Επιλογή γλώσσας

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022

Σε ισχύ το εμπάργκο και το πλαφόν 60 δολαρίων στο ρωσικό πετρέλαιο


Σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου το εμπάργκο στις αποστολές πετρελαίου από τη Ρωσία στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν επίσης την Παρασκευή να ορίσουν ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο που προμηθεύεται δια θαλάσσης στα 60 δολάρια το βαρέλι. Ανάλογη απόφαση ανακοίνωσαν η Ομάδα των Επτά χωρών και η Αυστραλία.

Οι ΗΠΑ, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο επιβάλλουν απαγόρευση στις εταιρείες τους να παρέχουν μεταφορικές, χρηματοοικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία, εάν η τιμή του εμπορεύματος υπερβαίνει το συμφωνημένο επίπεδο.

Από το εμπάργκο εξαιρούνται η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, τρία κράτη με υψηλό βαθμό εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται με αγωγούς.

Το πλαφόν των 60 δολαρίων συνδέεται με αποφάσεις της G7 για να μειωθούν τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ενέργειας στην παγκόσμια αγορά, ιδίως σε χώρες όπως η Κίνα ή η Ινδία.

Με βάση την απόφαση για πλαφόν, αν το ρωσικό αργό μεταφέρεται ή ασφαλίζεται ή χρηματοδοτείται ή οι μεταφορείς λαμβάνουν τεχνική υποστήριξη και υπηρεσίες από δυτικές εταιρίες, απαγορεύεται να πωλείται πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Το όριο αυτό θα επανεξετάζεται ανά δύο μήνες, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με βάση τις τιμές αναφοράς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ).

Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Β. Ζελένσκι χαρακτήρισε «μη σοβαρή απόφαση» το όριο των 60 δολαρίων και ζητούσε να είναι στα 30 δολάρια το βαρέλι. Όμως η Δύση ανησυχούσε για το ενδεχόμενο η Ρωσία να αποσύρει από την αγορά τις ποσότητες που διαθέτει, προκαλώντας ελλείψεις και κατακόρυφη άνοδο των τιμών διεθνώς.

Δεν δέχεται το πλαφόν η Ρωσία 

Δεν δέχεται το όριο τιμής για το πετρέλαιο της η Ρωσία που εξετάζει τους τρόπους που θα απαντήσει στην απόφαση της ΕΕ.

«Δεν θα δεχθούμε αυτό το ανώτατο όριο» είπε προ ημερών ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ.  Επανέλαβε τη θέση της Ρωσίας πως θα σταματήσει να προμηθεύει κράτη που θα επιβάλουν πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο. 

Ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ δήλωσε στις 4 Δεκεμβρίου ότι η χώρα δεν θα πουλούσε πετρέλαιο με ανώτατο όριο τιμής, ακόμη κι αν αυτό σήμαινε περικοπές στην παραγωγή, καθώς θεωρεί τον περιορισμό απαράδεκτο και αντίθετο με τους κανόνες της αγοράς και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.


 Ν. Βερνίκος: «Εμείς, οι εφοπλιστές, θα γίνουμε πλουσιότεροι»

«Εμείς, οι εφοπλιστές, θα γίνουμε πλουσιότεροι» από το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο δήλωσε Νίκος Βερνίκος, πρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου στη γαλλική εφημερίδα «Liberation».

Συγκεκριμένα δήλωσε ότι «το εμπάργκο στις θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού πετρελαίου θα έχει θετικό αποτέλεσμα: Εμείς, οι εφοπλιστές, θα γίνουμε πλουσιότεροι. Το κόστος μεταφοράς, το οποίο έχει ήδη εκτοξευθεί στα ύψη, θα αυξηθεί ακόμη πιο γρήγορα!». Δηλώνει ακόμα ότι «τα μποϊκοτάζ έχουν ως συνέπεια να ανεβαίνουν οι τιμές των προϊόντων που εισάγονται ή εξάγονται από τη χώρα στην οποία εφαρμόζεται το εμπάργκο».

Ο Έλληνας εφοπλιστής θεωρεί ότι είναι αναποτελεσματικές οι κυρώσεις και δηλώνει ότι «ο μισός πλανήτης αδιαφορεί για το μποϊκοτάζ και δεν επιβάλλει κυρώσεις στη Ρωσία» και προσθέτει πως «οι πλοιοκτήτες, εκτός από τους Έλληνες, θα αναλάβουν επομένως τη μεταφορά του πετρελαίου...». 

Εξηγεί πως τελικά το ρωσικό πετρέλαιο θα βγει κανονικά στις αγορές καθώς θα αναμειχθεί με πετρέλαιο άλλων χωρών. Δηλώνει πως «εφόσον η κατανάλωση πετρελαίου μπορεί να μειωθεί μόνο οριακά, και επιπλέον οι παραγωγοί όπως η Σαουδική Αραβία δεν συμφωνούν να αυξήσουν ουσιαστικά την παραγωγή τους, τι πρέπει να γίνει; Θα πρέπει η Ευρώπη να μείνει χωρίς πετρέλαιο; Το πετρέλαιο θα μεταφερθεί, με τη σειρά του, στις χώρες-καταναλωτές». Προσθέτει ως «ενώ κανείς στον κόσμο, ούτε καν ο ΟΗΕ, δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τα μείγματα, θα πρέπει να ζητήσουμε από τους Έλληνες εφοπλιστές να μεταμορφωθούν σε Ηρακλή Πουαρό για να μάθουμε τι ακριβώς μεταφέρουν;».

Δηλώνει ότι αν δεν είναι οι Έλληνες εφοπλιστές που θα ναυλώνουν τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, «θα το κάνουν άλλοι, η προσφορά μεταφοράς θα είναι μικρότερη και οι τιμές θα αυξηθούν» και συμπληρώνει ότι «στα νερά οι κυρώσεις είναι αναποτελεσματικές».

Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν το 21% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας. Το μερίδιο αυτό ανέρχεται στο 40% για τη μεταφορά πετρελαίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου