Αυξήσεις οι οποίες έρχονται με τη σειρά τους να προστεθούν στις πολύ μεγάλες αυξήσεις ρεύματος, ως αποτέλεσμα της πολιτικής της «πράσινης» Ενέργειας, στα «καπέλα» στα πανάκριβα «πράσινα» εμπορεύματα, στο κύμα φοροληστείας που βρίσκεται προ των πυλών για τον λαό για να στηριχτούν με νέα προνόμια, φοροαπαλλαγές, εκατομμύρια ευρώ οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον οικονομικό Τύπο, η εκτίναξη των ναύλων έχει οδηγήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες σε ένα τρελό πάρτι κερδοφορίας, που θυμίζει τη «χρυσή διετία» 2008 - 2009, παρότι, όπως λέγεται, ακόμα δεν έχει φτάσει στα ίδια επίπεδα.
Ορισμένα στοιχεία απ' όσα καταγράφονται είναι χαρακτηριστικά:
-- Την περασμένη Πέμπτη, 12/8, ο βασικός δείκτης ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου (Baltic Dry Index - BDI, αφορά τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος, άνθρακα και σιτηρών) σημείωσε νέο ρεκόρ 11ετίας, σπάζοντας το ρεκόρ 10ετίας που είχε καταρρίψει τον περασμένο Απρίλη.
-- Ο βασικός ημερήσιος ναύλος έφτασε τη Δευτέρα στα 40.237 δολάρια για τα capesize πλοία (χωρητικότητας κατά μ.ό. 156 DWT), πλησιάζοντας το ρεκόρ των 44.817 δολαρίων της 5ης Μάη. Για όλο το πρώτο 7μηνο, ο μέσος όρος των ναύλων στα πλοία αυτής της κατηγορίας κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 24.970 δολάρια τη μέρα.
-- Αντίστοιχα, στα εμπορευματοκιβώτια, το κόστος μεταφοράς έχει δεκαπλασιαστεί από την εμφάνιση της πανδημίας, ενώ μόνο τον τελευταίο μήνα έχει αυξηθεί κατά 50%!
Ενδεικτικά, για τη μεταφορά π.χ. ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στην ΕΕ οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν από λιγότερο από 2.000 δολάρια στις αρχές του 2020, σε περισσότερα από 12.000 τον περασμένο Ιούλη, ή 600%!
Την ίδια ώρα, οι εκτιμήσεις που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες - δείχνοντας πως κάθε άλλο παρά για «προσωρινό» φαινόμενο πρόκειται, όπως διατείνεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης - είναι ότι η «αναταραχή» αυτή και αντίστοιχα τα βάρη που θα φορτωθούν στις λαϊκές πλάτες για να κερδοφορούν ασύστολα (και) οι ναυτιλιακοί όμιλοι, θα διαρκέσει «το λιγότερο» μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2022, τουλάχιστον για ένα εξάμηνο ακόμα!
Ολα αυτά βέβαια αποτυπώνονται και στα αμύθητα κέρδη που εμφανίζουν οι διάφορες ναυτιλιακές εταιρείες: Κατά τους πρώτους 7 μήνες του 2021, όλα τα μεγέθη πλοίων έχουν κατά μέσο όρο κέρδη που ξεπερνούν τα 20.000 δολάρια τη μέρα, ανά πλοίο!
Ενώ σε ό,τι αφορά τα εμπορευματοκιβώτια, ενδεικτικό είναι το στοιχείο που αφορά τη δανέζικη «Maersk», τη μεγαλύτερη μεταφορέα στον σχετικό τομέα: Τα κέρδη της έκαναν μόνο τον τελευταίο χρόνο άλμα 200%, φτάνοντας (προ φόρων) τα 5,1 δισ. δολάρια από 1,7 δισ. το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι!
Τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν την κερδοφορία του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου είναι αντίστοιχα.
Εντελώς ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία στον ναυτιλιακό Τύπο, η «Star Bulk Carriers», που έχει στον στόλο της 128 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, παρουσίασε το δεύτερο τρίμηνο του 2021 έσοδα υπερδιπλάσια από το αντίστοιχο διάστημα του 2020, φτάνοντας στα 311,4 εκατ. δολάρια έναντι 146,1 εκατ. δολαρίων ένα χρόνο πριν και κέρδη ύψους 124,2 εκατ. δολαρίων, από ζημιές ύψους 44,2 εκατ. δολαρίων πέρυσι, ενώ πρόσθεσε στον στόλο της 10 επιπλέον πλοία σε σχέση με πέρυσι.
Η «Navios Maritime Holdings», που ελέγχει και διαχειρίζεται έναν στόλο από 45 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ανακοίνωσε για το τέταρτο τρίμηνο του 2020 (πριν από τις νέες μεγάλες αυξήσεις στα ναύλα) έσοδα ύψους 102,353 εκατ. δολαρίων.
Η «Euroseas Ltd» ανακοίνωσε για το δεύτερο τρίμηνο του 2021 συνολικά έσοδα ύψους 18,3 εκατ. δολαρίων, αυξημένα κατά 35,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και καθαρά κέρδη 7,9 εκατ. δολαρίων έναντι κερδών 1,3 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της, μόνο ένα πλοίο της, το «Diamantis P», μεταφορικής ικανότητας 2.008 teu, ναυλώθηκε από τον προσεχή Οκτώβρη για μια περίοδο 36 - 40 μηνών με ένα μέσο ημερήσιο ναύλο 27.000 δολαρίων ή ούτε λίγο ούτε πολύ για 3 δισ.
Οι «ευκαιρίες» για μεγάλα ποσοστά κέρδους που βλέπουν οι εφοπλιστές αποτυπώνονται και στις αγοραπωλησίες πλοίων, αλλά και στη ναυπήγηση νέων, και μάλιστα παρά τις αυξημένες τιμές (π.χ. +6,7% μέσα σε ένα μήνα για τα τύπου capesize πλοία). Ετσι, μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι Ελληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 88 νέα πλοία, αξίας άνω των 5 δισ. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 150% σε σχέση με πέρυσι, κι ενώ οι παραγγελίες των εταιρειών ελληνικών συμφερόντων ξεπερνάνε το 10% των νέων παραγγελιών παγκοσμίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου