που οι άνδρες του τοπικού αστυνομικού τμήματος, όταν η ένταση αυξήθηκε, δεν δίστασαν να ανοίξουν πυρ κατά του πλήθους.
Εξήντα εννέα άνθρωποι έπεσαν νεκροί και 180 τραυματίστηκαν.
Μετά τη σφαγή
Η σφαγή του Σάρπβιλ, σόκαρε τη διεθνή κοινή γνώμη κάνοντάς την να δει με μεγαλύτερο ενδιαφέρον, το θέμα του ρατσισμού στη Νότια Αφρική. Δυστυχώς όμως όχι με τρόπο τόσο δυναμικό ώστε να δοθεί άμεσα και η οριστική λύση.
Μάλιστα, το 1961, ως απάντηση στη Σφαγή του Σάρπβιλ, το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο, που έχει εν τω μεταξύ τεθεί υπό απαγόρευση, ιδρύει παραστρατιωτική οργάνωση με το όνομα το «Δόρυ του Έθνους» και ξεκινάει την ένοπλη δράση έναντια στην Νοτιοαφρικανική κυβέρνηση.
Η Νότιος Αφρική βρέθηκε, λόγω του απαρτχάιντ, και του ρατσισμού των λευκών κατά των μαύρων στη δίνη αποτρόπαιων πράξεων και συγκρούσεων.
Από τη μία το Νοτιοαφρικανικό κράτος δολοφονούσε, βασάνιζε και υποχρέωνε τους μαύρους κατοίκους να ζουν σε άθλιες συνθήκες και από την άλλη, το «Δόρυ του Έθνους» προχωρούσε σε δολοφονικές επιθέσεις αντεκδίκησης. Στόχοι του, μάλιστα, ορισμένες φορές, δεν ήταν μόνο οι στρατιωτικές και αστυνομικές αρχές αλλά και λευκοί πολίτες.
«ΤΟ ΒΗΜΑ», 15.12.1985, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Όπως αναφέρει «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 15ης Σεπτεμβρίου 1985 «η νέα γενιά [μαύρων επαναστατών] γεννήθηκε μετά το Σάρπβιλ.
»Βλέποντας τους σκυθρωπούς γονείς του να υποτάσσονται στη μοίρα της, οι νεαροί μαύροι αποφάσισαν να μην ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο. Όπως είπε ένας νεαρός:
“Κοιτάς τον πατέρα σου και βλέπεις ένα καταβεβλημένο άτομο χωρίς ελπίδα. Και η εντύπωση αυτή θέτει τα θεμέλια της επανάστασης”.
https://www.tovima.gr/2023/03/21/istoriko-arxeio/to-ratsistiko-aimatokylisma-tou-sarpvil/
Οι ακατάπαυστες μουσικές «ανησυχίες» του Χιώτη δεν εξαντλήθηκαν μόνο σε ό,τι αφορά τη σύνθεση. Διαθέτοντας μια αξιόλογη συλλογή εγχόρδων απ' όλο τον κόσμο, προβληματίστηκε πάνω στις «τεχνικές δυνατότητες» του μπουζουκιού, καταλήγοντας στην εξής καινοτομία: Κουρδίζει ένα τετράχορδο μπουζούκι (σ.σ. κακώς αποδίδεται στον Χιώτη η «ανακάλυψη» του τετράχορδου μπουζουκιού, καθώς αυτό προϋπήρχε αρκετές δεκαετίες) με τον τρόπο που κουρδίζονται οι τέσσερις κάτω χορδές της κιθάρας, αλλά στον μπουζουξίδικο τόνο (Ρε Λα Φα Ντο). Ετσι, ο σολίστας μπορούσε να περνά στις «μέσα» χορδές, ελαττώνοντας αισθητά τις μετακινήσεις του αριστερού χεριού, πράγμα που έδινε τη δυνατότητα επίτευξης μεγαλύτερης ταχύτητας. Δηλαδή, το σόλο είχε πια μια ευκολότερη κάθετη ανάπτυξη και όχι την παραδοσιακή οριζόντια.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://gkagkarin.blogspot.com/2023/03/blog-post_276.html
Το θέατρο πάντα τον τραβούσε. Η πρώτη του εμφάνιση στα Γράμματα έγινε με την επιθεώρηση "Η φαλάκρα του Μουσολίνι". Στα νιάτα του έπαιξε πολύ ερασιτεχνικό θέατρο. Ζυμώθηκε με τη σκηνή παίζοντας και γράφοντας. Στην ιστορία του θεάτρου τα καλύτερα έργα τα έγραψαν συγγραφείς που έπαιξαν σαν ηθοποιοί. Ο Ρεντής έγραψε, εκτός από μεγάλα έργα - όπως τα "Σκοπιά", "Θέατρο για παιδιά", "Νεκρή Γραμμή", "Πυρκαγιά", "Φιλόδεντρο" - και δεκάδες μονόπρακτα, που δείχνουν την ποσότητα, αλλά και την ποιότητα. Ενας από τους καλύτερους μάρτυρες για την ποιότητα ήταν ο ενθουσιασμός, με τον οποίο υποδέχονταν το θίασο μέσα στην καρδιά του πολέμου οι αντάρτες του ΔΣΕ, αλλά και οι αγρότες της ελεύθερης περιοχής.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://gkagkarin.blogspot.com/2023/03/blog-post_230.html