Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου 2020

«Σκούπα» πλειστηριασμών και κατασχέσεων

Την πλήρη ρευστοποίηση της περιουσίας του «οφειλέτη» προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των τραπεζών και άλλων πιστωτών, σε συνδυασμό με σειρά από διατάξεις με στόχο τη δραστική μείωση του ιδιωτικού χρέους και το «ξεσκαρτάρισμα» του επιχειρηματικού πεδίου, θα προβλέπει μεταξύ άλλων το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο για το λεγόμενο νέο Πτωχευτικό Δίκαιο, στο πλαίσιο του οποίου καταργούνται και τα τελευταία απομεινάρια προστασίας στην πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας.

Οι σχετικές διατάξεις που επεξεργάζονται τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Δικαιοσύνης) διαμορφώνονται με τις προδιαγραφές της Οδηγίας της ΕΕ 1023/2019 σχετικά με την «προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών».

Σε αυτήν τη βάση και κάτω από τους λεόντειους όρους των τραπεζών και άλλων πιστωτών θα καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη λεγόμενη «δεύτερη ευκαιρία» σε μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες. Οπως λένε, ο οφειλέτης ...«απαλλαγμένος» από χρέη - λόγω πλειστηριασμών και τυχόν «κουρέματος» - θα έχει τη δυνατότητα επανόδου στην επιχειρηματική δραστηριότητα σε χρονικό διάστημα μέχρι 3 χρόνια μετά την κήρυξη της πτώχευσης.

Οπως αναφέρει η σχετική Οδηγία της ΕΕ, «η απαλλαγή από τα χρέη θα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε διαδικασίες που περιλαμβάνουν σχέδιο αποπληρωμής, ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων ή συνδυασμό αυτών»...
Νοικάρηδες... στα σπίτια τους

Σε κάθε περίπτωση, με το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο ουσιαστικά καταργείται κάθε έννοια νομικής προστασίας στην πρώτη κατοικία. Αυτή θα αντιμετωπίζεται από τις τράπεζες όπως οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο, και βέβαια με δυνατότητα άμεσου πλειστηριασμού από τις τράπεζες, καθώς τα στεγαστικά δάνεια έχουν χορηγηθεί με εγγραφές υποθηκών.

Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθούνται μορφές επιδότησης μέσω λεγόμενων προγραμμάτων πρόνοιας του υπουργείου Εργασίας και μόνο για τα πλέον ευάλωτα τμήματα του λαού, ενώ οι πλειστηριασμοί θα καραδοκούν καθώς, όπως προαναφέρθηκε, η νομική προστασία καταργείται ανεξάρτητα από την αξία του ακινήτου, του εισοδήματος και του δανείου.

Μάλιστα, στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και τις σχετικές επεξεργασίες, εν αναμονή των τελικών διατάξεων, περιλαμβάνονται νέες «μορφές επιδότησης» που έρχονται να κουμπώσουν με τον «Κώδικα Δεοντολογίας» των τραπεζών. Μεταξύ αυτών η πώληση και ενοικίαση του ακινήτου (sale and lease back) και μάλιστα με την ενεργοποίηση της σχετικής διαδικασίας από την τράπεζα, τα funds και άλλους πιστωτές.

Σε αυτήν την περίπτωση, ο δανειολήπτης μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στον πιστωτή και στη συνέχεια μπορεί να έχει το δικαίωμα της διαμονής στην κατοικία του έναντι ενοικίου, «για μια ελάχιστη περίοδο», με κάποιο «χαρτζιλίκι» από την κρατική επιδότηση ενοικίου. Στην περίπτωση ολοκλήρωσης των «υποχρεώσεων» του δανειολήπτη προς την τράπεζα, η κυριότητα του ακινήτου επανέρχεται στον αρχικό ιδιοκτήτη. «Εναλλακτικά» εξετάζεται η δυνατότητα να περιέρχεται σε κρατικό οργανισμό το ακίνητο, προκειμένου να διενεργεί την πώληση - ενοικίαση.

Ετοιμάζονται δηλαδή να κάνουν «νοικάρηδες στα σπίτια τους» δεκάδες χιλιάδες που έχουν χρυσοπληρώσει ξανά και ξανά τις τράπεζες για να βάλουν ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι τους, με ένα ψίχουλο επιδόματος ενοικίου, της τάξης των μερικών ευρώ το μήνα, και φυσικά χωρίς καμία διασφάλιση για τη στέγασή τους και στο μέλλον.
Μαζικό φακέλωμα

Σε αυτό το πλαίσιο, στις προτεραιότητες της κυβέρνησης για την επόμενη περίοδο βρίσκεται η «ολοκληρωμένη στρατηγική για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους», όπου, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, θα προβλέπεται η «ενοποίηση των διάσπαρτων μηχανισμών και εργαλείων», αναφορικά με τη διαχείριση των κάθε είδους οφειλών. Προωθείται δηλαδή η δημιουργία κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, που θα αποτελεί τη βάση δεδομένων, στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι τράπεζες και οι άλλοι «ενδιαφερόμενοι», έχοντας στη διάθεσή τους το οικονομικό «προφίλ» των οφειλετών.

Αυτή θα αφορά:
-- Τον έλεγχο και την παρακολούθηση των ρυθμίσεων προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό καθώς βέβαια και για τη διαχείριση των οφειλών σε άλλους κρατικούς φορείς, όπως σε ασφαλιστικά ταμεία και ΟΤΑ.
-- Τις ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» δάνεια (π.χ. λεγόμενος νόμος Κατσέλη, «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια κ.ά.).
-- Τον μηχανισμό του εξωδικαστικού συμβιβασμού που ισχύει σήμερα για επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Πρόκειται για το μαζικό φακέλωμα των υπερχρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών, που με τη σειρά του αποτελεί τον προπομπό για τη νέα φουρνιά με τους εκβιασμούς, τους πλειστηριασμούς και τις κατασχέσεις.
«Ζημιά» για το κεφάλαιο οι λαϊκές ανάγκες

Το ανελέητο κυνηγητό στα λαϊκά νοικοκυριά έχει βέβαια στόχο να δώσει τη δυνατότητα στις τράπεζες να τροφοδοτήσουν τους επιχειρηματικούς ομίλους με φτηνά δάνεια στο νέο γύρο καπιταλιστικής κερδοφορίας, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει και νέα πεδία κερδοφορίας στον τομέα της αγοραπωλησίας ακινήτων.

Αυτό άλλωστε αποτυπώνουν η κυνική δήλωση Γεωργιάδη το περασμένο Σαββατοκύριακο πως «η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι ζημία για την οικονομία», όσο βέβαια και οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Λουίς ντε Γκίντος, που μιλώντας στην αρχή της βδομάδας σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ, τόνισε πως «τα δημοσιονομικά είναι πλέον σε πολύ καλή βάση, το κύριο πρόβλημα τώρα βρίσκεται στα "κόκκινα" δάνεια, καθώς αποτελούν τη βασική αδυναμία της οικονομίας (...) Με τέτοια ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων δεν μπορεί να επιτελείται η βασική λειτουργία των τραπεζών», δηλαδή η χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων και ισχυρών επιχειρήσεων.

Η στρατηγική αυτή έχει την απόλυτη στήριξη και των υπόλοιπων αστικών κομμάτων και πρώτα απ' όλα του ΣΥΡΙΖΑ, που όχι μόνο διαμόρφωσε ως κυβέρνηση όλα τα προηγούμενα χρόνια το νομοθετικό πλαίσιο που σήμερα αξιοποιεί η ΝΔ - όπως το χαρακτηρισμό ως «ιδιώνυμου» αδικήματος για τις κινητοποιήσεις ενάντια στους πλειστηριασμούς - αλλά και σήμερα, από τη θέση της αντιπολίτευσης, βάζει πλάτη στους στόχους αυτούς.

Ετσι, για παράδειγμα, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ «βγήκε στα κεραμίδια» για τις δηλώσεις Γεωργιάδη, λίγες μόλις μέρες αργότερα, στη συζήτηση στη Βουλή για τον «εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών», ο εισηγητής του (Χατζηγιαννάκης) υπογράμμισε ότι «λέμε ναι σε ένα εκλογικευμένο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέπει στις τράπεζες να ξεφορτωθούν μέρος των "κόκκινων" δανείων με βασικές προϋποθέσεις τη διαφάνεια, την αναπτυξιακή πρόνοια», αποτυπώνοντας την πλήρη σύμπλευση του ΣΥΡΙΖΑ με την κυβέρνηση της ΝΔ σε έναν ακόμα «στρατηγικό στόχο» για την ανάπτυξη για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Από την πλευρά του, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Στουρνάρας, μιλώντας στην εκδήλωση του ΙΟΒΕ και αναφερόμενος μεταξύ άλλων στους «φιλόδοξους στόχους» για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) κάτω από το 20% (σε σχέση με τη συνολική μάζα του τραπεζικού δανεισμού) μέχρι το τέλος του 2021, σημείωσε πως «ακόμη και αν επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, το ποσοστό των ΜΕΔ των ελληνικών τραπεζών θα είναι πενταπλάσιο του υφιστάμενου μέσου όρου της ΕΕ».

Σε αυτό το πλαίσιο, επανέφερε την πρόταση της ΤτΕ και για νέα δέσμη μέτρων για να απαλλαγούν από τα «κόκκινα» δάνεια, «σε επόμενο στάδιο και αφού ο "Ηρακλής" (σ.σ. οι κρατικές εγγυήσεις στις τράπεζες ύψους αρχικά 12 δισ. ευρώ που θα φορτωθούν στα λαϊκά στρώματα) αρχίσει να παράγει αποτελέσματα». Οπως είπε, «η ελληνική οικονομία πλέον ανακάμπτει, ενώ παράλληλα παρατηρείται αναδιάρθρωση υπέρ τομέων παραγωγής εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών με εξαγωγικό προσανατολισμό».

Α. Σ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου