Επιλογή γλώσσας

Τρίτη 22 Αυγούστου 2023

Πάνω από 76 δισ. ευρώ το γδάρσιμο του λαού για τις «πράσινες» μπίζνες!


ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ 2024 - 2030

 Σε πάνω από 9 δισ. ευρώ τον χρόνο προβλέπεται το γδάρσιμο των λαϊκών στρωμάτων για τις «πράσινες» μπίζνες την επόμενη διετία, ενώ για την πενταετία 2025 - 2030 αναμένεται να εκτοξευτεί στα 11,6 δισ., συνολικά πάνω από 76 δισ. ευρώ με βάση τα όσα προβλέπει η δεύτερη έκδοση του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) της κυβέρνησης, το οποίο βρίσκεται στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων και φορέων προς διαβούλευση, με στόχο τον Οκτώβρη να υποβληθεί στην ΕΕ.

Συνολικά, σύμφωνα με τα όσα παρουσίασαν σε δημοσιεύματά τους η «Καθημερινή» και το «Βήμα», που είχαν πρόσβαση στο σχέδιο, αυτό προβλέπει βαρύ «πέλεκυ» για τον λαό και αντίστοιχα «χωρίς οροφή» τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, αφού τα περιβόητα σχέδια για την «πράσινη μετάβαση» θα απαιτήσουν, ούτε λίγο ούτε πολύ, επενδύσεις και καταναλωτικές δαπάνες ύψους 165 δισ. ευρώ μέχρι το 2030!

Ο λαός θα κληθεί να πληρώσει πολύ βαρύ λογαριασμό για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών, για νέο, ενεργειακά αποδοτικό οικιακό εξοπλισμό και αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ την ίδια ώρα το σχέδιο - σύμφωνα και με τις κατευθύνσεις της ΕΕ - ρίχνει το βάρος στην εξοικονόμηση Ενέργειας από τα λαϊκά σπίτια, ώστε να υπάρχουν περιθώρια να αυξήσουν την κατανάλωση από το ενεργοβόρο υδρογόνο βιομηχανίες και ηλεκτροπαραγωγοί.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σχέδιο, έως το 2030:

- Το μερίδιο των ΑΠΕ προβλέπεται να βρίσκεται στο 79% της ηλεκτροπαραγωγής, με προσθήκη μονάδων πάνω από 12 GW στα έργα που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, ώστε η εγκατεστημένη ισχύς τους να φτάσει τα 23,5 GW (χωρίς τα υδροηλεκτρικά). Προβλέπονται ακόμα μονάδες αποθήκευσης Ενέργειας συνολικής ισχύος 5,3 GW, από τις οποίες τα 3,1 GW θα είναι μπαταρίες και τα 2,2 GW μονάδες αντλησιοταμίευσης, μονάδες αερίου εν λειτουργία 7,7 GW, ενώ μετά το 2028 θα έχουν αποσυρθεί όλες οι λιγνιτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένης και της νέας υπερσύγχρονης μονάδας «Πτολεμαΐδα 5».

- Σε σχέση με την εξοικονόμηση Ενέργειας, τίθεται στόχος η τελική κατανάλωση να μην ξεπερνά τα 15,4 εκατ. ΤΙΠ (τόνους ισοδύναμου πετρελαίου), από 21,1 ΤΙΠ το 2021, με βασικό μέσο την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών και ζητούμενο μέχρι το 2030 αυτή να έχει γίνει στο 19% των κατοικιών. Σ' αυτήν την κατεύθυνση προωθούνται ιδιαίτερα και οι αντλίες θερμότητας, με το σχέδιο να προβλέπει ότι οι ανάγκες στο 17% των κτιρίων κατοικίας θα καλύπτονται με τέτοιες μέχρι το 2030 και το ποσοστό αυτό να φτάσει στο 91% το 2050. Την ίδια ώρα προβλέπεται ότι η ζήτηση για ρεύμα θα αυξηθεί, έως και θα διπλασιαστεί μετά το 2030, λόγω της ηλεκτροκίνησης αλλά και της εκτεταμένης χρήσης για την παραγωγή υδρογόνου.

Παράλληλα, οι συντάκτες του σχεδίου επιστρατεύουν ανέκδοτα περί «φτηνότερου ρεύματος», με μέση τιμή καταναλωτή (προ φόρων κατανάλωσης και ΦΠΑ) 132,6 ευρώ ανά μεγαβατώρα το 2030, επιβεβαιώνοντας ότι ακόμα και στα πιο «φιλόδοξα» σενάριά τους η τεράστια ακρίβεια στο ρεύμα ήρθε για να μείνει, ως αποτέλεσμα ακριβώς της «πράσινης μετάβασης».

Αλλωστε, φόρα παρτίδα υπάρχουν και οι επισημάνσεις για τις «δημοσιονομικές προκλήσεις» που θέτει η μείωση των ορυκτών καυσίμων - από όπου και ένα μεγάλο μέρος της φοροληστείας - με τη διευκρίνιση ότι θα υπάρξει αντιστάθμιση από τα νέα «πράσινα» χαράτσια!

Ενδεικτικές είναι και οι επισημάνσεις των ίδιων των συντακτών του σχεδίου ότι χωρίς «γενναίες επιδοτήσεις» - που και πάλι θα τις πληρώσει ο λαός - και «διευκόλυνση πρόσβασης στη χρηματοδότηση των νοικοκυριών χαμηλής και μεσαίας εισοδηματικής κατηγορίας», με νέα δηλαδή δάνεια - θηλιά στα λαϊκά στρώματα, τα επόμενα χρόνια η ενεργειακή φτώχεια θα γιγαντωθεί.

Ο λαός λοιπόν τα επόμενα χρόνια θα δει παραπέρα εκτόξευση του κόστους σε μεταφορές, κατοικίες και εμπορεύματα, θα πληρώνει ακόμα περισσότερα «πράσινα» χαράτσια που θα πηγαίνουν απευθείας για την επιδότηση των «πράσινων» μπίζνες, στο όνομα της καταπολέμησης της ενεργειακής φτώχειας που θα μεγαλώνει, και την ίδια ώρα θα κόβει με «καρότο και μαστίγιο» ακόμα και από στοιχειώδεις του ανάγκες, όπως σε κατανάλωση ρεύματος, για να αντισταθμίζει την αυξημένη κατανάλωση των βιομηχάνων!

Ολα αυτά με τη βούλα της ΕΕ και του περιβόητου πακέτου «Fit for 55», που τον περασμένο Απρίλη ψήφισαν από κοινού οι ευρωβουλευτές των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ και σηματοδοτεί νέες τεράστιες αυξήσεις τιμών σε είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, αυξήσεις ναύλων σε ακτοπλοΐα και αερομεταφορές, εκτίναξη του κόστους συντήρησης παλαιών κατοικιών και αυτοκινήτων και εκτόξευση των κινδύνων για την υγεία του λαού, καθώς εντάσσει στο άθλιο «εμπόριο ρύπων» την καταστροφική για την υγεία και το περιβάλλον καύση απορριμμάτων για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

«Προθέρμανση» με πανάκριβο ρεύμα και καύσιμα

Στο μεταξύ, εν είδει «προθέρμανσης» η κυβέρνηση όχι μόνο «μαζεύει καλούμπα» σε ό,τι αφορά τα προσωρινά μέτρα επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος, ξεκαθαρίζοντας ότι οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αποκλείεται να περιλαμβάνουν «οριζόντιες» επιδοτήσεις, αλλά ετοιμάζεται και με το «καλημέρα» να στείλει τον λογαριασμό για τις προηγούμενες επιδοτήσεις, με νέες αυξήσεις στις χρεώσεις ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας), και ενώ ήδη από 1η Μάη έχουν αυξηθεί τα «τέλη διανομής», τους επόμενους δε μήνες επανέρχεται και η «ρήτρα αναπροσαρμογής», που «διασφαλίζει» πανάκριβο ρεύμα για τον λαό και κέρδη για τους ομίλους.

Την ίδια ώρα οι τιμές βενζίνης και πετρελαίου έχουν εκτιναχθεί παραπέρα, με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης να αποτυπώνουν τη μέση τιμή της βενζίνης στην επικράτεια στα 1,986 ευρώ το λίτρο το Σάββατο 19 Αυγούστου. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε 26 νομούς της χώρας, στους μισούς δηλαδή, η μέση τιμή υπερβαίνει τα 2 ευρώ το λίτρο και στους υπόλοιπους τα προσεγγίζει. Σε καμία περιοχή, μάλιστα, η μέση τιμή της βενζίνης δεν είναι κάτω από τα 1,9 ευρώ το λίτρο, ενώ οι χαμηλότερες τιμές εντοπίζονται σε Θεσσαλονίκη και Αττική, με 1,950 ευρώ το λίτρο. Και μέσα σ' όλα αυτά η κυβέρνηση αρνείται να καταργήσει τους ειδικούς φόρους στα καύσιμα, οι οποίοι γεμίζουν τα κρατικά ταμεία, που πηγαίνουν εκ νέου στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Στο μεταξύ, μείωση του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών καταγράφουν τα στοιχεία της ΤτΕ σχετικά με το πρώτο εξάμηνο του 2023. Σύμφωνα με αυτά, το έλλειμμα μειώθηκε κατά 3,7 δισ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 7,9 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 26% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 23,9% στο πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Για τον Ιούνιο του 2023, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε μείωση κατά 204 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 638,2 εκατ. ευρώ, μείωση που οφείλεται στη μεγαλύτερη μείωση των εισαγωγών έναντι των εξαγωγών, σε απόλυτους αριθμούς. Οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 24,2% σε τρέχουσες τιμές (-9,6% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές κατά 18,5% σε τρέχουσες τιμές (-5,6% σε σταθερές τιμές). Τον ίδιο μήνα, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 17,9% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 17,2%, σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου